استاندار خراسان جنوبی از جلب موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همراهی با هلدینگ‌های اقتصادی متقاضی سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی استان خبر داد و گفت: ظرفیت‌های معدنی بی‌نظیر خراسان جنوبی، فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری است.

حمید ملانوری در تشریح نتایج دیدار خود با سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به ذخایر معدنی شهرستان‌های نهبندان و سربیشه اشاره کرد و افزود: برای بهره‌برداری از این ذخایر، نیاز به سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های اقتصادی توانمند و با پیشینه خوب داریم.

وی اظهار داشت: سرمایه‌های مردمی استان در حال حاضر به سپرده‌های بانکی تبدیل شده‌اند که آورده‌های آن در جاهای دیگر هزینه می‌شود و برای خود منطقه هیچ سودی به همراه ندارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: حضور و فعالیت هلدینگ‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌ها را هدفدار می‌کند و باعث ترغیب مردم به سوق دادن سرمایه‌های اندکشان به سمت فعالیت‌های صنعتی و معدنی می‌شود.

وی به سفر رهبر معظم انقلاب به نهبندان در سال ۷۸ اشاره کرد و افزود: این سفر به تدوین سند توسعه نهبندان منجر شد که متاسفانه به طور کامل عملیاتی نشده است.

ملانوری اظهار داشت: با ورود سرمایه‌گذاران و ترغیب آنها به حضور در این شهرستان ضمن کمک به درآمدزایی مردم، می‌توان توسعه نهبندان را نیز انتظار داشت.

وی با اشاره به ظرفیت مرز مشترک استان با افغانستان گفت: در افغانستان هم ذخایر معدنی فراوانی داریم که می‌توان با توسعه صنایع فرآوری در داخل کشور، از ظرفیت این ذخایر نیز استفاده کرد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بنا به مذاکراتی که صورت گرفته، افغانستان تمایل به سرمایه‌گذاری مشترک با ما دارد.

وی به مهیا بودن شرایط استان برای استقبال از سرمایه‌گذاران در زمینه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: با عنایت به اقداماتی که درخصوص معرفی ظرفیت‌های استان صورت گرفته، سرمایه‌گذاران زیادی برای حضور و فعالیت اعلام آمادگی کرده‌اند.

ملانوری اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند با تسهیل شرایط، این سرمایه‌گذاری‌ها را تسریع کند.

در این نشست که در محل وزارتخانه با هدف توسعه ظرفیت‌های معدنی و بررسی راهکارهای استفاده از ظرفیت هلدینگ‌های اقتصادی در رونق صنایع معدنی خراسان جنوبی برگزار شد، با حضور مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، معاون مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیرکل امور اکتشافات وزارت صمت، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت گهر زمین و مدیرکل صمت استان همراه بود، مقرر شد زمینه حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی مانند گهر زمین در خراسان جنوبی به‌زودی فراهم شود.

اعلام آمادگی شرکت هواپیمایی ماهان برای سرمایه گذاری در استان

در پی نشست تخصصی استاندار خراسان جنوبی با مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان، این مجموعه با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های کشاورزی و گردشگری استان موافقت کرد.

حمید ملانوری به جهت بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی این شرکت، پیشنهاداتی ارائه کرد و در ادامه مکاتبات و مذاکرات تلفنی که صورت گرفته بود،به تشریح ظرفیت‌های بکر استان پرداخت.

وی از چهار اثر تاریخی ثبت جهانی گفت و با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی و طبیعی دارای ثبت ملی و موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خاص خود، به لحاظ گردشگری بسیار غنی است، سرمایه‌گذاری در این زمینه را سودآور خواند.

استاندار خراسان جنوبی به محصولات کشاورزی راهبردی استان اشاره کرد و گفت: توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی می‌تواند ضمن ایجاد ارزش افزوده برای سرمایه‌گذاران این حوزه، برای کشاورزان زحمتکش خراسان جنوبی نیز درآمدزایی به همراه داشته باشد.

وی اظهار داشت: توجه ویژه به هر کدام از محصولات زرشک، زعفران و عناب، توسعه منطقه را هم به همراه خواهد داشت که این موضوع در آینده کاری سرمایه‌گذاران بسیار موثر است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان هم به تشریح اقدامات این حوزه در مناطق مختلف کشور پرداخت و برای حضور و سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی، اعلام آمادگی کرد.

حمید عرب‌نژاد با استقبال از پیشنهاد سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری خراسان جنوبی گفت: به همین زودی هیاتی از متخصصان و کارشناسان مجموعه برای رصد ظرفیت‌های گردشگری به خراسان جنوبی اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: شرکت ماهان آمادگی ایجاد دو یا سه کمپ بیابانی را در مناطق کویری استان خراسان جنوبی دارد.

در این نشست مقرر شد با تامین آب و زمین مورد نیاز، شرکت ماهان به مثابه سرمایه‌گذاری‌هایی که در سیستان و بلوچستان، کرمان و آذربایجان کرده، در زمینه‌های تولید و فرآوری محصولات باغی نیز در استان، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دهد.

تعیین بیرجند به عنوان بیس پروازی و استقرار شبانه یک هواپیما در این فرودگاه بین‌المللی بیرجند در ادامه سرمایه‌گذاری‌های شرکت ماهان از دیگر مصوبات این نشست بود.