نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح توسعه شهرستان نهبندان به طور کامل محقق نشده و این در حالی است که مقام معظم رهبری ۲۲ سال پیش در سفر به جنوب خراسان بر محرومیت‌زدایی این منطقه تاکید کردند.

مصطفی نخعی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفتم شهریور سالگرد سفر مقام معظم رهبری به نهبندان در سال ۱۳۷۸ افزود: امروز سالروز سفر مقام معظم رهبری به شهرستان نهبندان است و ایشان در این سفر تاکید داشتند که سفر من به نهبندان به منظور جلب نظر و توجه مسوولان به این شهرستان و مناطق محروم است.

وی بیان کرد: بعد از گذشت بیش از ۲ دهه از این سفر ارزشمند که مقام معظم رهبری بین شهرستان‌های زیاد، نهبندان را انتخاب و به این شهر سفر کردند، ناراحتی و گلایه ما از این بابت است که توسعه نهبندان محقق نشده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سفر رهبری به این منطقه پر خیر و برکت بوده است و در این سفر طرح توسعه نهبندان محقق شد که به تصویب هیات وزیران در سال ۸۱ رسید و اقدام مهمی محسوب می‌شود.

وی گفت: بدون شک اگر سفر مقام معظم رهبری به نهبندان نبود، چنین طرحی برای این شهرستان مرزی تهیه نمی‌شد بنابراین تهیه این طرح و پیش‌بینی‌هایی که در این طرح توسعه انجام شده، کار بزرگی بوده است.

نخعی اضافه کرد: اما در مقام اجرا که مسوولان گذشته باید بیشتر پیگیری، رصد و دقت می‌کردند در این زمینه کوتاهی‌هایی انجام شده است.

وی گفت: معتقدم وضعیت فعلی نهبندان تناسبی با آنچه در طرح توسعه پیش‌بینی شده، چهره‌ای که قرار بود از نهبندان شکل بگیرد، وضعیت اقتصادی، زیرساختی و سایر قابلیت‌هایی که قرار بود به وجود بیاید، ندارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: عدد دقیقی از درصد تحقق سند توسعه نهبندان نمی‌توان بیان کرد و شاید حداکثر ۴۰ تا ۵۰ درصد آنچه پیش‌بینی شده بود، تحقق پیدا کرده است.

وی گفت: زمانی که در مورد وضعیت قنوات، زیرساخت‌های ارتباطی و فرمانداری ویژه یعنی ارتقای سطح سیاسی شهرستان نهبندان صحبت می‌شود، طبیعتا همه مصوبه است اما وزن فرمانداری ویژه قابل مقایسه با سایر مصوبات نیست.

نخعی اظهار داشت: اگر فرمانداری ویژه را در شهرستان نهبندان داشتیم و این مصوبه محقق می‌شد که البته در یک سال گذشته برای این موضوع خیلی پیگیری کردم، مکاتبات زیادی انجام و جلسات برگزار شد و تلاش‌ها در این خصوص ادامه خواهد داشت، می‌توانست تاثیر فوق‌العاده‌ای در بسیاری از مصوبات دیگر داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که ششم شهریور سال ۱۳۷۸ به جنوب خراسان و شهرستان بیرجند سفر کرده بودند، روز بعد به نهبندان رفتند و با مردم خونگرم این شهرستان نیز دیدار کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود در آن اجتماع باشکوه مردمی گفتند: با سفرم به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آنها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دورافتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کردند، متمرکز کنند.

با گذشت ۲۲ سال از این سفر تاریخی هفتم شهریور ماه مصادف با سفر مقام معظم رهبری به نهبندان به عنوان روز نهبندان نامگذاری شده است و هر سال گرامی داشته می‌شود.