رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: دادستان‌ها باید مدافع حقوق عامه باشند و در جامعه از حقوق مردم دفاع کنند.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز شنبه در نشست تکریم و معارفه دادستان‌ شهرستان‌ها و رؤسای دادگاه‌های عمومی بخش در استان خراسان جنوبی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد افزود: دادستان مدعی‌العموم است و اگر همه وظایف دادستان‌ها قابل تفویض باشد تنها وظیفه‌ای که قابل تفویض نیست مدعی‌العموم است که باید دادستان نظارت عامه بر جامعه داشته باشد.

وی گفت: بسیاری از مسایل و مشکلاتی که مردم دارند، درخصوص حقوق عامه است که خواسته یا ناخواسته مورد تعرض قرار می‌گیرد و دادستان‌ها تنها کسانی هستند که به عنوان مدعی‌العموم می‌توانند از حقوق عامه دفاع کنند و مسوولان را پای کار بیاورند.

وی اظهار داشت: اگر دادستان‌های ما به خوبی وظایف درون و برون سازمانی خود را انجام دهند، بسیاری از مشکلات و معضلات مردم حل و فصل می‌شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: از دادستان‌های استان تقاضا داریم در مقابل حوادث به ویژه حوادث مهم و جرائم امنیتی که آسایش مردم را سلب می‌کند، بی‌تفات نباشند و دچار روزمرگی نشوند.

وی افزود: گاهی به دلیل مشغله کاری دادستان‌ها برخی گزارشات برای آنها جنبه عادی دارد که این بدترین آفت است و نباید اینگونه باشد بلکه دادستان‌ها باید نسبت به همه گزارش‌ها احساس مسئولیت کنند و پیگیر موضوع باشد.

حمیدی با اشاره به وظایف و انتظارات از دادستان‌ها بیان کرد: دادستان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مقامات قضایی در کشور است و اگر بگوییم دادستان تاثیرگذارترین فرد مجموعه قضایی است با توجه به وظایف و مسوولیت‌های دادستان، چیزی به گزاف نگفته‌ایم.

وی گفت: دادستان‌ها در وضعیت کنونی جامعه می‌توانند خیلی تاثیرگذار باشند تا آلام مردم را تسکین دهند و اگر دادستان وظایف درون و برون سازمانی را به خوبی انجام دهد بخشی از مشکلات جامعه به خوبی حل می‌شود.

وی عنوان کرد: امروز تصمیمات و سیاست‌هایی که توسط رییس قوه قضاییه از یک سال قبل آغاز شده و در حال اجرایی شدن و پیگیری است نقش زیادی در آرام کردن مردم، امیدواری آنها به آینده کشور و نظام داشته که درس بزرگی برای مسوولان قضایی است که نباید در مقابل مسایلی که در جامعه اتفاق می‌افتد، بی‌تفاوت باشیم.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: دادستان در مقابل همه ملت وظیفه و مسوولیت دارد که باید آن را به خوبی انجام دهد، برخی اوقات دادستان‌ها به دلیل مشغله کاری از زمینه نظارت بر مجموعه همکاران کم‌کاری می‌کنند.

وی گفت: انتظار ما از دادستان‌ها این است که این بخش را اعمال مدیریت کنند چراکه امروز یکی از مشکلات و گلایه‌های مردم درخصوص عدم نظارت است ممکن است در یک پرونده در دادسرا آنطور که باید به مستندات طرفین توجه نشده و موجب گلایه‌مندی مردم شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی بر نظارت دقیق دادستان‌ها بر عملکرد زیرمجموعه خود (دادیار) تاکید کرد و افزود: بالاترین مقام دادسرا، دادستان است که بسیاری از وظایف دادسرا زیر نظر وی و بعد از تعیین این مقام قضایی انجام می‌شود و از دیگر وظایف دادستان صدور کیفرخواست از دادگاه است.

وی اظهار داشت: ائمه جمعه و جماعات، اعضای شورای تامین، مدیران و مسوولان باید نسبت به تبیین و تقویت جایگاه دادستان‌ها تلاش کنند چراکه اگر دادستان قوی در دستگاه قضا باشد همه مردم و مسوولان و شاهد توسعه، رشد و تکامل جامعه خواهد بودند و این جز در سایه حمایت دستگاه قضا به ویژه دادستان اتفاق نخواهد افتاد.

حجت‌الاسلام حمیدی تصریح کرد: اولین کسی که باید در مقابل جرم احساس درد کند، دادستان است چون تنها مقامی است که باید مجرم را تعقیب کند بنابراین مقام تعقیب مجرمین بسیار مهم است و یک لحظه نباید از آن غفلت شد.

وی با بیان اینکه ریاست و نظارت بر ضابطین از دیگر وظایف دادستان‌ها است اظهار داشت: دادستان‌ها باید پیگیر باشند تا دستوراتی که داده‌اند در اسرع وقت اجرا شود.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی گفت: تغییرات در هر مجموعه‌ای کاملا طبیعی است که باعث تبادل تجربیات و دانش قضایی همکاران می‌شود تا این تجربیات را در شهرستان‌های دیگر به کار بگیرند و در نتیجه دستگاه قضایی استان بتواند بیش از پیش به مردم خدمات بهتری ارائه دهد.

وی افزود: از فرمانداران به عنوان روسای شورای تامین شهرستان‌ها، فرماندهان نظامی و انتظامی، مدیران و همکاران قضایی شهرستان‌ها انتظار داریم دادستان‌های جدید که از فردا در محل جدید خدمت مستقر می‌شوند را مورد توجه و حمایت قرار دهند تا با هماهنگی و تعاملی که بین طرفین شکل خواهد گرفت امور شهرستان‌ها پیش برود و آنچه دادستان باید پیگیری کند به بهترین وجه انجام شود.

حمیدی گفت: از علما به ویژه ائمه جمعه انتظار داریم نگاه پدرانه و معنوی بر مجموعه داشته باشند و دستگاه قضایی شهرستان را مورد لطف قرار دهند و پشتیبانی خود را از دستگاه قضا بیش از پیش داشته باشد چون کار دادستانی بعضا برخورد با فرد یا جریان است لذا امکان انتقام جویی به هر نحوی در فضای مجازی یا حقیقی یا تضعیف مجموعه وجود دارد.

امروز ۶ دادستان و ۲ رییس حوزه قضایی خراسان جنوبی معرفی شدند.

در این نشست دادستان‌های طبس، فردوس، بشرویه، قاین، نهبندان و سربیشه معرفی و روسای حوزه قضایی بخش‌های دستگردان و نیمبلوک تعیین شدند.