مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۹ پروژه آموزشی با ۱۶۱  کلاس درس با زیربنای ۱۸ هزار و ۳۸۱ مترمربع تحویل آموزش و پرورش استان شده است.

امد رخسارپور  با اشاره به وضعیت کلی فضای آموزشی استان اظهار کرد: خراسان جنوبی دارای ۲ هزار و ۲۱۲ فضای آموزشی (مدرسه دولتی) با ۱۰ هزار و ۴۱۲ کلاس درس است که در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۰۴۲ تعداد ۱۸۶ هزار و ۱۲۹ دانش‌آموز در این مدارس مشغول تحصیل هستند.

وی میزان سرانه فضای مورد استفاده دانش‌آموزان (مترمربع به ازای هر نفر) در استان را ۶.۵۲ مترمربع اعلام کرد و گفت: این میزان در سال جاری پنج درصد رشد داشته است و نیز سرانه فضای آموزشی استاندارد ۸.۴۹ مترمربع و میانگین کشوری ۴.۹۶ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی افزود: کمترین سرانه آموزشی استان مربوط به شهرستان بیرجند با ۴.۶۱ مترمربع، طبس با ۶.۱۳ مترمربع و قاین با ۶.۵۸ مترمربع است البته در سایر شهرستان‌ها در بعضی نقاط مانند مسکن مهر و نهضت ملی مسکن هم نیاز به ساخت فضای آموزشی جدید است.

رخسارپور با اشاره به اینکه احداث فضاهای آموزشی و توسعه فضاها و تجهیزات مدارس از رسالت‌های اصلی سازمان نوسازی مدارس است، گفت: اداره کل نوسازی مدارس خراسان جنوبی توانست در سال جاری ۵۹ پروژه آموزشی در قالب ۱۶۱ کلاس درس با زیربنای ۱۸ هزار و ۳۸۱ مترمربع فضای آموزشی را احداث و تحویل دانش‌آموزان و آموزش و پرورش کند.

وی تصریح کرد: از این میزان ۴۷ پروژه با ۱۶۱ کلاس درس و زیربنای ۱۱ هزار و ۹۶۱ مترمربع مربوط به فضای آموزشی بوده و همچنین چهار پروژه با زیربنای چهار هزار و ۹۹۳ مترمربع مربوط به فضای ورزشی و هشت پروژه با زیربنای هزار و ۴۲۷ مترمربع نیز فضای پرورشی بوده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی بیان کرد: همچنین اکنون در مجموع ۷۱ پروژه آموزشی با ۲۹۳ کلاس درس و زیربنای ۵۲ هزار و ۲۴۵ مترمربع در دست اجرا است.

وی به اجرای طرح شهید روح‌الله عجمیان اشاره کرد و ادامه داد: این طرح از سال گذشته با رویکرد بهسازی و مرمت مدارس و حذف مدارس خشت و گلی در استان خراسان جنوبی آغاز شد که ۹ پروژه آموزشی با ۳۶ کلاس درس و زیربنای هزار و ۷۹۷ مترمربع با همکاری خیرین و اعتبارات دولتی بهسازی و نوسازی شده و اکنون از استحکام کافی برخوردار است.

رخسارپور با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی صنایع و دستگاه‌ها از مهمترین اهداف ما در جلب و جذب خیرین مدرسه‌ساز است، گفت: در سال گذشته هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال تعهد در قالب مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و دستگاه‌ها را داشته‌ایم که هنوز محقق نشده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی بیان کرد: در بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان، افراد نیکوکار بالغ بر ۱۰۶هزار و ۶۶ میلیارد ریال تعهد کردند که این مبلغ تعهد شده توسط خیرین برای احداث ۳۲ فضا آموزش و فضای جانبی بوده است که تاکنون ۳۵ درصد این مبلغ تحقق یافت.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌ خیرین مدرسه‌ساز تا خرداد ماه سال ۱۴۰۳ در استان ادامه دارد، یادآور شد: همچنین در بیست و پنجمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان، افراد خیر بالغ بر سه هزار و ۶۰ میلیارد ریال تعهد کردند که نسبت به جشنواره قبل از آن رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.

رخسارپور در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر ۷۷۷ خیر مدرسه‌ساز در استان فعالیت دارند که ۷۳۰ خیر حقیقی و مابقی حقوقی هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی از تأسیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان در سال ۸۴ خبر داد و افزود: از آغاز فعالیت این نهاد تاکنون موفق به جذب یک هزار و ۹۰۱ تعهد به مبلغ ۴۹۲ چهار هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال شده‌ایم که بستر رشد آموزشی را در این نهاد فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه حذف مدارس دوشیفت یکی از مهمترین اهداف ما در توسعه فضاهای آموزشی است، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۸ مدرسه در مرکز استان خراسان جنوبی به صورت دوشیفت کار می‌کنند.

رخسارپور در ادامه گفت: با توجه به سند بنیادین تحول آموزش و پرورش، وظیفه تامین و به‌روزرسانی تجهیزات فضاهای آموزشی به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس واگذار شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی عنوان کرد: این تجهیزات در ۶ گروه اصلی شامل کلاس و اداری، هنرستانی، گرمایشی و سرمایشی، خوابگاهی و آزمایشگاهی است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار ملی و استانی مصوب امسال این اداره کل در حوزه تجهیزات ۳۳۰ میلیارد ریال بوده است که ۱۲۰ میلیارد ریال دیگر هم اضافه خواهد شد، ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون  ۲۳۰ میلیارد ریال تخصیص یافته که از این مبلغ ۶۲ میلیارد ریال هنرستانی است.

رخسارپور افزود: اعتبارات حوزه تجهیزات سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان و مجموع سه سال اخیر بالغ بر ۷۸۰ میلیارد ریال بوده است که رشد سه برابری را نشان می‌دهد اما تعداد کلاس‌های دایر و عمق نیاز آموزش و پرورش به تجهیزات بسیار وسیع است و از طرفی دیگر قیمت اولیه این تجهیزات و نوسانات اقتصادی کار را برای ما سخت کرده است.

وی با تأکید بر اینکه تجهیز حداقلی هر کلاس درس نیازمند ۱۵ میلیارد ریال اعتبار است، افزود: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تعهد خود را در افتتاح کلاس درس جدید همراه با تجهیز می‌داند و در سنوات اخیز ما مجاز به تحویل کلاس درس جدید بدون تجهیزات مناسب نیستیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی با اشاره مشکلی اصلی ما در تجهیز کلاس‌های دایر است چون تجهیزات آن فرسوده شده، تصریح کرد: عمده نیازهای تجهیزاتی مدارس در خصوص سیستم رایانه، ویدئو پروژکتور و صندلی دانش‌آموزی است و حدود یک میلیارد ریال تجهیزات نیاز داریم.

رخسارپور با بیان اینکه در دولت سیزدهم توجه قابل توجهی به بحث عدالت آموزشی و تأمین تجهیزات شده است، گفت: البته ما تامین تجهیزات و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را نیز برعهده داریم که در چند ماه اخیر حدود ۱۰ هزار رادیاتور و ۱۰۰ عدد کولر گازی دومنظوره در مناطق آموزش و پرورش استان توزیع شده است.

وی ادامه داد: در ابتدای اسفندماه امسال کاروان تجهیزات شامل هزار و پنج قلم کالا با اعتبار ۶۵ میلیارد ۵۰۰ ریال بین مناطق آموزش و پرورش استان توزیع شد که تجهیزات هر خودرو مزین به نام یک شهید و با شعار هدیه شهدا به دانش‌آموزان بود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه نوسازی مدارس استان بدون اینکه حتی یک شعبه در شهرستان‌ها داشته باشد تنها با ۶۰ نفر فعالیت‌های خود را پیش می‌برد، افزود: طبق چارت سازمانی ۱۲ نفر کمبود نیرو داریم که در سال جاری سه نفر و یک نفر نیروی امریه سربازی جذب شده‌اند.

رخسارپور تأکید کرد: تلاش داریم با تقویت کمک‌های رفاهی بخشی از مشکلات معیشتی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان را حل کنیم و در یکسال اخیر کمک هزینه‌ای از سازمان دریافت کردیم و ضمن توزیع بسته‌های رفاهی به دنبال فوق العاده ویژه و برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای دانش فنی و مهارت کارکنان هستیم.

وی به اولویت‌ها و برنامه‌های راهبردی در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: در بحث تجهیزات قصد داریم هر تعداد کلاس درسی که تحویل آموزش و پرورش می‌دهیم همراه با تجهیزات به‌روز و مناسب باشد از طرفی دیگر به‌روزرسانی تاسیسات فرسوده گرمایشی و سرمایشی مدارس و تأمین بخشی از فرش سجاده‌ای نمازخانه‌های مدارس در دستور کار است.

وی تمرکز در اتمام به موقع پروژه‌های نیمه‌تمام به خصوص پروژه‌های خیرساز و تکمیل ۱۰۰ کلاس درس مشارکتی در بیرجند و تحویل آنها در سال تحصیلی جدید را از دیگر اولویت‌ها در سال ۱۴۰۳ ذکر کرد و افزود: تمرکز ساخت مدارس در مساکن ملی و نهضت ملی مسکن و حاشیه شهر بیرجند و همچنین جذب اعتبارات ملی و استانی و افزایش تحقق اعتبارات و تعهدات خیرین از دیگر برنامه‌های راهبردی سال آینده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور