#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه‌های معدن و کشاورزی، می‌طلبد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها ورود کنند.

، جواد قناعت پنجشنبه شب در شورای اداری شهرستان طبس که با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: یک سوم اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور به راه‌های استان اختصاص یافته است، اختصاص این حجم از اعتبارات کار جهادی و انقلابی است اما به توجه به وضعیت نامناسب راه‌های استان، حجم اعتبارات پایین است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه وضعیت جاده‌های استان نامناسب است و طول راه‌های بین شهری بالاست اما خراسان جنوبی در نوروز امسال رتبه نخست کشوری را در کاهش تلفات جاده‌ای در سطح کشور کسب کرده که نشان از کار و تلاش جهادی مسوولان متولی در این حوزه است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه بعد مساحت زیاد استان، امکانات بین شهری در خراسان جنوبی وجود ندارد و تعداد کل مجتمع‌های خدماتی و رفاهی ما در استان ۶ مورد و ناکافی است.

قناعت اظهار داشت: ایجاد مجتمع خدمات رفاهی بین راهی به عنوان توقفگاه هایی مناسب می‌تواند در کاهش آمار سوانح جاده‌ای موثر باشد، با توجه به اینکه زائرین علی بن موسی الرضا(ع) در این استان توقف می‌کنند پیشنهاد ما این است که در برخی محورهای پرتردد استان مجتمع بین راهی توسط آستان قدس احداث شود.

وی با اشاره به وسعت زیاد خراسان جنوبی و اینکه دومین استان پهناور کشور است، اضافه کرد: خراسان جنوبی عقب ماندگی‌های سنتی و قدیمی دارد و به دلیل کم توجهی و بی‌توجهی که در گذشته به این استان شده در مقایسه با استان‌های برخوردار فاصله خوبی ندارد.

قناعت بیان کرد: البته به این فاصله به این معنا نیست که در خراسان جنوبی اقدامی صورت نگرفته است، تاکنون اقدامات خوب و شایسته‌ای در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است اما با همه این اقدامات، فاصله این استان با استان‌های برخوردار قابل قبول نیست.

وی با تاکید براینکه در راستای توسعه نیاز است که توجه ویژه و خاص به خراسان جنوبی شود، اضافه کرد: نگاه دولت سیزدهم به مناطق محروم و خاص است و خراسان جنوبی هم مورد توجه دولت سیزدهم قرار دارد، توجه ویژه تولیت آستان قدس رضوی در این زمینه هم می تواند به رفع مشکلات استان خراسان جنوبی شتاب ببخشد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: درخواست ما از تولیت آستان قدس رضوی این است که به عنوان خدمتگزار مردم تاکنون محبت‌ها و توجه خاصی به خراسان جنوبی داشته‌اید، از این پس هم توجهات پررنگ‌تر شود.

قناعت با اشاره به اینکه خراسان جنوبی، در شاهراه ارتباطی استان‌های جنوب و شمال کشور به مشهد مقدس واقع شده است، اضافه کرد: این شرایط سبب شده سالانه مسافران و زائران زیادی برای تشرف به حرم مطهر امام رضا(ع) از مسیر استان خراسان جنوبی بگذرند، وجود امامزاده لازم التعظیم حسین بن موسی الکاظم(ع) نیز بر آمار مسافران و زائران افزوده است.

وی گفت: استان خراسان جنوبی از لحاظ ماندگاری مسافر و گردشگر، در نوروز امسال رتبه پنجم کشور را کسب کرده است، همچنین این استان از لحاظ تردد بین جاده‌ای رتبه هشتم کشوری را کسب کرده است.

قناعت اظهار داشت: ۳۳۰ روستای خراسان جنوبی در فصل تابستان با تانکر آبرسانی می‌شود درخواست ما اختصاص چهار تانکر برای آبرسانی به این روستاها است، البته سال گذشته آستان قدس رضوی سه دستگاه تانکر را به استان اختصاص داد که بسیار موثر بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی شامگاه چهارشنبه در یادواره شهدای روحانی و طلبه شهرستان طبس که با عنوان “تعهد سرخ؛ از حجره تا سنگر” در آستان امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) برگزار شد، سخنرانی کرد و ضریح مطهر حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) با حضور تولیت آستان قدس رضوی غبارروبی شد.

طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است و در مسیر تردد زائران امام رضا (ع) قرار دارد.