مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: امسال هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی با کمک بلاعوض دولتی به میزان ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بین عشایر استان توزیع می‌شود.

مهدی عصمتی‌پور  در نشست شورای عشایر استان خراسان جنوبی که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایر ایران برگزار شد، افزود: ۴۳۴ پنل خورشیدی نیز از ابتدای امسال بین عشایر توزیع شده است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی چهارمین استان عشایر کشور است و  ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری در استان داریم که جمعیت ۸۱ هزار نفری را شامل می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: عشایر استان یک میلیون و ۶۶ هزار راس دام سبک و سنگین و در مجموع ۳۴ درصد جمعیت دامی استان را پرورش می‌‎دهند و تولید سالانه هشت هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز، ۹ هزار  و ۵۰۰ تن شیر و ۸۰۰ تن پشم و کرک از تولیدات عشایر خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد صنایع دستی استان توسط زنان عشایری خراسان جنوبی تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد عشایر استان در نوار مرزی شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان ساکن هستند، گفت: در مجموع ۴۰ درصد مراتع خراسان جنوبی در اختیار عشایر قرار دارد.

عصمتی‌پور اظهار داشت: از محل بند «ح» تبصره چهار امسال ۳۵ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان اعتبار برای استان مصوب شده که تاکنون در مجموع ۳۳ میلیارد تومان اختصاص یافته است و پروژه‌های افتتاحی فردا از این محل است.

وی ادامه داد: اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده سهم عشایری هم در ۱۰ ماه ابتدای امسال چهار میلیارد و ۹۴ میلیون تومان بوده است.

عصمتی‌پور عنوان کرد: ۳۶ پروژه امور عشایری در دهه فجر با هزینه کرد ۱۸ میلیارد و ۶۴۴ میلیون تومان به بهره برداری می‌رسد که با افتتاح این پروژه‌ها، ۴۸۳ خانوار از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند و برای ۳۴۱ نفر تثبیت شغل داریم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۵ درصد عشایر استان تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار گرفته‌اند، گفت: عشایر می‌توانند سالانه ۳۳۰ هزار تومان هزینه برای بیمه پرداخت و در مقابل ماهیانه مبلغ ۵۸۰ هزار تومان را به عنوان حقوق دریافت کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی از راه‌اندازی سامانه مدیریت آبرسانی به عشایر خبرداد و گفت: با طراحی این سامانه پیامکی بر روی گوشی همراه عشایر مشکل تامن آب عشایر به موقع رفع می‌شود.

عصمتی‌پور ادامه داد: در خراسان جنوبی برای اولین بار شورای حل اختلاف عشایر در زیرکوه و قاین راه‌اندازی خواهد داشت.

وی به توزیع ۲۳ هزار تن نهاده دامی و ۶ هزار و ۸۳۰ تن آرد در بین عشایر استان اشاره کرد و افزود: امسال با دامپزشکی استان با هدف انجام واکسیناسیون رایگان دام عشایر تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردیم و در این زمینه دام عشایر در مقابل بیماری‌های تب برفکی، پی پی آر و تب مالت واکسینه شدند.

عصمتی‌پور به افتتاح فاز دوم طرح آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه در شهرستان نهبندان اشاره کرد و گفت: این پروژه به طول ۵۴ کیلومتر با اعتبار ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: ۵۵ صندوق خرد زنان روستایی و عشایری و ۱۱ تشکل عشایری در این استان فعال است که تاکنون برای هشت تعاونی عشایری کد بیمه به منظور دریافت خدمات بیمه‌ای صادر شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه پنج ساله از ابتدای امسال پنج میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به عشایر بوده است، اضافه کرد: در زمینه تسهیلات زنجیره گوشت قرمز هم ۱۸ میلیارد تومان پرداخت کردیم و در مجموع امسال ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات به ۷۴۰ خانوار عشایری استان پرداخت کردیم.

عصمتی‌پور در پایان خواستار تامین اعتبار برای آبرسانی به چهار محله عشایری، آسفالت ایل راه در سربیشه به طول ۳۰ کیلومتر، اختصاص اعتبار برای تکمیل و اجرای ۲۵ پروژه آبخیزداری و یکنواخت شدن تخصیص اعتبارات توسط فرمانداری های شهرستان به عشایر استان شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به تولیدات ارزشمند عشایر، نیاز است در هر شهرستان محلی برای عرضه آنها احداث شود.

مجید پورعیسی افزود: ۶ میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان اموری عشایری استان تخصیص خواهیم داد اما نیاز است سازمان امور عشایری کشور این اعتبار را به طریقی دیگر برای عشایر ما جبران کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ۲۰ طلبه را برای ترویج مباحثه فرهنگی به ۲۰ منطقه عشایری استان اعزام کردیم.

حجت الاسلام احمد رضایی اظهار داشت: بسیاری از جوانان عشایر دارای استعدادهای درخشانی بوده که می‌طلبد شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: خواستاریم سهمیه دانش آموزان تحصیل کرده عشایر در استخدام‌های آموزش و پرورش دیده شود.

محمدعلی واقعی خواستار اعطای چهار کانکس سیار به مناطق عشایری استان شد و افزود: برای استفاده دانش‌آموزان عشایر از خدمات مطلوب آموزشی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.