رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی از شروع فاز سوم اجرایی واکسیناسیون تب برفکی در دام سنگین از تاریخ ۲۰ دی ماه به مدت ۳۰ روز کاری خبر داد.

مسعود دادفر، امروز یکشنبه ۲۱ دی به خبرنگاران گفت: بیماری تب برفکی با علائم ایجاد زخم‌های شدید در دهان ولثه باعث کاهش وزن، کاهش شیردهی و بروز خسارات اقتصادی فراوانی می‌شود که دراین راستا جهت پیشگیری از بیماری، حمایت از تولیدکنندگان و حفاظت از سرمایه‌های دامی با پیگیری های مستمر توانستیم از اعتبارات داخلی اداره کل تعداد ۲۰ هزار دز واکسن تب برفکی وارداتی جهت دامداریهای روستایی -عشایری تامین کنیم.

وی ادامه داد: درخصوص واکسیناسیون در دامداری‌های صنعتی ونیمه صنعتی با توجه به اینکه مقدار واکسن تامین شده کفاف واحدهای روستایی عشایری را نمی‌دهد، می‌طلبد که صاحبان این دامداری‌ها جهت پیگشیری ازهرگونه بحران نسبت به تامین واکسن اقدام کنند.

وی گفت: در صورت تامین واکسن توسط مالکان دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی، تزریقات به صورت رایگان توسط اکیپ‌های فنی شبکه‌های دامپزشکی انجام خواهد شد.

دادفر به آن دسته از دامدارانی که طی فازهای اجرایی اول و دوم سال جاری از تامین و تزریق واکسن در دامداری‌های خود امتناع کرده‌اند، هشدار داد به علت پایین آمدن تیتر ایمنی، دام‌های موجود در این واحدها  و دامداری‌های اطراف در معرض آسیب جدی بیماری قرارگرفته‌اند لذا ضرورت دارد دامداران برای عبور از بحران احتمالی نسبت به خرید به موقع واکسن از طریق اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران استان، شرکت‌های تعاونی شهرستانی و یا مراکز مایه کوبی اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت شرایط بهداشتی قرنطینه‌ای از قبیل ضدعفونی جایگاه، جلوگیری از تردد بی مورد افراد به محل دامداری، استفاده از ماشین آلات و وسایل اختصاصی در واحد و کنترل حمل و نقل دام‌ها، نقش موثری در جلوگیری از شیوع این بیماری دارد.