مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان خراسان جنوبی گفت: هشت آسباد (آسیاب بادی) این شهرستان با اختصاص ۲ میلیارد ریال اعتبار در دست مرمت است.

امیر اسماعیل شهسواری افزود: این آسبادها بین ۱۰ تا ۶۰ درصد مرمت شده و آواربرداری، اجرای ناودان، بازسازی، استحکام‌بخشی دیوارها و اجرای پوشش‌های گنبدی از جمله اقدامات مرمتی در این آثار تاریخی بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲۶ آسباد در شهرستان درمیان شناسایی شده است گفت: از این تعداد ۱۱ آسباد در بخش مرکزی، ۹۴ آسباد در بخش گزیک و ۲۱ آسباد در بخش قهستان شناسایی شده است.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان اظهار داشت: بیشترین حجم اعتبارات مرمتی شهرستان را در زمینه مرمت آسبادها به دلیل ثبت جهانی این آثار در آینده هزینه کرده‌ایم و در سایر آثار تاریخی اقدامات مرمت اضطراری را انجام دادیم.

وی افزود: بخش زیادی از آسبادهای منطقه به‌صورت کامل تخریب شده و فقط سنگ‌های آسیاب باقی مانده است که برای مرمت کامل آنها به اعتبارات زیاد نیاز داریم.

شهسواری بیان کرد: مرمت و احیای آسبادها برای ثبت در فهرست آثار جهانی انجام می‌شود که باید برای ثبت جهانی به‌صورت ۱۰۰ درصد تعدادی از آسبادهای این شهرستان را مرمت و راه‌اندازی کنیم.

وی گفت: تا پایان سال جاری راه‌اندازی یک آسباد در دستور کار قرار دارد و تجهیزات مورد نیاز نیز آماده شده است.

بیشتر آسبادهای شهرستان درمیان در شهر “طبس مسینا” شناسایی شده و تاکنون در این شهر ۶۰ آسباد شناسایی و از سال ۱۳۸۴ تاکنون بیش از ۲۷ باب مرمت شده است.

آسبادهای طبس ‌مسینا در ۲ طبقه ساخته شده‌اند که طبقه همکف شامل فضای محدود برای نگهداری آرد و انباشت گندم و طبقه دوم از سه جهت با دیوارهای خشت و گلی محصور شده و ضلعی که باد وارد بنا می‌شود، فاقد دیوار است.

بنای این آسبادها با مصالح خشت و گل ساخته شده است و اغلب آنها به دوره قاجاریه تعلق دارد.

شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.