رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین آمار ثبت‌نام کنندگان برای هر کرسی شورای شهر در استان خراسان جنوبی حدود چهار رقیب انتخاباتی حضور دارد.

«ناصر خوش خبر» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در مهلت تعیین شده برای ثبت‌نام متقاضیان حضور در شوراهای اسلامی شهرهای استان (۲۰ تا ۲۶ اسفند سال گذشته) ۶۰۷ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد تا این لحظه ۱۰ نفر انصراف داده و از دور رقابت خارج شده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اسامی ۵۹۷ نفر در سطح استان برای بررسی صلاحیت در اختیار هیات‌های اجرایی شهرستان‌ها قرار گرفته است که در صورت تایید برای نشستن بر ۱۵۹ کرسی شورای ۳۱ شهر به رقابت خواهند پرداخت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در همه ۳۱ شهر استان آمار داوطلبانی که برای رقابت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، به حد نصاب رسیده و بعد از ادامه روند انتخابات، شاهد برپایی شورا در همه شهرها خواهیم بود.

وی از رشد جمعیت بانوان ثبت‌نام کننده به نسبت دوره‌های گذشته خبر داد و افزود: ۷۱ نفر معادل ۱۲ درصد آمار داوطلبانی که برای حضور در ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای استان ثبت‌نام کرده‌اند را بانوان تشکیل می‌دهند.

خوش خبر گفت: سهم بانوان از جمع ثبت‌نام کنندگان در دوره پنجم ۱۱ درصد و در دوره چهارم هفت درصد بوده است.

وی با اشاره به چهار شیوه تعیین شده برای ثبت‌نام داوطلبان در این دوره از انتخابات اظهار داشت: بیشترین تعداد با آمار ۴۲۳ نفری از طریق مراجعه حضوری به فرمانداری‌ها نام‌نویسی کرده‌اند.

وی بیان کرد: کمترین میزان با رقم ۳۳ نفر به ثبت‌نام از طریق رایانه اختصاص داشته و ۱۰۴ نفر با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و ۴۷ نفر هم از طریق گوشی تلفن همراه نسبت به ثبت‌نام در این رقابت اقدام کردند.

رییس ستاد انتخابات خراسان جنوبی درخصوص وضعیت تحصیلات داوطلبان گفت: از مجموع ثبت‌نام کنندگان ۳۳۵ نفر با مدرک تحصیلی لیسانس، ۱۴۸ نفر فوق لیسانس، ۴۶ نفر فوق دیپلم، ۲۰ نفر دیپلم و ۱۴ نفر زیر دیپلم هستند.

وی افزود: ۲۸ نفر از ثبت‌نام کنندگان تحصیلات حوزوی دارند و ۱۶ نفر نیز دارای مدرک دکترا هستند.

وی با اشاره به سهم ۴۲ نفره ثبت‌نام کنندگان با رده سنی زیر ۳۰ سال از مجموع افراد اظهار داشت: ۴۶۲ نفر از ثبت‌نام کنندگان در رده سنی ۳۰ تا ۵۵ سال قرار دارند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: بیشترین ثبت‌نام کنندگان با آمار ۱۲۶ نفر مربوط به رده سنی ۳۶ تا ۴۰ سال است.

وی افزود: ۱۳۶ نفر از ثبت‌نام کنندگان معادل ۲۲ درصد سابقه حضور قبلی در شورای شهر را دارند.

خوش خبر در مورد گروه‌های شغلی متقاضیان نیز گفت: مشاغل آزاد با ۱۶۰ نفر، کارمندان با ۱۵۲ نفر و بازنشسته‌ها با ۱۰۷ نفر، بیشترین آمار را در گروه‌های شغلی به خود اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: ۱۸ درصد معادل ۱۱۰ نفر از این افراد دارای سابقه ایثارگری هستند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی با اشاره به جدول زمان‌بندی انتخابات ادامه داد: اسامی ثبت‌نام کنندگان در حاضر در اختیار هیات‌های اجرایی شهرستان‌ها قرار دارد و این هیات‌ها مکلفند تا ۲۱ فروردین وضعیت صلاحیت داوطلبان را رسیدگی کنند و فهرست نهایی افراد تایید یا رد صلاحیت شده در تاریخ ۲۲ فروردین توسط فرماندار و در قالب صورتجلسه به هیات نظارت شهرستان اعلام می‌شود.

وی گفت: نظر نهایی هیات نظارت در تاریخ هفتم اردیبهشت به فرماندار شهرستان ابلاغ می‌شود تا مراتب تایید یا رد صلاحیت افراد در هشتم اردیبهشت به داوطلبان اعلام شود.

خوش خبر تصریح کرد: نهم تا دوازدهم اردیبهشت ماه نیز مهلتی است که ستاد انتخابات کشور برای اعلام شکایت افراد رد صلاحیت شده به هیات نظارت استان تعیین کرده است.

وی افزود: رسیدگی به شکایت‌ها در هیات نظارت استان و هیات مرکزی نظارت تا ۱۴ خرداد ماه ادامه خواهد یافت.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: فهرست نهایی نامزدها در تاریخ ۱۵ خرداد توسط هیات مرکزی نظارت به ستاد انتخابات استان اعلام می‌شود تا برای صدور آگهی اسامی نامزدها، در ۱۶ خرداد به فرمانداران ابلاغ شود.

وی بیان کرد: فرمانداران نیز طبق ماده ۱۸ قانون و ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرایی، ۱۷ تا ۱۹ خرداد نسبت به تهیه و انتشار آگهی اسامی نامزدها اقدام می‌کنند.

وی افزود: مهلت تعیین شده برای تبلیغات انتخابات در چارچوب قانون ۲۰ تا ۲۶ خرداد ماه است و نامزدهای انتخاباتی در روز ۲۷ خرداد اجازه تبلیغات ندارند و ۲۸ خرداد نیز روز سرنوشت‌ساز برگزاری انتخابات است.

خوش خبر در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت جایگاه شوراها اشاره کرد و گفت: از آنجایی که شوراهای اسلامی تبلور مشورت در جامعه هستند لذا جامعه اسلامی نباید از نعمت شورا محروم بماند.

وی با تاکید بر اینکه ۹ اصل قانون اساسی به جایگاه شوراها اختصاص دارد تصریح کرد: شوراها حلقه اتصال مردم و حاکمیت بوده و فرصتی برای خدمت مردم به مردم است.

وی گفت: مشارکت در نظام اسلامی کنشی هدفمند و اختیاری است که مردم خراسان جنوبی در این خصوص سابقه درخشانی دارند و در انتخابات گذشته با بینش و آگاهی کامل شرکت کرده و در تعیین سرنوشت خود مشارکت جدی داشته‌اند.

ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر همزمان با سراسر کشور از روز چهارشنبه ۲۰ اسفند سال گذشته در خراسان جنوبی آغاز شد و به مدت یک هفته تا ساعت ۲۴ روز ۲۶ اسفند ماه ادامه داشت.

همچنین ثبت‌نام داوطلبان عضویت در انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری از ساعت هشت صبح امروز – دوشنبه ۱۶ فروردین – آغاز شد و به مدت هفت روز تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه (۲۲ فروردین) ادامه دارد.

چهار روش برای ثبت‌نام داوطلبان شوراهای اسلامی روستا و عشایر در نظر گرفته شده که شامل اپلیکیشن موبایلی، رایانه، دفاتر پیشخوان دولت در شهرها و روستاها و مراجعه حضوری به بخشداری‌ها است.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد امسال همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.