نوشته : سید ابوالفضل موسوی

از شب گذشته مطابق با ماده ۴۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تبلیغات نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد و بصورت رسمی تبلیغات ۷۰ نفر برای بدست آوردن ۴ کرسی مجلس شورای اسلامی در استان خراسان جنوبی آغاز شد این افراد یک هفته فرصت دارند تفکرات، اندیشه ها و برنامه های خود را ارائه داده تا بتوانند اقبال عمومی را به سمت خود جلب کنند.
هر چند با وجود فضاهای مجازی نحوه تبلیغات در کشور را متاثر کرده است و وجود کانالها و صفحات رسمی و غیر رسمی که از مدتی پیش ایجاد شده اند کارهای تبلیغی همچون گذشته با چاپ پوستر ، پلاکارد و … را کمرنگ تر کرده است
این صفحات فضاهای مجازی که گاها توسط افراد منتصب به کاندیداها اداره میشود که خود کاندید نیز از این صفحات اطلاعی ندارند.
هر چند بر اساس ماده ۳۹ قانون انتخابات؛ تبلیغات نامزدها تا شب گذشته ممنوع بود اما کم و بیش همه ما با تبلیغات زود هنگام بسیاری از کاندیداها هم در فضاهای مجازی و هم در کوچه و بازار مواجه بودیم.
یکی از کاندیداها در صفحات مجازی خود عده ای از راهپیمایان ۲۲ بهمن ماه را طرفداران خود دانستند، یکی از کاندیداها در کانال های تلگرامی نظرسنجی گذاشت تا نشان دهد در بین طرفداران خود محبوبیت دارد، یکی از کاندیداها در چندین مراسم از جمله یادواره شهدا سخنرانی داشت، یکی از نامزدها کارت های ویزیت خودش را توزیع میکرد و ….
در این میان برخی از کاندیداها در آخرین لحظات تایید صلاحیت شدند گله هایی دارند که قسمتی از زمان را جهت کادرسازی و ایجاد شبکه تبلیعی خود را از دست دادند.
هر چند بسیاری از کشورها که دارای احزاب قوی هستند جهت کادرسازی و ایجاد شبکه ای جهت تبلیغ با مشکلات کمتری مواجه هستند اما در کشوری با معیارهای ایران احزاب در دقیقه نود انتخابات حضور پیدا می کنند و بعد از برگزاری انتخابات کمتر صدایی از آنها شنیده میشود و قسمتی از گلایه آنها به حق بود.
با این موضوع کاندیداها جهت کادرسازی و ایجاد شبکه هایی که بتوانند در بین مردم نفوذ بیشتری داشته باشند با برخی از افراد و معتمدین جلساتی می گذارند تا بتوانند تبلیغات آنها موثرتر واقع شود.
اما به واقع اقبال مردم در استانی با مختصات خراسان جنوبی به چه افرادی است؟
خراسان جنوبی نسبت به میانگین کشوری جمعیت روستایی بیشتری دارد و حدود ۵۰ درصد جمعیت در مناطق روستایی ساکن هستند و از طرفی میزان توسعه یافتگی آن با سایر استان ها فاصله معناداری دارد.
مردم استان خراسان جنوبی به کاندیداهای جناح های سیاسی کمتر تمایلی نشان داده اند و بیشتر افرادی که دارای جایگاه اجتماعی خاصی در بین مردم دارند را انتخاب کرده اند انتخاب افراد طی سالهای اخیر موید این موضوع می باشد.
خراسان جنوبی دارای ظرفیت ها و پتانسیل های فرآوانی است و معتمدیان استاندار خراسان جنوبی از زمان انتصاب توانسته گام های استواری در راستای توسعه استان بردارد از طرح های نهضت گلخانه ای، طرح مسکن محرومین، نهضت گازرسانی، راه آهن و …. گوشه ای از اقدامات بسیار خوبی بوده است که شروع شده که میتواند در جهت توسعه استان بسیار موثر باشد.
در شرایط کنونی استان خراسان جنوبی به نماینده ای احتیاج دارد که فارغ از بازی های سیاسی بتواند هم پا و حتی فراتر از استاندار با قدرت چانه زنی بیشتر بتواند هم بتواند اعتبارات ملی بیشتری جهت توسعه استان جذب کند و هم بتوانند با فراهم کردن شرایط مناسب زمینه سرمایه گذاری های داخلی و خارجی بیشتری در استان فراهم نمایند.
امیدواریم ۴ نفر که بتوانند جهت توسعه استان خراسان جنوبی بیشاز گذشته گام بردارند بتوانند بر کرسی های سبز بهارستان تکیه زنند.