#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

دومین مرحله تمرین سراسری پناه‌گیری و تخلیه اضطراری با شعار “ایران آماده” به مناسبت پنجم دی سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در خانه‌های هلال استان خراسان جنوبی برگزار شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با اجرای این مانور همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در ۲۵ خانه هلال استان آموزش‌های لازم هنگام وقوع زلزله را فرا گرفتند.

محمدرضا رضایی  افزود: دومین مرحله تمرین سراسری پناه‌گیری و تخلیه اضطراری ویژه خانه‌های هلال با شعار “ایران آماده” به مناسبت پنجم دی سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی ساعت ۱۰ صبح امروز در خانه‌های هلال استان برگزار شد.

وی نحوه پناه‌گیری و تخلیه اضطراری در زمان زلزله، انجام واکنش‌های مناسب همراه با حفظ خونسردی و سرعت عمل برای حفظ جان خانواده‌ها و افراد جامعه در زمان حوادث را از مهمترین اهداف اجرای این مانور ذکر کرد و گفت: تمرین پناه‌گیری و ایمنی، شامل ۲ مرحله پناه‌گیری صحیح و خروج از محل از برنامه‌های این مانور بود تا ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت، به سوالات افراد نیز پاسخ داده شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی از استان‌های زلزله‌خیز کشور است، آموزش نکات لازم در برابر حوادث ناشی از زلزله تا حد قابل توجهی در امدادرسانی و کاهش خسارات موثر است.

وی افزود: مردم خراسان جنوبی در سال‌های اخیر شاهد زلزله‌های مخرب در استان بودند و آمادگی لازم در برابر زلزله ضمن حفاظت از جان افراد در ارتقای میزان آرامش جامعه تاثیرگذار است.

خراسان جنوبی از استان‌های رکورددار کشور در ۶۰ سال گذشته برای وقوع زلزله‌های بالای هفت ریشتر بوده و زلزله‌های خضری دشت بیاض، فردوس، طبس، قاینات و زیرکوه از مهمترین زلزله‌های به ثبت رسیده در این مدت است.

این استان با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع وسعت سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان است و قرارگیری در کمربند زلزله شرق کشور، خراسان جنوبی را به یکی از استان‌های زلزله‌خیز تبدیل کرده است.

پنجم دی ماه سالروز زلزله بم در سال ۱۳۸۲، به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده و آغاز هفته‌ای به همین نام است.