اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره وقوع ناپایداری جوی به صورت وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی در این استان هشدار سطح نارنجی (آمادگی) صادر کرد.

در این اخطاریه جوی پیرو هشدار هواشناسی قبلی سطح زرد، اعلام شد که سامانه ناپایدار جوی جدید وارد استان شده است و تا عصر یکشنبه (۱۵ فروردین) در خراسان جنوبی فعال خواهد بود.

وزش شدید تا خیلی شدید باد از عصر فردا (شنبه) آغاز می‌شود که همراه با خیزش گرد و خاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در برخی نقاط احتمال توفان موقتی گرد و خاک و برخی مناطق نیمه شمالی رگبار و رعد و برق است.

منطقه اثر این سامانه کل استان است و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، شکسته شدن درختان آسیب‌پذیر و نهال‌های تازه غرس شده، خسارت به سازه گلخانه‌ها و سقف‌های موقت، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی و احتمال سقوط اجسام در کارگاه‌های ساختمانی وجود دارد.

همچنین درباره احتمال جاری شدن روان‌آب محدود در برخی نقاط شمالی استان هشدار داده شده است.

خودداری از سفرهای غیرضروری، رعایت سرعت مطمئنه و توجه به مقررات رانندگی، اطمینان از استحکام سازه‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات و چرای دام در حاشیه رودخانه‌های فصلی از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

سامانه دیگری از عصر یکشنبه (۱۵ فروردین) تا روز سه‌شنبه هفته آینده در استان خراسان جنوبی فعال خواهد بود که کاهش محسوس دما و وقوع یخبندان در برخی نقاط سردسیر استان را در پی خواهد داشت.

کاهش ۸ تا ۱۲ درجه دما در استان قابل پیش بینی است به طوری که صبح دوشنبه و سه‌شنبه وقوع یخبندان در مناطق سردسیر شمال شرق استان از جمله شهرستان‌های سربیشه و قاینات محتمل است.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی از کشاورزان خواست تدابیر لازم را برای جلوگیری از سرمازدگی و آسیب به زمین‌های کشاورزی، گلخانه‌ها و سالن‌های پرورشی به کار گیرند.