استاندار خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر از ۱۱ واحد فرآوری محصولات لبنی استان فقط ۲ واحد فعال است و باید راه‌اندازی این واحدها در دستور کار جدی قرار گیرد.

“حمید ملانوری” روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد، افزود: این موضوع از چند وقت پیش مورد تاکید قرار گرفته اما هنوز اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: این واحدهای لبنی تجمیع شود یا چند واحد خوب آن مجدد به چرخه تولید بازگردد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر سرمایه‌گذار این واحدها به هر نحو تمایل به راه‌اندازی مجدد واحد تولیدی ندارد هیچ اشکالی ندارد که واحد زیرمجموعه یکی از واحدهای فرآوری لبنی کشوری شود و با برند آنها کار کند.

وی اظهار داشت: در صورتی که واحدهای تعطیل لبنیاتی استان تجمیع یا چند واحد آن راه‌اندازی شود یا توسعه یابد بدون شک مشکل محصولات لبنی استان رفع می‌شود.

ملانوری گفت: تاکید داریم در جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران این واحدها مشکلات مطرح و تعیین تکلیف نهایی شود اما اگر واحد تولیدی تمایل به راه‌اندازی مجدد ندارد نیاز به بحث و بررسی نیست.

وی افزود: ما مکلف هستیم این واحدها را تعیین تکلیف کنیم یا به سرانجام برسانیم لذا باید ساز و کار نهایی این واحدها در جلسه جمع‌بندی تا از دستور کار خارج و تعیین تکلیف شود چون نتایج جلسات مهم است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر واحدی امکان دریافت تسهیلات را دارد بانک‌ها کمک کنند تا سرمایه‌گذار تسهیلات دریافت کند و مجدد فعال شود.

وی گفت: باید ساز و کار برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان این واحدها فراهم شود همچنین رویکرد همه متولیان این باشد که واحدهای تعطیل فرآوری شیر در استان مجدد فعال شود.

ملانوری افزود: دستگاه‌های متولی از جمله بانک، اتاق تعاون، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر متولیان نهایت همکاری و تلاش را برای تسهیل فرایند و رفع موانع انجام دهند.

وی با اشاره به دستور کار دیگر این نشست درباره فروش محصول زرشک، تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک استان و خوشه خشکبار گفت: چند جلسه این موضوع در دستور کار قرار گرفته اما فرصت نشد درخصوص آن بحث کنیم لذا در چند روز آینده در دفتر استاندار جلسه‌ای در این زمینه برگزار می‌کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بارها گفته‌ایم و معتقدم بزرگترین و بهترین ساز و کاری که می‌تواند موضوع محصولات استراتژیک استان را به سامان برساند تشکیل تعاونی است اما زمان را داریم از دست می‌دهیم.

وی گفت: یک ماه و نیم است که منتظریم در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته و فرصت نشده است لذا اگر قرار باشد برای ادامه فعالیت این گونه پیش برویم زمان را از دست خواهیم داد.

ملانوری تصریح کرد: این موضوع خیلی مهم است و نباید معطل جلسه بعدی اتاق بازرگانی باشیم لذا در این خصوص جلسه‌ای در دفتر استاندار برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بحث و تبادل نظر شده و به جمع‌بندی برسیم.

وی طراحی خوشه خشکبار در خراسان جنوبی را مناسب دانست و گفت: حتی می‌توان ظرفیت محصولات استراتژیک استان از زمان گلدهی تا برداشت و فروش محصول را تبدیل به جریان گردشگری کرد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه محصولات استراتژیک را می‌توان تبدیل به قطب گردشگری کرد افزود: از این ظرفیت می‌توان بیشترین بهره‌برداری را داشت بنابراین در این زمینه طراحی لازم انجام و ساز و کار تهیه شود، ما نیز حمایت می‌کنیم.

وی درخصوص حضور موثر فعالان اقتصادی استان در رویداد جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی گفت: حضور در این نمایشگاه فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی ایران است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده شود.

ملانوری ادامه داد: مشکلاتی در زمینه هزینه حضور در این نمایشگاه مطرح شد که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی رفع و زمینه حضور فعالان اقتصادی فراهم خواهد شد.

در این زمینه برای اعزام هر نفر ۲۵ میلیون تومان برآورد هزینه شده است که مقرر شد شرکت شهرک‌های صنعتی استان ۸۰ درصد اعتبار واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی و سازمان توسعه تجارت ۵۰ درصد هزینه را پرداخت کند، ۲۰ درصد نیز سهم فعال اقتصادی باشد.