رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: کارخانه قند قهستان در شهرستان درمیان که بیش از ۶ سال قبل تعطیل شده بود تا اردیبهشت ۱۴۰۰ مجدد وارد چرخه تولید می‌شود.

عباس جرجانی روز یکشنبه در نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که به ریاست رییس کل دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: کارخانه قند قهستان سال ۱۳۴۰ با هدف ایجاد اشتغال و تثبیت جمعیت در مرز شهرستان درمیان راه‌اندازی شد.

وی گفت: فرسودگی تجهیزات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به بانک، حقوق معوق کارگران و سوءمدیریت منجر به تعطیلی این واحد تولیدی در سال ۹۲ شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: با پیگیری و همکاری دستگاه قضا و سایر دستگاه‌های اجرایی بخش زیادی از مشکلات این واحد تولیدی رفع شده و تجهیزات لازم نیز خریداری شده است.

وی تصریح کرد: کارخانه قند قهستان ظرفیت تبدیل ۱۵۰ هزار تن شکر خام را دارد و برای تامین شکر خام مورد نیاز این کارخانه برای تبدیل به شکر سفید مشکلی وجود ندارد.

جرجانی با تاکید بر تامین مواد اولیه برای راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قهستان گفت: چغندر قند رقابتی است و کشاورزان به دنبال سود بیشتر هستند لذا مدیریت جدید کارخانه قند قهستان باید بی‌اعتمادی گذشته کشاورزان را برطرف کند تا بتواند محصولات تولیدی خود را به این کارخانه تحویل دهند.

وی عنوان کرد: با بهره‌برداری از این کارخانه ۳۷۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد همچنین زمینه اشتغال غیرمستقیم تعداد زیادی از جوانان نیز فراهم می‌شود.

رییس هیات مدیره کارخانه قند قهستان نیز گفت: از سال ۹۴ با جمعی از سرمایه‌گذاران برای احیای مجدد کارخانه قند وارد میدان شدیم و تاکنون بیش از ۸۰ درصد کارخانه بازسازی و نوسازی شده است.

علیرضا محمودی‌راد افزود: مهمترین مشکل کارخانه تامین مواد اولیه و شکر خام است که انتظار داریم چغندر قند تولیدی خراسان جنوبی ابتدا در استان عرضه و در صورت مازاد به استان‌های دیگر ارسال شود.

وی ظرفیت کارخانه قند قهستان را تبدیل ۱۰۰ هزار تن چغندر قند اعلام کرد و گفت: در صورت تامین ۴۰ هزار تن چغندر قند آمادگی داریم کارخانه را تا مهر سال آینده راه‌اندازی کنیم.

رییس هیات مدیره کارخانه قند قهستان گفت: درخواست داریم سهمیه شکر خام استان برای تبدیل آن به شکر سفید در اختیار کارخانه قهستان قرار بگیرد.

وی با اشاره به مشکل بیمه تامین اجتماعی گفت: اکنون بیش از ۶۰ درصد بدهی ما به این سازمان به خاطر جرائم است که اگر دریافت نشود کارخانه بهتر می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی هم گفت: در سال‌هایی که کارخانه قند قهستان تعطیل شده بود سطح زیر کشت چغندر قند استان از پنج هزار هکتار به ۳۵۰ هکتار کاهش یافته است.

محمدحسین اکبری افزود: با راه‌اندازی مجدد کارخانه سطح زیر کشت چقندر قند استان به صورت منطقی دوباره افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: شرکت‌های سهامی زراعی موظف شدند ۳۰ درصد محصول چغندر قند تولیدی خود را تحویل کارخانه دهند و با اعتمادسازی کارخانه، تمام این محصول کشاورزان جذب استان خواهد شد.

وی گفت: برای شروع کار سطح زیر کشت ۱۶۳ هکتار چغندر قند برای شهرستان‌های درمیان، قاینات و نهبندان تعریف شده است تا در بهار سال آینده کشت این محصول کشت شود.