مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: سیاست ما در اجرای برنامه‌های فرهنگی در سطح استان توجه به جبهه فرهنگی، کار تشکیلاتی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی است.

علی فرخنده  در آیین بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی و تجلیل از فعالان این حوزه که در بیرجند برگزار شد افزود: بهره این هم‌افزایی را امسال با اجرای برنامه‌های مختلف توسط دستگاه‌های فرهنگی استان در هفته کتاب و کتابخوانی دیدیم.

وی بیان کرد: در سنوات قبل برنامه‌های بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی به‌صورت مجزا اجرا می‌شد که شاهد تعدد برنامه‌ها بودیم اما امسال یکی از اصول و پایه‌های اساسی مدیریت ما، تشکیلات‌سازی و جبهه‌سازی در حوزه فرهنگ بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: نمی‌توانیم در جبهه گسترده‌ای که به فرموده مقام معظم رهبری، دنیای غرب با تمامیت وجود خود تشکیل داده به‌صورت جدای از هم و بدون شناخت از همدیگر وارد این عرصه شویم لذا بنا بر تاکیدات معظم‌له، ما هم باید در این عرصه، تشکیلات‌ و جبهه‌ فرهنگی شکل دهیم.

وی افزود: فعالان زیادی از جمله نهاد کتابخانه‌های عمومی، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حوزه کتاب و کتابخوانی تلاش می‌کنند که براساس شعار روزشمار هفته کتاب و کتابخوانی، هر دستگاه متولی محوریت یک برنامه را برعهده داشت.

فرخنده عنوان کرد: سال گذشته ۱۱۱ عنوان کتاب در استان خراسان جنوبی به چاپ رسید و در سال جاری تاکنون نیز ۶۰ عنوان کتاب به مرحله چاپ و نشر رسیده است.

وی با اشاره به قیمت بالای کاغذ و مشکلاتی که در حوزه انتشار وجود دارد گفت: از طرفی در بخشی از کتابفروشی‌ها آمار فروش پایین رفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۴۷ کتابفروشی و ۳۴ انتشاراتی در خراسان جنوبی فعال است و بیش از ۱۰۰ نویسنده در استان قلم‌فرسایی می‌کنند که نیاز به توجه ویژه دارند.

وی با اشاره به اینکه نگاه دولت سیزدهم و مدیریت عالی استان توجه به حوزه هنر و رسانه است افزود: امیدواریم با تصمیماتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ شده در آینده نزدیک شاهد تحقق این وعده‌ها در خراسان جنوبی نیز به تبع سایر استان‌ها باشیم.

فرخنده گفت: درخواست داریم اداره کل کتابخانه‌های عمومی به عنوان دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با صاحبنظران فعال در این حوزه، طرح جامع نظام مطالعاتی و مهندسی مطالعات استان را آماده و تهیه کنند.

وی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم این طرح جامع را در شورای فرهنگ عمومی استان به تصویب برسانیم تا با یک برنامه مدون و چشم‌انداز هدفمند که چقدر می‌خوانیم و چه بخوانیم این طرح را در آینده نزدیک رونمایی کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه همه معتقدیم کتاب غذای روح انسان است افزود: در محافل کتاب و کتابخوانی بیشتر ما به دنبال جنبه کمی هستیم که سرانه مطالعه چقدر است و از دریچه دیگر بخش کیفی که چه بخوانیم نیز مهم است.

وی با تاکید بر اینکه باید از بعد کیفی و کمی توامان به مطالعه نگاه کرد گفت: با تدوین طرح جامع نظام مطالعاتی در آینده نزدیک شاهد ارتقای کمی و کیفی مطالعه در استان خواهیم بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی هم گفت: در یک سال گذشته چهار هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در ۸۴ کتابخانه استان ارایه شده است.

محمود حاجی اظهار داشت: در نهاد کتابخانه‌های عمومی با ۸۴ باب کتابخانه که یکی از منسجم‌ترین شبکه‌های فرهنگی استان را در اختیار داریم در رویکرد جدید، فرامین امامین انقلاب را به عنوان اصلی‌ترین‌ دستور کار در طراحی برنامه‌های فرهنگی قرار دادیم.

وی افزود: در این زمینه برگزاری کارگاه‌های مختلف بصیرت‌افزایی، محافل قرآنی، محافل ادبی، مسابقات الکترونیک، استفاده از اساتید در کارگاه‌های آموزشی تا ایجاد اشتغال برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی عنوان کرد: در کتابخانه‌های عمومی استان ۴۰ خدمت برای‌ اقشار مختلف مردم از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، بازنشستگان، دانشگاهیان و کودکان ارایه می‌شود.

وی با بیان اینکه در کتابخانه‌ها برای همه اقشار حتی افراد بی‌سواد کار فرهنگی انجام می‌شود گفت: به عنوان مثال برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی یکی از این برنامه‌هاست چون معتقدیم وظیفه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در جامعه داریم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی هم با بیان اینکه والدین کتابخوان می‌توانند فرزندان کتابخوان تحویل جامعه دهند گفت: فرزندان سخت‌کوش و پرتوان بار می‌آیند مشروط بر اینکه بتوانند پاسخ سوالات خود را از لابه‌لای کتاب‌های ارزشمند دریافت کنند.

فرشته اسدزاده افزود: امروز فارغ از آنچه در ارزیابی‌های متعدد مجموعه انتشارات کشور اتفاق می‌افتد کتاب‌های زردی هم چاپ می‌شود که گاهی قابل کنترل نیست و در قفسه کتابخانه بعضی خانواده‌ها دیده می‌شود.

وی گفت: اینکه والدین در خانه مطلع نباشند فرزندان آنها چگونه محتوایی را مطالعه می‌کنند جای آگاهی‌بخشی و تذکر دارد لذا باید حواس ما به خوراک فکری باشد وارد ذهن کودکان می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم این بوده که همیشه در استان به‌ویژه در حوزه فرهنگی جزیره‌ای عمل می‌شود و امسال هم‌افزایی در این مجموعه شکل گرفته که امیدواریم سبب تغییر در فضای فرهنگی شود.

در این آیین که به مناسبت سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، شماری از کتابداران، ناشران، نویسندگان، انجمن‌های کتابخانه، خدمتگزاران، کتابخانه‌های برتر، کتابخوان‌ها و کودکان کتابخوان‌ برتر تجلیل شدند.

شعار محوری هفته کتاب – ۲۱ تا ۲۷ آبان –  امسال «ما همانیم که می‌خوانیم» است.