خانه فرهنگ بیرجند پس از تکمیل در دولت سیزدهم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره‌برداری رسید.

این طرح عمرانی فرهنگی روز شنبه در دومین روز سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خراسان جنوبی و با حضور استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افتتاح شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: امیدواریم این طرح مهم فرهنگی پر خیر و برکت و نویدبخش روزهای بهتر در حوزه مدیریت فرهنگی استان باشد.

محمد مهدی اسماعیلی با قدردانی از تلاش‌های استاندار، مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های فرهنگی افزود: ما در این سفر قدم‌های نو برای حوزه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی بر می‌داریم.

وی از حضور در جمع اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه، فعالان قرآنی و کانون‌های مساجد استان در این سفر ابراز خرسندی کرد و گفت: این دیدارها بسیار راهگشا و امیدبخش بود و برای ما فضای همدلی را افزایش داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در مقابل این همت و پشتکار مردم استان قدم‌های موثرتری را در خراسان جنوبی برداریم و در سفرهای بعدی بتوانیم بخش مهمی از طرح‌های فرهنگی استان را به سرانجام برسانیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: عملیات اجرایی خانه فرهنگ‌ بیرجند سال ۱۳۹۰ آغاز شد و با اعتباری که در سفر استانی رئیس جمهور تخصیص یافت، تکمیل شد.

علی فرخنده اظهار کرد: برای ساخت این مجموعه با ۲ هزار متر مربع زیربنا، ۱۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده و دارای نگارخانه، سالن کنفرانس، اتاق‌های آموزشی و اداری است.

وی با اشاره به ضرورت افزایش فضاهای فرهنگی خراسان جنوبی افزود: پروژه‌های فرهنگی نیمه تمام استان در هشت شهرستان قاینات، سربیشه، نهبندان، بیرجند، خوسف، طبس، بشرویه و سرایان است که قدمت آنها به سال ۸۴ بر می‌گردد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: پایین‌ترین پیشرفت فیزیکی مربوط به پروژه تالار شهر در بیرجند با هفت درصد و بالاترین پیشرفت فیزیکی مربوط به پروژه مجتمع فرهنگی هنری سربیشه با ۷۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه نهضتی در اجرا و تکمیل پروژه‌های فرهنگی استان شکل گرفته است عنوان کرد: سالن پلاتو نهبندان و مجتمع‌های فرهنگی سرایان و بشرویه نیز از محل اعتبار سفر اول رئیس جمهور به استان در حال اجرا است.

فرخنده گفت: در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی نیز اختصاص یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های فرهنگی استان مصوب شد که باید طی ۲ سال تخصیص یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر دو روزه به خراسان جنوبی از مجتمع فرهنگی هنری علامه فرزان بیرجند نیز بازدید کرد.

اسماعیلی در این بازدید بر ادامه عملیات اجرایی این مجتمع فرهنگی هنری تاکید کرد و دستور داد که عملیات ساخت آن تسریع شود.

سالن علامه فرزان بر اثر حادثه آتش‌سوزی در سال ۱۳۹۶ دچار حریق شد و بازسازی آن در دستور کار قرار گرفت. زیربنای این مجتمع در دست ساخت یک هزار و ۳۷۲ متر مربع است و مساحت مجموع پروژه یک هزار و ۷۰۰ متر مربع پیش‌بینی شده است.

ظرفیت قبلی سالن ۳۸۰ صندلی بود که اکنون به ۶۰۰ صندلی افزایش یافته و سن گردان و پلاتو از دیگر ویژگی‌های آن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته (جمعه) برای بازدید و افتتاح چند طرح‌ همچنین حضور در برنامه‌های مختلف به مناسبت هفته فرهنگی خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و در آغاز این سفر دو روزه از پروژه نیمه تمام تالار بزرگ شهر بیرجند که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۰ شروع شده و حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بازدید کرد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور