مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از آغاز پایش جمعیت حیات وحش در این استان خبر داد و گفت: در این برنامه مشارکتی گونه‌های شاخص پستانداران در ۱۵ منطقه سرشماری می‌شوند.

اسدالله حاتمی ر اعلام کرد: هر سال سرشماری پستانداران در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان انجام می‌شود و سرشماری سال جاری طبق فرم زمان‌بندی توسط این اداره کل از چهارم آبان آغاز شد که حدود ۲ ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در برنامه سرشماری علاوه بر برآورد جمعیت حیات وحش و مطالعه روند تغییرات جمعیتی، وضعیت سلامت حیات وحش و زیستگاه نیز بررسی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: سرشماری پستانداران یکی از راه‌های پایش جمعیت حیات وحش و نرخ زاد و ولد در استان، مدیریت زیستگاه‌ها و برنامه‌ریزی برای توزیع آب و علوفه در مناطق به شمار می‌رود.

وی افزود: آگاهی از جمعیت و پراکندگی حیات وحش تاثیر بسزایی در نحوه حفاظت از زیستگاه‌ها و جلوگیری از انجام تخلفات داشته و در مدیریت جمعیت‌های حیات وحش، کمک شایانی به حفاظت محیط زیست می‌کند.

حاتمی اظهار داشت: دانشگاهیان، تشکل‌های مردمی، جوامع محلی، قرق بان‌ها، شکارچیان معتمد و مجاز، در سرشماری حیات وحش با محیط بانان و کارشناسان حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی همکاری دارند.

وی گفت: در این برنامه مشارکتی ۱۵ منطقه شامل مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و شکار ممنوع، گونه‌های شاخص پستانداران از قبیل آهو، کل و بز، قوچ و میش و جبیر سرشماری خواهند شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور