رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای طرح سلامت نوروزی در ۲۴ اسفند پارسال تاکنون ۳۰ نفر در استان خراسان جنوبی بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۲۵ نفر در صحنه و پنج نفر در بیمارستان فوت کردند.

 سید محمدرضا حسینی افزود: ضمن اینکه پنج نفر از موارد فوت در مرز استان خراسان جنوبی با کرمان و توسط اورژانس این استان پوشش داده شده است.

وی بیان کرد: این آمار در سال گذشته ۹ نفر بوده است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی در ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا پایان تعطیلات نورزی، تعداد ۱۷ هزار و ۷۲۹ تماس با اورژانس ۱۱۵ برقرار و ۹ هزار و ۹۷ ماموریت ترافیکی و غیرترافیکی در استان انجام شد.

وی افزود: انجام این شمار ماموریت اورژانس نسبت به هفت هزار و ۶۲۵ مورد مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

حسینی بیان کرد: از این شمار ماموریت انجام شده، هزار و ۱۶ ماموریت تصادفی و هشت هزار و ۷۳ ماموریت نیز غیر تصادفی گزارش شده است.

وی گفت: در این مدت به هزار و ۱۹۰ مصدوم تصادفی و پنج هزار و ۷۵۳ مددجوی غیر ترافیکی خدمات‌رسانی شده است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث خراسان جنوبی از آمادگی کامل آمبولانس‌های هوایی و اتوبوس آمبولانس‌ها برای ارتقا و بهبود سطح ارائه خدمات به مردم و مسافران نوروزی در اجرای طرح سلامت نوروزی گفت و افزود: در این مدت ۱۰ بیمار طی ۹ اعزام هوایی پایگاه‌های اورژاس هوایی شهرستان‌های بیرجند و طبس همچنین ۶۷ مصدوم با ۲ اتوبوس آمبولانس طبس و فردوس به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

وی به فعالیت و مشارکت ۵۶۰ نیروی اورژانس استان در طرح سلامت نوروزی اشاره کرد و گفت: از مجموع پایگاه‌های اورژانس، ۲۱ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و ۲ پایگاه هوایی در استان فعال است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور