وبینار فرصت های اشتغال و کارآفرینی در حوزه گردشگری برای اولین بار به میزبانی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی برگزار می شود .
دیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت کارآفرینی گفت: براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم کل گردشگری ایران در اشتغالزایی طی سال گذشته ۵،۶ درصد از کل اشتغال یعنی یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۵۰۰ شغل بوده که انتظار می ¬رود در سال ۲۰۲۶(۱۴۰۵)، تعداد یک میلیون و ۹۶۷ هزار شغل، یعنی ۶،۱ درصد از کل اشتغال را تحت پوشش قرار دهد. وی با اشاره به امروزه گردشگری به یکی از بزرگ¬ترین و سریع¬ترین صنایع در حال رشد، تبدیل شده است گفت: در دنیا گردشگری بیشترین درآمد و اشتغال را در حوزه¬های مختلف ایجاد می¬کند. صنعت گردشگری به دلیل اینکه فراگیر است و گردشگرها به تمام نقاط مقصد سفر می¬کنند؛ لذا درآمد و فرصت¬های شغلی برابری در کشور به وجود می¬آید. در دنیا به ازای هر یازده شغل یکی در حوزه صنعت گردشگری است. صنعت گردشگری در دنیا بیش از ۳۵۰ میلیون شغل مستقیم و میلیون¬ ها شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است. این مشاغل می¬تواند در زمینه تولید پوشاک، کفش، کیف و هزاران مایحتاجی که گردشگران خرید می¬کنند و به کشور خودشان می¬برند باشد. توسعه گردشگری موجب شکوفایی صنایع دستی کشورها می¬ شود. بر اساس آمارهای غیررسمی، ۵ میلیون نفر در ایران از طریق تولید صنایع دستی و فرش ارتزاق می¬ کنند؛ توسعه صنعت گردشگری می¬ تواند برای شکوفایی هنرهای ملی و صنایع دستی نقش بازی ¬کند. صنعت گردشگری با کمترین سرمایه¬گذاری می¬تواند شغل ایجاد کند. اگر بخواهید در حوزه صنعت یا پتروشیمی شغل ایجاد کنید باید بالغ بر یک میلیارد تومان در ایران باید هزینه شود تا یک شغل ایجاد شود. ولی در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، بطور میانگین با ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای عموم جوانان بیکار آن کشور، می¬توان شغل ایجاد کرد.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان با اشاره به رسالت آموزش فنی و حرفه ای در توسعه کارآفرینی گفت: این اداره کل در نظر دارد نسبت به ایجاد مرکز تخصصی کسب و کار در استان اقدام نماید که طی ماههای آتی این مرکز به بهره برداری خواهد رسید و مهارتهای نرم از جمله کارآفرینی، فروش، بازاریابی، فنون مذاکره، بازریابی دیجیتال و … با مشارکت بخش خصوصی در این مرکز ارایه خواهد شد . عرب ضمن بر شمردن اهمیت این موضوع گفت: با توجه به پتانسیل های استان در نخستین اقدام وبینار فرصت های شغلی در حوزه گردشگری برای علاقه مندان برگزار می گردد . عرب تاکید کرد افراد جویای کار و علاقه مندان به این حوزه از طریق لینک lms.sktvto.ir/ga2204 می توانند در وبینار مذکور بصورت رایگان شرکت نمایند.