رئیس دانشگاه بیرجند از اجرای طرح بورسیه صنعتی در استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح دانشجویان به سمت مهارت آموزی و بازار کار سوق داده می شوند.

، احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند در جلسه هم اندیشی طرح بورسیه صنعتی در استان با اشاره به گام‌های مؤثر دانشگاه بیرجند در عرصه مهارت آموزی دانشجویان، گفت: دانشگاه‌ها باید مهارت آموز و کارآفرین باشند.

رئیس دانشگاه بیرجند افزود: به منظور مهارت آموزی دانشجویان، اولین مرکز مهارت آموزی کشور با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دانشگاه بیرجند افتتاح شد.

با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند در سال ۵۴ فعالیت رسمی خود را با تنها ۲۰ دانشجو آغاز کرد، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۳۰۰ دانشجو در ۱۱ دانشکده و در رشته‌های مختلف مشغول تحصیل و پژوهش هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند امروز مفتخر به حضور ۵۸۶ دانشجوی بین‌الملل از کشور دوست و همسایه افغانستان است، افزود: نگاه مدیران قبلی و فعلی دانشگاه همواره بر این است که دانشگاه بیرجند به عنوان قطب بین‌المللی شرق کشور معرفی و دیده شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند در حال حاضر تعداد ۳۵۹ عضو هیئت علمی دارد، گفت: از مجموع این تعداد ۴۰ نفر استاد تمام و ۱۴۳ نفر دانشیار هستند.

رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: همچنین جامعه کارمندی و کارکنان دانشگاه بیرجند حدود ۶۵۰ نفر است.

وی با بیان اینکه دانشگاه با حضور نسل‌های مختلف مهارت آموز، کارآفرین و تمدن ساز خواهد بود، عنوان کرد: دانشگاه موتور محرک استان است و امیدواریم با همکاری بخش خصوصی گامی مؤثر در حوزه کسب و کار نیز برداشته شود.

لامعی بیان کرد: در طرح بورسیه صنعتی، دانشجویان مهارت می‌آموزند و وقت خودشان را در فضای دانشگاه و صنعت سپری می‌کنند.

سیدجواد حسینی واشان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند هم بیان داشت: به منظور افزایش ارتباط بین جامعه، دانشگاه و صنعت تلاش بر آن است، دانشجویان علاوه بر تحصیل علم در قالب بورسیه صنعتی یا بورسیه اجتماعی و کشاورزی نیز بکارگیری شوند تا این مهم باعث افزایش روحیه امید و خودباوری، افزایش کارآمدی در صنعت و کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار شود.

وی شناسایی و هدایت، توانمندسازی، جذب و نگهداشت سرمایه انسانی مستعد برتر و نخبه در واحدهای اقتصادی کشور و آموزش مهارت‌های لازم و مرتبط با نیازهای واحدهای اقتصادی به استعدادهای برتر، ارتقای توانمندی‌های عملی فنی استعدادهای برتر از طریق ارتباط مستمر آنان با واحدهای اقتصادی، استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی نخبگانی برای ارتقای فعالیت‌های اقتصادی به وسیله راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای اقتصادی، کاهش هزینه‌های واحدهای اقتصادی مربوط به عدم یافتن نیروی کار مناسب و متخصص در شهرستان‌ها و تلاش برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و بسترسازی اشتغال دانشجویان به منظور کاهش نرخ بیکاری استان را از جمله اهداف این طرح ذکر کرد.

وی افزود: در بورس صنعتی مشمولان این طرح نیز باید دارای شرایطی از جمله داشتن معدل مناسب مورد تأیید واحد صنعتی، دارا بودن شرایط عمومی مورد تأیید واحد صنعتی باشند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور