شهرستان خوسف در ۳۶ کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی نزدیکترین شهرستان به مرکز استان با داشتن ظرفیت های بسیار زیاد در بخش های کشاورزی و دامداری، معادن ، صنایع دستی ، گردشگری، می باشد . استفاده از این ظرفیت ها به توسعه بیش ار بیش این شهرستان را رقم میزند.

نبود بسیاری از امکانات محرومیت های بسیار زیادی را برای این شهرستان رقم زده طی سالهای گذشته اقدامات بسیار مهمی در راستای توسعه این شهرستان رخ داده که میتوان بیشترین میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در استان، بیشترین دریافت تسهیلات اشتغالزایی ، ایجاد کارخانه های فرآوری محصولات کشاورزی و دامی، توجه ویژه به منابع طبیعی بخصوص احیا و مرمت بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی بیابانی و … قستی از اقدامات بسیار مهم در شهرستان بوده است.

بر اساس ارزیابی های هفتگانه اعلامی وزرات کشور فرماندار شهرستان خوسف به عنوان فرماندار نمونه استان خراسان جنوبی معرفی شده است.

فرماندار شهرستان خوسف با بیان اینکه این شهرستان در حدود یازده مساحت استان دارای ظرفیت های بسیار مهمی در بخش اشتغالزایی است و با پرداخت تسهیلات موتور محرک توسعه شهرستان به حرکت درآمده است.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی جامعه روستایی یه عنوان یکی از اولویت های دولت تدبیرو امید بوده و در این راستا از محل تسهیلات اشتغالزایی روستایی اعتبار بسیار خوبی در نظر گرفته شده است.

شفیعی خاطر نشان ساخت: میزان جذب و معرفی تسهیلات اشتغالزایی در استان خراسان جنوبی توانسته ایم میزان بسیار خوبی معرفی و دریافت نماییم بطوریکه فقط در یکسال بیش از یکهزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

فرماندار خوسف ادامه داد: از محل کارگروه ملی اشتغالزایی تعداد ۳ طرح با میزان ۵۹۳ میلیارد و کارگروه های استانی و شهرستانی حدود یکهزار ۲۶۰ میلیارد ریال تسهیلات مصوب شده که بیش از هزار میلیارد ریال پرداخت شده و مابقی نیز در مرحله پرداخت می باشد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت های شهرستان در بخش های کشاورزی، دامداری ، معدنی ، گردشگری و … و حمایت های همه جانبه استاندار محترم و دستگاه های اجرایی در سال گذشته بیشترین میزان تسهیلات در این شهرستان پرداخت شده است.

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه دشمن و کاهش درآمدهای دولتی و از طرفی کاهش اعتبارات شهرستان به دلیل عامل جمعیت به عنوان یکی از مهمترین شاخص های توزیع اعتبار مانعی جهت رشد و توسعه شهرستان نشده است.

شفیعی خوسف را قطب معادن استان برشمرد و افزود: وجود بزرگترین معدن زیرزمینی ، بزرگترین معدن دولومیت خاورمیانه و وجود ۵ معدن طلایی آینده بسیار درخشانی در زمینه معادن پیشروی شهرستان می باشد.

وی گفت: در معدن طلای شادان با حجم سرمایه گذاری یکهزار و ۸۵۰ میلیارد ریال به عنوان یکی از بزرگترین معادن با ذخایر طلا در شرق کشور در جهت احداث کارخانه فرآوری و استحصال طلا عملیات اجرایی آن شروع شده است و در حال حاضر احداث خط انتقال برق و آب ، سیستم سنگ شکن با هزینه حدود سیصد میلیارد ریال در دست اجرا است.

فرماندار خوسف خاطر نشان ساخت : با توجه به این ظرفیت از محل تسهیلات اشتغالزایی روستایی کارگروه ملی میزان سیصد و ده میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده که با پرداخت این تسهیلات کمکی خوبی جهت تسریع در راه اندازی این کارخانه صورت خواهد پذیرفت.

وی گفت: دیگر معدن طلایی شهرستان ، معدن کودکان نیز جهت در مرحله راه اندازی می باشد و از محل تسهیلات اشتغالزایی روستایی، کارگروه ملی یکصد و سی و سه میلیارد ریال تسهیلت مصوب شده که تاکنون بیش از ۲۳ میلیارد ریال پرداخت شده است.

فرماندار خوسف تامین زیرساخت ها را یکی از مهمترین اقدامات جهت جذب سرمایه گذار عنوان کرد و افرود: عملیات گاز رسانی به همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان آغاز شده است و تا پایان سال بیش از ۹۰ درصد جمعیت روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه قبل از سال ۹۶ فقط ۱۲ روستا با جمعیت ۲۵ درصد کل جمعیت شهرستان گاز رسانی شده بود که با پیگیری های انجام شده تحولی در بخش گاز رسانی به شهرستان رخ داده است.

فرماندار خوسف با اشاره به میزان سرمایه گذاری خارجی در شهرستان نیز پیشرو بوده ایم و بیشترین میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در شهرستان نسبت به استان و از زمان تاسیس شهرستان رقم خورده است.

وی با بیان اینکه گردشگری و صنایع دستی یکی دیگر از زمینه های توسعه اشتغال در شهرستان می باشد وجود آثار تاریخی و مذهبی ، جاذبه های طبیعی فراوانی مه در شهرستان وجود دارد باعث شده با معرفی این ظرفیت ها میزان جذب گردشگر و فروش صنایع دستی طی دو سال بیش از سه برابر افزایش پیدا کند.

شفیعی خاطر نشان ساخت: با پیگیری های انجام شده شهر خوسف به عنوان شهر ملی پنبه مله و روستای خور به عنوان روستای سنگهای قیمت یو نیمه قیمتی طی سال گذشته ثبت ملی شد ه است.

وی ادامه داد: در گردشگری مدهبی نیز خوسف در استان خراسان جنوبی یکی از شهرستان های مطرح می باشد بطوریکه مزار شاه سلیمان علی، مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر، مزار حضرت ابوالقاسم(ع) روستای نصرآباد بسیاری سالانه پذیرایی بسیاری از همشهریان عزیز می باشد.

شفیعی گفت: در روستای کوشه سفلی شهرستان با همکاری دستگاه های متولی بزرگترین مجتمع کارگاهی و صنایع دستی با پیش بینی میزان ۶۰ کارگاه و فروشگاه صنایع دستی در دو طبقه با مساحت ۲ هکتار پیش بینی شده که کارهای اداری خود را جهت احداث طی می کند.

فرماندار خوسف با اشاره به میزان سرمایه گذاری خارجی در شهرستان خاطر نشان ساخت: بزرگترین نیروگاه خورشیدی استان با ظرفیت ۱۰ مگاوات با سرمایه گذاری ۱۴ میلیون یورو توسط سرمایه گذارانی از کشور آفریقای جنوبی ، کارخانه جدن کویر خاوران با میزان ۲۷ میلیون دلار سرمایه گذاری از کشور چین و ۵۶۰ هزار دلار پارس بتن توسط سرمایه گذاری از کشور افغانستان قسمتی از سرمایه گذاری خارجی در شهرستان بوده است.

وی ادامه داد: با افزایش سرمایه گذاری و راه اندازی سه فاز باقیمانده کارخانه چدن کویر خاوران که شامل میلگرد، فولاد و نورد بوده با میزان سرمایه گذاری بیش از یکصد میلیون دلار برای بیش از ۱۲۰۰ نفر اشتغالزایی فراهم خواهد شد.

وی گفت: میزان تخصیص شهرستان از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استانی تخصیصیص ان نسبت به سال قبل از آن با ۲۳ درصد کاهش یافته و به عدد ۹۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال رسیده است.

فرماندار خوسف گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات زیرساختی در شهرستان وجود دارد صرف اتکا به منابع دولتی نمی توان بسیاری از مشکلات را مرتفع کرد لذا با استفاده از جذب سرمایه گذارهای داخلی و خارجی بطوریکه بیشترین جذب سرمایه گذاری خارجی طی سالهای اخیر در شهرستان قسمتی از مشکلات زیرساختی را رفع نماییم.

فرماندار خوسف کشاورزی و دامداری را از دیگر ظرفیت های مهم شهرستان برشمرد و افزود: بیشترین سطح زیر کشت عناب ، گل نرگس در استان متعلق به این شهرستان می باشد و که با راه اندازی ۴ کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در صدد رفع دغدغه کشاورزان که حذف دلال ها از بازار ، تکمیل چرخه تولید و ارزش افزوده محصولات داخل شهرستان و استان را رقم خواهد زد.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان با داشتن بیش از ۱۴ هزار نفر شتر و بیش از سیصد هزار راس دام سبک وجود بیش از ۷۰ واحد مرغداری فعال

به عنوان یکی از مهمترین مراکز تولید گوشت سفید و قرمز استان می باشد و در راستای تکمیل چرخه تولید احداث بزرگترین کشتارگاه صنعتی استان با سرمایه گذاری ۲۷۰ میلیارد ریال در حال احداث می باشد که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احداث کشتاگراه طیور با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه های در دست اقدام می باشد که با راه اندازی آن بسیاری از مشکلات پیش روی مرغداری های برطرف خواهد شد.

در راستای تامین علوفه دام و جبوگیری از پیشروی کویر احداث بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی بیابانی شهرستان، مرمت ۹۰ رشته قنات و احداث ۳۰۰ پشته و بندخاکی در سال ۹۸ بذرپاشی و نهالکاری شده است .

وی با اشاه به اینکه اجرای طرح هاب شتر در استان که با پیگیری های استاندار محترم اجرایی شده اس میتواند به عنوان یکی از اقدامات بسیار مهم در راستای توسعه دامداری در شهرستان و استان معرفی شود و در این راستا بیش از ۱۵۰ نفر جهت دریافت تسهیلات به بنیاد برکت معرفی شده اند .

وی گفت: بیش از ۷۰ درصد جمعیت شهرستان در بخش کشاورزی و دامداری فعال می باشند و خشکسالیهای جندین ساله مشکلات فراوانی را برای این بخش به وجود آورده است که تنها راهکار ایجاد سیستم های نوین آبیاری و احداث گلخانه می باشد

شفیعی با اشاره به اینکه بزرگترین مجتمع گلخانه ای استان با تعداد ۵۴ واحد در مجتمع گلخانه ای محمدیه شهرستان فعال می باشد که با اجرای طرح نهضت گلخانه کارهای لازم جهت احداث ۱۲۰ هکتار گلخانه در شهرستان انجام شده است و امیدواریم به زودی به مرحله اجرایی برسد.

فرماندار خوسف خاطر نشان ساخت :در سال گذشته بیش از ۸۵ میلیارد ریال جهت اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار و کم فشار در ۵۳۸ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اجرا شده است که بیشترین میزان اجرای سیستم های آبیاری طی سالهای گذشته می باشد.

وی گفت: با توجه به همه ظرفیت های بسیاری زیادی که در بخش های مختلف در شهرستان وجود دارد و با همکاری همه دستگاه های اجرایی بخصوص استاندار محترم طی سالهای اخیر جهشی در راستای توسعه شهرستان و تبدیل به عنوان شهر صنعتی استان برداشته خواهد شد.