معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به شیوع سویه جدید ویروس کرونا، امکان تزریق واکسن در تمامی مراکز بهداشت استان خراسان جنوبی در ساعات کاری فراهم است.

مجید شایسته  افزود: به طور میانگین در هفته بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دُز واکسن کرونا در این استان تزریق می‌شود.

وی گفت: از آغاز طرح واکسیناسیون سراسری بیماری کووید – ۱۹ در بهمن سال ۱۳۹۹ تاکنون ۵۹۰ هزار و ۶۱۳ نفر در خراسان جنوبی دز اول، ۵۳۵ هزار و ۲۲۱ نفر دز دوم، ۲۲۸ هزار و ۳۷۱ نفر دز سوم، ۱۵ هزار و ۸۸۰ نفر دز چهارم و ۴۷ نفر دز پنجم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به افراد بالای ۱۸ سال که بیش از ۶ ماه از آخرین نوبت ترزیق واکسن آنان گذشته است، توصیه کرد یک نوبت دیگر تزریق واکسن را انجام دهند.

وی درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در خراسان جنوبی گفت: تاکنون موارد مثبت از سویه جدید کرونا در این استان مشاهده نشده و موارد ابتلا به سویه‌های قبلی هم افزایش چندانی نداشته است.

شایسته با اشاره به احتمال اوج‌گیری مجدد بیماری تاکید کرد: همچنان رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک به‌ویژه در فضاهای بسته، ضد عفونی و جدی گرفتن واکسن برای پیشگیری از ابتلای حاد بیماری توصیه می‌شود.

وی گفت: همان طور که قبلا اشاره شده، تزریق واکسن کرونا از ابتلا به بیماری پیشگیری نمی‌کند ولی احتمال ورود فرد به مرحله حاد و کشنده بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی ادامه داد: در مورد دز چهارم واکسن کرونا، وزارت بهداشت در ماه‌های قبل توصیه به تلقیح واکسن برای افزایش سطح ایمنی افراد کرده و در شرایط کنونی همان توصیه‌ها پابرجا و تاکید شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش شیوع کرونا در کشورهای دیگر، استفاده از ماسک در کلاس‌های درس، تکمیل واکسیناسیون کرونا، ضد عفونی و گندزدایی سطوح آلوده، تهویه مناسب به‌خصوص در فضاهای بسته و آموزشی ضروری است.

مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روزهای اخیر هشدار دادند با مشاهده چند مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید امیکرون با نام‌های BQ۱ و XBB در کشور، موج هشتم کرونا آغاز شده و مردم باید نسبت به دریافت دز یادآور واکسن کرونا اقدام کنند.

روزهای ابتدایی سال ۲۰۲۲ ابتلای انفجاری به امیکرون در هند آغاز شد و به مرور به کشورهای مختلف از جمله ایران سرایت کرد و اکنون زیر سویه‌های جدید این بیماری در حال همه‌گیر شدن است.

خراسان جنوبی اواخر شهریور امسال پیک هفتم کرونا را پشت سر گذاشت و همان موقع مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با پیش‌بینی اوج‌گیری مجدد بیماری کووید ۱۹ و اینکه زیر گروه‌های کرونا و آنفلوآنزا در زمستان بیشتر خواهد شد، بر تکمیل واکسیناسیون تاکید کردند.