معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: تمامی مطالبات دامداران در طرح خرید دام مازاد دامداران و عشایر استان تا پایان هفته آینده پرداخت می‌شود.

 مشیرالحق عابدی روز شنبه در نشست تنظیم بازار محصولات کشاورزی استان افزود: براساس گزارش شرکت پشتیبانی امور دام، از ابتدای شروع طرح خرید دام مازاد دامداران و عشایر استان، ۱۶ هزار رأس دام خریداری شده که ۵۰ درصد مبلغ آن به دامداران پرداخت شده است.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه تأمین اعتبار مورد نیاز، تمامی مطالبات دامداران به‌زودی پرداخت خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ازای هر کیلوگرم گوشت، سه کیلوگرم نهاده به دامداران تحویل شده است گفت: در این طرح، جو دولتی به مبلغ ۲ هزار و ۱۱۵ تومان در اختیار دامداران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بیشترین خرید دام مازاد استان از شهرستان طبس بوده است ادامه داد: در حالی در ۶ ماه اول سال جاری ۸۰ هزار تن نهاده بین دامداران توزیع شده که نهاده توزیعی در کل سال گذشته ۹۲ هزار تن بوده است.

عابدی با اشاره به برنامه‌های انجام شده برای تامین گندم مورد نیاز استان تصریح کرد: با ذخیره‌سازی‌های خوبی که صورت گرفته، مشکلی در تأمین گندم مورد نیاز استان نداریم.

وی میزان مرغ توزیع شده در سطح استان را از ابتدای سال جاری بیش از ۲۲ هزار تن عنوان کرد و گفت: به استناد گزارش سازمان جهاد کشاورزی، در پنج ماه نخست امسال ماهانه هزار و ۲۰۰ تن و در شهریور هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ در استان توزیع شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر در زمینه تامین مرغ و تخم مرغ در استان هیچ مشکلی نداریم.

وی با اشاره به مصوبات سفر رییس جمهوری به استان افزود: موضوع فرآوری محصولات استراتژیک کشاورزی در سفر رییس جمهوری مصوب شد که جهاد کشاورزی طرحی را در راستای تأمین تسهیلات مورد نیاز تحقق این مصوبه آماده کرده است.

عابدی با اشاره به برنامه‌های جهاد کشاورزی در راستای حمایت از زرشک‌کاران و زعفران‌کاران استان گفت: خرید توافقی محصول زرشک و زعفران خراسان جنوبی و نیز لحاظ مشوق‌های صادراتی برای صادرات زعفران از مهمترین این طرح‌ها است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درخصوص میوه تنظیم بازار شب عید اظهار داشت: براساس مصوبه این جلسه مقرر شد پیگیری لازم برای تأمین هزار تن سیب و پرتقال (از هر کدام ۵۰۰ تن) صورت گیرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به تجربه استان در سال‌های گذشته، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین میوه با کیفیت و با قیمت کمتر از سایر مناطق انجام شده است.

وی از مصوبه کمیسیون تنظیم بازار استان و تاکید استاندار بر تشکیل سه گروه کاری برای تنظیم هرچه بهتر بازار گفت و افزود: براساس مصوبه جلسه امروز این سه گروه کاری پایه‌ریزی شد.

عابدی بیان کرد: گروه کاری برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای لازم برای حمایت از تولید به ریاست و دبیری سازمان جهاد کشاورزی و با حضور شرکت پشتیبانی امور دام و نیز ادارات کل صمت، دامپزشکی، تعاون روستایی، اطلاعات و بازرسی تشکیل می‌شود.

وی گفت: گروه کاری برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای لازم برای ثبات بازار با جهت‌دهی به سمت حمایت از مصرف‌کننده به ریاست و دبیری اداره کل صمت و با حضور اتاق اصناف و اطلاعات سپاه و نیز ادارات کل تعزیرات حکومتی، اطلاعات، بازرسی و جهاد کشاورزی شکل گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: گروه کاری برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای لازم در رابطه با حمل و نقل و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی نیز به ریاست و دبیری اداره کل غله و خدمات بازرگانی و با حضور ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، صمت، اطلاعات، بازرسی، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی همچنین پشتیبانی امور دام و اطلاعات سپاه تشکیل شد.