#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

نخستین عمل جراحی دندانپزشکی تحت بیهوشی روی یک کودک در خراسان جنوبی و در محل بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) بیرجند انجام شد. تاکنون بیماران برای انجام این عمل مجبور به طی کردن مسافت تا استان‌های دیگر بودند.

فاطمه کرمانی، دندانپزشک بیرجندی که فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی مشهد است،  کرد: اکنون نخستین بار است که در خراسان جنوبی عمل جراحی دندانپزشکی اطفال تحت بیهوشی انجام میشود.

وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات دندانپزشکی اطفال تحت بیهوشی در استان به صورت متمرکز در یک مرکز انجام نمی‌شد، افزود: بیماران این حوزه جهت انجام اقدامات درمانی به شهرهای اطراف مانند مشهد، یزد و کرمان مراجعه کرده و با پرداخت هزینه بسیار گزاف و متحمل شدن رنج راه و استرس مضاعف، این کار انجام‌ می‌شد که در حال حاضر با همت و تلاش دندانپزشکان فعال در حیطه این امر برطرف شد.

این دندانپزشک با بیان اینکه بهترین حالت این است که در هوشیاری کار را انجام دهیم اما مواقعی پیش می‌آید که ناچار به بیهوشی می‌شویم، تصریح کرد: دندان این بیمار کودک عفونت کرده، درد دارد و حتی نمی‌تواند غذا بخورد و به درستی صحبت کند.

کرمانی با بیان اینکه در یک جلسه بیهوشی کودک هر تعداد دندان که داشته باشد، ترمیم می‌کنیم، تصریح کرد: این عمل جراحی حداکثر دو و نیم ساعت طول می‌کشد و خطری برای کودک ندارد.

وی با بیان اینکه ظرف یک ماه آینده در حال راه اندازی مرکزی در استان هستیم که با تجهیزات و امکانات لازم این گونه اعمال جراحی را انجام دهیم، تصریح کرد: بیمارستان حضرت ابواالفضل(ع) تنها بیمارستانی بود که این عمل را متقبل شد.

کرمانی با بیان اینکه تجهیزات این عمل همان تجهیزات دندانپزشکی است و تنها امکانات بیهوشی بیمارستان به این عمل اضافه شده است، یادآور شد: امیدواریم امروز و با انجام این عمل جراحی، راه برای توسعه این اعمال جراحی دندانپزشکی در استان فراهم و بیمارستانها و مراکز تخصصی بیشتری به این کار اهتمام ورزند.

متین هاشمی، مدیرعامل بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) بیرجند نیز  گفت: این بیمارستان بخش‌های مختلف با تجهیزات مورد نیاز هر بخش را داراست.

وی با اشاره به امکانات بسیار خوب اتاق عمل این بیمارستان، تصریح کرد: اطفال گروهی از بیماران را تشکیل می‌دهند که با پزشک به دلیل استرس همکاری لازم را ندارند که فرصت دادن به همکاران پزشک برای انجام اعمال جراحی مشکلات بسیاری را برطرف میکند.

هاشمی یادآور شد: استراتژی این است که کودک کمترین درد و آسیب را ببیند و ما این امکان را فراهم کردیم که کودک تا درب اتاق عمل همراه پدر و مادر خود باشد و استرس کمتری را تحمل کند.

محمد فرخی، کارشناس ارشد اقتصاد درمان، معاونت بیمارستان میلاد نیز گفت: موسسه خدمات درمانی میلاد در سال ۸۷ و در اجرای بودجه سال ۸۵ سازمان تامین اجتماعی و در راستای تحقق برنامه استراتژیک این سازمان به ثبت رسید.

وی یادآور شد: این بیمارستان با دارا بودن ۹۶ تخت قعال یکی از مجهزترین بیمارستانهای منطقه شرق کشور است که براساس آخرین استانداردهای بیمارستانی تاسیس و به عنوان یک بیمارستان جنرال با چهار اتاق عمل مجهز به تمام رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی، طراحی و بنا شده است؛ از طرفی حضور اساتید برجسته، ممتاز و پزشکان مجرب و پرسنل متعهد، این بیمارستان را برجسته کرده است.

نویسنده و خبرنگار دبیر سرویس بهداشت  آفاق زارعی