#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: مراسم عزاداری محرم با حفظ سلامت مردم برگزار شود و اگر توصیه و دستورالعمل‌هایی ارائه می‌شود در راستای تامین سلامت مردم و جامعه است.

حمید ملانوری  در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: دستورالعمل‌های بهداشتی با عنوان ضوابط مراسم عزاداری ایام محرم و صفر از طریق قرارگاه مرکزی ابلاغ شده و مسئولیت اجرای این مصوبات به عهده سازمان تبلیغات اسلامی است.

وی بیان کرد: براساس این ابلاغیه سازمان تبلیغات اسلامی در راستای نظارت بر فعالیت‌های محرم و فعالیت هیات‌های عزاداری باید روزانه جلسه برگزار کند و دائما اوضاع را رصد کنند تا پروتکل‌ها رعایت شود.

استاندار خراسان جنوبی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، سقف زمانی برگزاری جلسات، استفاده مستمر از ماسک، ضدعفونی محل و تجهیزات قابل استفاده و استفاده از مکان‌های روباز را از جمله مواردی برشمرد که هیات‌های مذهبی براساس ابلاغیه ستاد ملی کرونا باید به صورت کامل در دستور کار خود قرار دهند.

وی گفت: این موارد باید با نظارت کامل اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی رعایت و گزارش آن به ستاد استانی کرونا ارائه شود.

ملانوری با تاکید بر اینکه ابلاغ دستورالعمل‌ها از سوی ستاد کرونا و تاکید بر اجرای آنها در راستای تامین سلامت مردم است اضافه کرد: همه ما شیفته و دلتنگ برگزاری عزاداری باشکوه برای سرور و سالار شهیدان هستیم و معنویت برگزاری این مراسم نه تنها برای شخص بلکه در جامعه تاثیرگذار است.

وی گفت: کرونا بیش از یک سال و نیم است که بر جامعه حاکم شده و طولانی شدن این روند باعث دغدغه ستاد و مسوولان متولی شده است لذا به تمامی عزاداران حسینی و هیات‌های مذهبی، مداحان، روضه خوانان و حسینیه‌ها بخصوص سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان ناظر بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام محرم تاکید می‌کنیم که سلامت مردم را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه تاکید دستورالعمل ابلاغی بر برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز است، در این جلسه مصوب شود ادارات کل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش و حتی دانشگاه‌ها تمامی فضاهای روباز خود را بدون هیچ محدودیتی در اختیار هیات‌های مذهبی قرار دهند.

وی درخصوص نحوه توزیع نذورات در هیات‌های مذهبی گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی از مرکز تاکید شده که هرگونه پذیرایی در مراسم عزاداری ممنوع است و نذورات غالبا به صورت مواد غذایی خشک و خام توزیع شود.

ملانوری افزود: برپایی ایستگاه‌های صلواتی پذیرایی ممنوع است و به جای آن ایستگاه‌های سلامت جایگزین شود که باید بر روند فعالیت‌ها این ایستگاه‌ها هم نظارت مستمر صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه براساس مصوبات قبلی ستاد استانی کرونا اجازه فعالیت به اصناف به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی داده شد، گفت: ما می‌خواهیم فضای کسب و کار تعطیل نشود اما کسی که با رعایت نکردن ضوابط بهداشتی، سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازد نباید اجازه فعالیت داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مصوبه این جلسه است که بر فعالیت اصناف نظارت جدی صورت گیرد و با افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برخورد جدی و قانونی صورت گیرد.

وی اقدامات دانشگاه علوم پزشکی را در راستای واکسیناسیون را ارزنده توصیف کرد و افزود: با اقداماتی که تا این لحظه صورت گرفته، به لحاظ واکسیناسیون جامعه هدف، چهار درصد جلوتر از میانگین کشوری هستیم اما این قانع‌کننده نیست و باید پیگیری‌های مکرر و جدی برای افزایش سهمیه واکسن کرونا اختصاصی به استان صورت گیرد.

ملانوری با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم کسی را مجبور کنیم که واکسن بزند گفت: درصدی از افراد جامعه به هر دلیلی، از تزریق واکسن امتناع می‌ورزند اما با توجه به اینکه واکسن، بیماری را مدیریت می‌کند و ابتلاها را کاهش می‌دهد تقاضا می‌کنیم همه افراد واجد شرایط برای انجام واکسیناسیون به مراکز مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: در این جلسه مصوب شود که کارکنان ادارات که شرایط سنی واکسیناسیون برای آنها فراهم شده حتما برای انجام واکسیناسیون اقدام کنند و اگر از تزریق واکسن امتناع ورزیدند، در صورت ابتلا به کرونا، امکان استفاده از مرخصی استعلاجی را ندارند و کارکنان ادارات در چنین شرایطی باید از مرخصی استحقاقی و بدون حقوق استفاده کنند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نتایج مطلوب اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: این طرح در بیماریابی بسیار موثر بوده است و با شدت و قدرت گذشته ادامه یابد.

وی افزود: در این جلسه مصوب شود که تیم‌های طرح شهید سلیمانی در راستای مدیریت شرایط و نظارت بر استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌ها در مکان‌هایی که مراسم عزاداری برگزار می‌شود، مستقر شوند و نظارت کنند.

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی و بستری بیماران در موج پنجم کرونا همچنان صعودی است و براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از امروز (۱۶ مرداد) که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، با اضافه شدن بشرویه تعداد مناطق قرمز خراسان جنوبی به هفت شهرستان رسید.

در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، زیرکوه، فردوس، قاینات، نهبندان، طبس و بشرویه در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های سربیشه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های خوسف و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.