جانشین پلیس راه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در تصادفات فوتی و تعداد نفرات هشت درصد افزایش داشتیم و این آمار در تصادفات جرحی به ترتیب یک و سه درصد افزایش داشته است.

سرهنگ محمدباقر توفیقی‌نیا روز پنجشنبه در نشست کارگروه پیشگیری و کاهش تصادفات خراسان جنوبی که به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان برگزار شد، افزود: شهریور امسال ۱۰ نفر کمتر از ۴۸ ساعت در جاده‌های شهرستان طبس فوت شدند که ۱۲۷ درصد در تعداد نفرات افزایش داشتیم‌.

وی گفت: یکسری تصادفات مربوط به برخورد خودرو با شتر در راه‌های استان است که شب گذشته یک نفر فوت و چهار نفر مجروح شدند و از ابتدای سال چهار فوتی در این زمینه گزارش شده است.

جانشین پلیس راه خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰ دوربین در جاده‌های استان فعال است و دوربین‌ها که ابزار کمکی پلیس است، سرعت میانگین و مقابل را در محور جاده تا شانه خاکی می‌سنجند.

خطای انسانی بیشترین عامل تصادفات

معاون دادستان بیرجند هم در این نشست گفت: طبق گزارش‌های پلیس بیشترین عامل تصادفات خطای انسانی است و پلیس نسبت به گزارش سهم‌های دیگری همچون غیراستاندارد بودن جاده‌ها یا خودرو اقدام کند.

علیرضا حیرانی افزود: کاهش تصادفات در راه‌های استان باید در دستور کار قرار گیرد، دادستانی هم از لحاظ حقوق عامه و هم پرونده‌ها به این مهم رسیدگی می‌کند.

وی بیان کرد: متاسفانه علیرغم تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، آمار تصادفات در خراسان جنوبی رو به افزایش است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی اظهار داشت: در قانون بیمه ماده ۱۴ و ۱۶ چه اقداماتی باید انجام شود که شاهد کاهش تصادفات باشیم همچنین در کروکی پلیس غالب خطاها مربوط به خطای انسانی است که باید از ظرفیت‌های قانونی در کاهش تصادفات استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی برخورد قضایی با رانندگان حادثه‌ساز وجود دارد گفت: شرکت‌های بیمه در زمینه فرهنگ‌سازی رانندگی صحیح کمک کنند زیرا این سرمایه‌گذاری ارزشمندی است و بیمه‌ها اگر در چارچوب وظایف خود اقدام نکنند نوعی تهدید است که رانندگان پرخطر را نسبت به پرداخت غرامت خاطر جمع می‌کند.

وضعیت اجرای تبصره یک ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث توسط پلیس راهور، وضعیت بانک اطلاعات رانندگان پرخطر، ارایه آموزش‌ها و هشدارهای پیشگیرانه به آنان توسط پلیس راهور و وضعیت دوربین‌ها در نقاط پرتصادف و ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها از دستور کارهای این نشست بود.