معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: آمادگی داریم از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی مرتبط با حوزه معادن به ویژه بنتونیت که از پتانسیل‌های بالقوه سرایان است، حمایت کنیم.

جواد اشرفی، ر جلسه بررسی مسایل و مشکلات صنایع و معادن شهرستان سرایان، اظهار کرد: استان خراسان جنوبی از ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه معادن و تنوع کانی‌های معدنی برخوردار است.

، وی با اشاره به ذخایر بنتونیت شهرستان سرایان، تصریح کرد: سند آمایش صنعت استان، در حال تهیه و تدوین بوده و انقلاب صنعتی در حوزه برداشت از معادن استان در حال وقوع است و با ایجاد کارگروه در سطح ملی و اختیار دادن به استان‌ها توسعه صنعت و معدن در استان جدی گرفته خواهد شد.

اشرفی از آمادگی استان برای اعطای تسهیلات به متقاضیان  احداث سردخانه در استان از محل اعتبارات تبصره ۱۸ خبر داد و در سال جاری احداث هزار کارگاه کوچک در کشور شروع شده است.

اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان به محرومیت زدایی و تولید 

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز به رویکرد ویژه مجلس در دو سال گذشته مبنی بر پایدار شدن اعتبار ۵۰ درصدی محرومیت زدایی و اشتغالزایی از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: برای اولین بار ۵۰ هزار میلیارد تومان را به محرومیت زدایی و تولید و اشتغال اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از جایگاه خوبی از محل این منابع برخوردار است، گفت: در سال جاری اعتبارات خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته از رشد ۳ برابری برخوردار شده است و از متولیان بخش صنعت و معدن خراسان جنوبی خواست تا هر چه سریعتر نسبت به تجمیع درخواست‌ها و نیازهای واقعی استان اقدام نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین مجید نصیرایی، نماینده مردم فردوس و طبس در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ظرفیت‌های مغفول مانده استان در حوزه معدنی، در آستانه شکل گیری برنامه هفتم توسعه کشور خواستار نگاه ویژه به این ظرفیت‌ها شد.

وی یادآور شد: تاکنون آنطور که شایسته است به ظرفیت معادن در خراسان جنوبی توجه نشده و باید با آسیب شناسی جدید در حوزه صنعت و معدن، گام‌های بلند تری در راستای کمک به رفع موانع موجود و شکوفایی معادن برداشته شود.

سید یاسر رضوی حیدری، فرماندار سرایان نیز به ظرفیت بالای معادن بنتونیت شهرستان اشاره کرد و افزود: ایجاد ناحیه صنعتی ویژه بنتونیت در شهرستان به منظور بهره برداری بیشتر و کاهش هزینه‌های تولید در این شهرستان لازم است و خواستار تأمین زیرساخت‌های لازم در نواحی صنعتی سرایان، آیسک و سه قلعه شد.

گفتنی است؛ در جلسه بررسی مشکلات صنایع و معادن شهرستان سرایان، ضمن بررسی مسایل مطرح شده توسط فعالان صنعتی، راهکارهای لازم در این زمینه ارائه شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور