رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی سامانه نانی نو (نظارت هوشمند بر نانوایی‌ها) در استان فراهم است و با فعال شدن این سامانه مشکلات فعلی بخش آرد و نان استان حل می‌شود.

 مهدی جعفری در نشست کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: در این سامانه میزان فروش هر نانوایی و مصرف سهمیه آرد به صورت هوشمند قابل رصد بوده لذا تخلفات نانوایی‌ها در حوزه فروش خارج از عرف نان را می‌توان پیگیری کرد.

وی ادامه داد: صرفه‌جویی در حوزه بازرسی و نظارت هدفمند از دیگر مزایای این سامانه است و میانگین مصرفی آرد هر نانوا نیز در این سامانه را می‌توان مشاهده کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تراکنش شبانه و تراکنش نامعقول و غیر همخوان با سهمیه آرد مصرفی روزانه نانوایی‌ها را از تخلفات قابل رصد در سامانه نانی نو برشمرد و گفت: تعداد بالای فروش نان از یک کارت و تراکنش تکراری، انجام نشدن تراکنش نانوایی، مبالغ مشکوک و تاخیر در ساعت پخت نانوایی از دیگر مواردی است که در سامانه نانی نو تخلف محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: رعایت نکردن ساعات کاری، طولانی کردن ساعت پخت و دیر ارایه دادن نان به مشتری یا فروش نان به سوپر مارکت و ساندویچی ها از دیگر مشکلات موجود در نانوایی‌ها است.

جعفری عنوان کرد: از طرفی افزایش جمعیت در برخی مناطق، تعطیلی و مرخصی‌های خودسرانه، جایگزین شدن نان به جای سایر کالاهای اساسی، افزایش حقوق کارگران و تعدیل نیروی کار در نانوایی‌ها، نبود کنترل و نظارت کافی بر ماشین‌های حمل آرد، تمایل مردم به نان‌های لواش و سنگک هم از دیگر مشکلات نانوایی‌ها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین با اشاره به ایجاد سامانه توزیع آرد روستایی و عشایری گفت: از طریق این سامانه توزیع سهمیه آرد استان و تخصیص سهمیه آرد اضافی دنبال می‌شود.

وی به وجود اختلاف آمار جمعیتی شهرستان‌ها در این سامانه اشاره کرد و افزود: آماری که از سوی مراکز بهداشت اعلام می‌شود و آن آماری که در سامانه ثبت شده اختلاف زیادی دارد با ثبت اطلاعات دقیق در سامانه این اختلاف کاهش چشمگیری خواهد داشت لذا میزان آرد توزیعی در شرایط کنونی از آمار ثبت شده در سامانه بیشتر است.

جعفری ظرفیت کل ذخیرسازی آرد استان را در بخش دولتی ۳۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: بیشترین مصرف آرد در بخش شهری با ۳۹ هزار و ۶۰۰ تن بوده که معادل ۵۸ درصد مصرف استان است.

وی ادامه داد: آرد روستایی هم ۲۳ هزار و ۱۰۰ تن بوده که معادل ۳۳ درصد کل آرد مصرف استان است و عشایر هم با مصرف ۶ هزار تن معادل ۹ درصد مصرف آرد استان را دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین از انجام ۲۴ هزار و ۵۶۲ مورد بازرسی از یک سال گذشته منتهی به آذرماه امسال خبر داد و گفت :سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی از ابتدای دیماه امسال راه‌اندازی شده و به طور میانگین ۱۷ پرونده به این سامانه ارسال شده است.

فرماندار بیرجند هم در این نشست با اشاره به تفاوت قیمت آرد آزاد و دولتی گفت: هر کیلو آرد ۱۵ هزار تومان بین نرخ دولتی و آزاد تفاوت دارد لذا وسوسه برای عرضه خارج از شبکه ایجاد می‌شود.

علی فاضلی فرد ادامه داد: سامانه نظارت هوشمند بر یارانه نان، زیرساخت خوبی برای رصد است و اگر تخلفی از سوی نانوا صورت گیرد در این سامانه ثبت می‌شود.

وی عنوان کرد: نرم افزاری هم طراحی شده که تمام اطلاعات این سامانه را تحلیل و از طریق پیامک به نانوا ارسال می‌کند.

فرماندار بیرحند گفت: تاخیر در زمان شروع پخت، استفاده نامتعارف از کارت‌های بانکی و دیگر تخلفات تعریف شده در سامانه از طریق پیامک به نانوا هشدار می‌شود و پس از اولین پیامک شخص نانوا ملزم به مراجعه برای پیگیری تخلف است.

وی اظهار داشت: اگر تخلف نانوا تکرار شد یک کیسه آرد از سهمیه نانوا کسر خواهد شد و ادامه بیشتر تخلفات منجر به لغو امتیاز می‌شود.

فاضلی‌ فرد با اشاره به وجود ۲۰۲ نانوایی در سطح شهر بیرجند تصریح کرد: توزیع این میزان نانوایی در سطح شهر متوازن نیست لذا متناسب با جمعیت در صورتی که نانوایی متقاضی افزایش پخت باشد در تخصیص سهیمه اضافه مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه بیرجند شهر مهاجرپذیر است ادامه داد: در ۱۳ روستای حاشیه شهر ۴۲ هزار جمعیت ساکن هستند و باید متناسب با نرخ رشد جمعیت سهمیه آرد اختصاص یابد.

فرماندار بیرجند عنوان کرد: در حال مدیریت سهیمه اختصاصی به شهرستان هستیم که به همه شهروندان به طور برابر خدمات ارایه شود.