استاندار خراسان جنوبی گفت: آرامش مظهر اقتدار است و نشان از توانمندی مدیران دارد لذا نیازمند فضای آرام، با نشاط و همدلی برای برگزاری انتخابات باشکوه هستیم.

جواد قناعت در نشست شورای اداری استان که با حضور معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور برگزار شد افزود: موضوع شورای اداری امروز به طور خاص انتخابات است که با حضور مهمان ویژه برگزار می‌شود.

وی بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی و همکاری با مدیران اجرایی، بازرسی و نظارتی انتخابات تاکید کرد و گفت: نحوه تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

استاندار با اعلام اینکه آمادگی لازم برای اجرای انتخابات باشکوه در خراسان جنوبی وجود دارد اظهار داشت: تعامل بسیار خوبی بین حوزه اجرا و نظارت در استان وجود دارد و دستگاه‌های اجرایی و مدیران اشرافیت خوبی بر قوانین انتخابات دارند لذا به نفع یا علیه شخص خاصی از امکانات استفاده نمی‌کنند.

وی انتخابات را از موضوعات کلیدی کشور برشمرد و گفت: امسال اولین انتخابات در دولت سیزدهم و بعد از اغتشاشات سال گذشته را برگزار می‌کنیم.

قناعت یادآور شد: اگرچه در اطراف کشور ما درگیری‌ها و تلاطم‌هایی نیز وجود دارد اما در داخل از آرامش برخوردار هستیم و برای اینکه جبهه مقاومت سنگرهای آخر دشمن را فتح کند نیاز به همراهی و همدلی مردم با نظام است.

وی ادامه داد: البته مردم در ۴۵ سال گذشته سر بزنگاه‌ها به صحنه آمده و حمایت‌های خود را اعلام کردند اما در شرایط خاص عرصه‌های بین المللی و خاورمیانه، دوست و دشمن منتظر هستند ببینند آیا در داخل ایران مردم از نظام حمایت می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: همواره در مناسبت‌های خاص مردم در صحنه‌ها حضور دارند اما یکی از عرصه‌هایی که میزان حضور را با عدد مشخص می‌کند درصد مشارکت در انتخابات است که اساس موجودیت نظام بوده و همه باید پای کار باشند.

وی بر برگزاری انتخابات سالم، رقابتی و با مشارکت بالا تاکید کرد و گفت: مدیران و دستگاه‌های اجرایی نیز تحت نظارت هیات بازرسی استان هستند لذا نباید به نفع یا علیه کسی کار کنند و حتی در تماس‌های تلفنی هم باید مراقبت شود.

قناعت یادآور شد: براساس قانون در حد توان و طبق اعلام ستاد پشتیبانی انتخابات، امکانات دستگاه‌های اجرایی باید در خدمت انتخابات و نظام باشد به این ترتیب اصلا قابل قبول نیست دستگاهی بهانه تراشی کند و اگر چنین موردی مشاهده شود حتما برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی موظف هستند طبق قانون امکانات خود را در اختیار ستاد انتخابات قرار دهند و مواظبت کنند که حواشی ایجاد نشود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های اجرایی در امیدآفرینی باید کمک کنند از همین رو پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ زنی در دهه فجر امسال انجام شود و برخورد شایسته و مناسب با مردم هم مورد انتظار است.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی در هماهنگی کامل با هیات بازرسی استان و ستاد انتخابات باشند و اصلا قابل قبول نیست که فرمانداری از ادارات شهرستانی گلایه داشته باشد که همکاری ندارند.

قناعت با تاکید بر اینکه موجودیت نظام به انتخابات است و اگر جایی مشکلی ایجاد شود مدیران مربوطه باید پاسخگو باشند گفت: انتظار می‌رود تا زمان انتخابات حتی یک گزارش از این دست نداشته باشیم و همه سعی ما باید بر افزایش مشارکت باشد.

وی گفت: اختلافات بین بخشی هم باید رفع و حل شود تا در آستانه انتخابات هیچ حاشیه ای در استان ایجاد نشود و نظارت بر این امر به عهده فرمانداران است.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: هرچه درصد مشارکت بالا رود نشانه پشتوانه مردمی نظام است و هرچه این مسئله پر رنگ‌تر شود قدرت چانه زنی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین المللی هم افزایش خواهد یافت.

وی افزود: همچنین بالا بودن درصد مشارکت مردم در انتخابات تضمین کننده امنیت کشور است و خباثت‌های دشمن را بی اثر کرده زیرا نشان دهنده همراهی مردم با نظام است آن هم در اوج تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و زمانی که در گوشه و کنار دنیا درگیری و جنگ وجود دارد.

قناعت با اشاره به ورود آیت الله رئیسی به عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی گفت: از این حیث باید درصد مشارکت در انتخابات از سوی مردم استان در سایه فضای تعامل و هم افزایی بالا باشد.

وی افزود: تلاش بر مشارکت حداکثری، امیدآفرینی، تعامل و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در آستانه انتخابات مورد تاکید است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: لازم است رسانه‌ها به طور مستمر خدمات و اقدامات  دولت سیزدهم را برای مردم با هدف امیدآفرینی و نشاط در جامعه و افزایش مشارکت در انتخابات تبیین و بازگو گنند.

سید محمدرضا طالبی بر همکاری ادارات کل با ستاد انتخابات استان و شهرستان‌ها، هیات اجرایی و نظارت در زمینه تامین امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز انتخابات طبق موضوع ماده ۱۳ قانون انتخابات و پیرو ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد.

وی ادامه داد: این قانون برای همه ادارات کل و به تبع آن ادارات شهرستان‌ها لازم الاجراست لذا همکاری برای تهیه امکانات و خودروی مورد نیاز در برگزاری انتخابات ضرورت دارد.

رئیس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی بر لزوم رعایت بی طرفی مقامات طبق قانون انتخابات همچنین ابلاغیه و بخشنامه‌های معاون سیاسی رئیس جمهور تاکید کرد و گفت: پرهیز از فعالیت انتخاباتی کارکنان دولت در ساعات اداری، سوء استفاده از موقعیت و عنوان اداری طبق ماده ۷۳ قانون انتخابات باید مورد توجه باشد.

وی افزود: برای مدیران دستگاه‌ها ماموریتی در قانون لحاظ نشده است لذا جایگاه و کارکرد مدیران در سطحی است که نباید له یا علیه نامزد انتخاباتی فعالیتی داشته باشند.

طالبی یادآور شد: برخورد و رسیدگی قانونی به تخلفات کارکنان دولت در هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری انتخاباتی انجام می‌شود و برخورد قانونی با جرایم انتخاباتی طبق ماده ۲۰ قانون انتخابات در شعب ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در سطح استان و کشور صورت می‌گیرد.

وی بر لزوم همکاری ادارات کل و دستگاه‌های اجرایی با هیات استانی بررسی تبلیغات نیز تاکید کرد و گفت: در قانون جدید طبق ضوابط باید حداقل یک ماه قبل از انتخابات فهرست زمان‌بندی و مشخصات امکاناتی که می‌توان از آنها برای تبلیغات استفاده کرد به هیات استانی ارائه شود تا امکانات به صورت عادلانه در اختیار نامزدها قرار گیرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اهتمام ویژه برای اتمام پروژه های نیمه تمام استان گفت: پرهیز از اقداماتی که موجب نارضایتی در جامعه می‌شود، پاسخگویی به مردم، برخورد مناسب مدیران دفاتر با ارباب رجوع و رضایتمندی آنها، افزایش حضور مدیران کل در شهرستان‌ها و بازدید از پروژه‌ها، پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مردمی، افزایش برنامه‌های دهگردشی فرمانداران و بخشداران و استفاده از ظرفیت مناسبت‌های ملی و مذهبی برای تبیین انتخابات باید مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: طبق نظر نجی که توسط چند دستگاه اجرایی در استان انجام شده مبنی بر اینکه مردم چقدر از برگزاری انتخابات امسال اطلاع دارند نتیجه حاکی از این است که بیشتر مردم از برگزاری این انتخابات اطلاعی ندارند لذا در مدت باقیمانده باید در این زمینه اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

طالبی خواستار مطالعه قانون انتخابات توسط مدیران شد و گفت: پرهیز و جلوگیری از سوء استفاده داوطلبان انتخابات از مقامات استانی و القای حمایت مدیران از آنان باید رعایت شود تا هیچ شک و شبهه‌ای در این زمینه به وجود نیاید.

وی افزود: تشویق کارکنان در همکاری با ستاد انتخابات و هیات‌های نظارت و لحاظ کردن این همکاری در مولفه ارزیابی کارکنان به صراحت در قانون به انتخابات به آن اشاره شده است که باید دستگاه‌های اداری، سازمان‌ها و نهادها این موضوع را اجرایی کنند تا شاهد برگزاری بهترین، پرشورترین، امن ترین، سالم ترین انتخابات و رقابت خوب در استان خراسان جنوبی باشیم.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی هم گفت: حفظ و حراست از نظام اسلامی وظیفه همه مردم و مسئولان است.

حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی با تاکید بر اینکه همه باید بر مدار قانون حرکت کنیم و شورای نگهبان یکی از نهادهایی است که بر مدار قانون حرکت می‌کند، افزود: در انتخابات بسیار حساس و سرنوشت‌ساز امسال چهار راهبرد اساسی مشخص شده و مقام معظم رهبری دست اندرکاران را به برنامه ریزی برای تحقق این راهبردها تاکید و سفارش کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هیات نظارت بر انتخابات از ابتدای شهریور امسال فعال شده‌ است گفت: همکاری خوبی بین مجموعه‌های اجرایی، نظارت و بازرسی وجود دارد که قابل تقدیر و تشکر است.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی اضافه کرد: هایت اجرایی انتخابات وظیفه خود را در موعد مقرر انجام داد و در حال حاضر هیات‌های نظارت بر انتخابات وظیفه خود را طبق قانون انجام می‌دهند.

وی گفت: همه دغدغه ما در هیات نظارت این است که وظیفه‌ خود را به خوبی انجام دهیم چرا که وظیفه ما حق الناس است و از طرفی حق سرنوشت مردم ایران است کسی که شایسته نیست از فیلتر عبور نکند و افرادی که براساس تکلیف انسانی در انتخابات شرکت می‌کنند، حقشان ضایع نشود.

یعقوبی با اشاره برگزاری برنامه‌های آموزشی برای شبکه نظارت استان افزود: شبکه‌ای امین، مجرب، امانتدار، قانونمدار با رعایت انصاف و اصل بی طرفی در انتخابات‌ مختلف، نظارت در مراحل مختلف را به عهده دارد.

وی خواستار همکاری لازم توسط دستگاه‌های متولی با شبکه‌های نظارت شد و گفت: باید در راستای تسهیل رای گیری از مردم زیرساخت‌های لازم ارتباطی در خراسان جنوبی فراهم شود و همه دست اندرکاران تلاش کنند هیچ گونه شائبه‌ای در حوزه انتخابات برای مردم وجود نداشته باشد و اثر منفی در مشارکت ایجاد نشود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر ۹۲ درصد روستاهای بیش از ۲۰ خانوار استان از ظرفیت مکالمه تلفن همراه بهره‌مند هستند.

مصطفی بهی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در ۶۴ روستای جدید پوشش تلفن همراه ایجاد شده‌ است.

وی گفت: در این مدت ۳۰۰ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل و ۲۷ هزار خانوار از مزایای آن برخوردار شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی عنوان کرد: امسال ۱۰۳ سایت جدید را در دستور کار داریم که با اجرای این سایت‌ها ۱۳۹ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

وی افزود: همچنین ارتقای ۴۶ سایت را در برنامه داریم که ۶۳ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

بهی گفت: تکلیف قانونی ما اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات است و در خراسان جنوبی به دلیل وسعت زیاد و تراکم پایین جمعیت، شتاب توسعه ارتباطی گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای ایجاد برخی سایت‌ها در نقاط صعب العبور نیازمند برق‌رسانی و ایجاد جاده هستیم که این موضوع هزینه اضافی تحمیل می‌کند و در این زمینه نیازمند همراهی استان هستیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا زیرساخت‌های ارتباطی استان را برای برگزاری انتخابات باشکوه فراهم کنیم اما در اجرای برخی طرح‌های توسعه‌ای نیازمند همراهی سایر دستگاه‌ها هستیم.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند امسال در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور