رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس با بیان اینکه خشکسالی‌های ۲۰ ساله در طبس، یوزها را با کمبود طعمه روبرو کرده است، گفت: جمعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران که تا ۸۰ سال پیش تا ۲۰۰ قلاده برآورد می‌شد، اکنون به کمتر از ۷۰ قلاده رسیده است.

مرتضی تقی زاده کرد: متاسفانه تنوع زیستی یک میلیون گونه جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض است و از جمله گونه‌های شاخص استان می‌توان به یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، آهو، قوچ و میش، کل و بز، جبیر، انواع گربه سانان کوچک، روباه شنی، خرگوش، روباه معمولی اشاره کرد که متاسفانه به دلیل شکار بی‌رویه در خطر انقراض هستند.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها، مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده زندگی یوزپلنگ آسیایی، تصادفات جاده‌ای، کاهش طعمه‌ها، شکار غیر مجاز، حمله سگ‌های گله به یوزپلنگ و تخریب زیستگاه‌ها برای معادن و طرح‌های توسعه‌ای است، افزود: اگر این امر ادامه پیدا کند یک انقراض بزرگ دیگری را در تاریخ حیات وحش را رقم می زنیم که عامل آن انسان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس با بیان اینکه تقریبا ظرف پنج سال گدشته تنها توانستیم تعداد انگشت شماری یوزپلنگ نر را در نایبندان طبس رصد کنیم و متاسفانه یوز ماده‌ای مشاهده نشده است، تصریح کرد: درباره تعداد یوزپلنگ موجود در نایبندان نمی‌توان به طور قطعی آمار دقیقی ارائه کرد، اما به نظر می‌رسد یوزپلنگ ماده در منطقه کم بوده و همین امر موجب کاهش زادآوری این گونه شده است.

تقی زاده اظهار کرد: جمعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران که تا ۸۰ سال پیش تا ۲۰۰ قلاده برآورد می‌شد، اکنون به کمتر از ۷۰ قلاده رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی‌های ۲۰ ساله در طبس، زندگی حیات وحش منطقه را به‌شدت به خطر انداخته و یوزها را با کمبود طعمه روبرو کرده است، بیان کرد: پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس در کنار پارک ملی توران، پارک ملی کویر در استان سمنان، منطقه حفاظت شده بافق و پناهگاه‌های حیات‌وحش دره انجیر از زیستگاه‌های مهم یوز آسیایی است و هر سال اعتباراتی برای تقویت تجهیزات و جلب مشارکت جوامع محلی و پایش یوزپلنگ به استان تخصیص پیدا می‌کند.

با این اعتبارات نمی‌توان امید به ادامه حیات یوزپلنگ داشت 

تقی زاده با تاکید بر تکثیر اصولی یوز برای جلوگیری از انقراض، ادامه داد: پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل و سازمان حفاظت از محیط زیست در سال ۲۰۰۱ آغاز به کار کرد که برای کار مطالعاتی و حفاظتی، پنج منطقه انتخاب شد که گمان می‌رفت ۸۰ درصد یوزهای ایران در آن مناطق پراکنده‌اند.

 وی بیان کرد: کمبود اعتبار مهمترین مشکل پیش روی محیط بانان برای حفاظت از یوز ایرانی است و هم اکنون با توجه به گستردگی منطقه نایبندان به حدود ۵۰ دوربین تله‌ای نیاز داریم تا اطلاعات یوز و طعمه او را ارائه دهد که نصب این دوربین‌ها ۷۵ میلیون تومان اعتبار لازم دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس تصریح کرد: تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان از اعتبارات طرح ملی حفاظت از یوز ایرانی در استان هزینه شده و امسال نیز پایش تصویری چشمه‌های مهم منطقه را با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان آغاز کردیم.

تقی زاده بیان کرد: ساخت آب انبار و آبشخور و توزیع علوفه، آموزش جوامع محلی، خرید موتور سیکلت و تقویت تجهیزات حفاظتی، اضافه کردن یک نیروی محیط بان، جلب مشارکت جوامع محلی از جمله اقداماتی است که برای حفاظت از یوزپلنگ انجام شده است.

وی یادآور شد: به مردم آموزش داده شده تا اگر  یوزپلنگی به آغل گوسفندان آن‌ها حمله کرد، اجازه بدهند شکارش را انجام دهد چراکه یوزپلنگ اکنون با کمبود طعمه مواجه است و همین عامل ممکن است این گونه را به انقراض بکشاند و از طرفی تمام گوسفندان دامداران طعمه یوزپلنگ نخواهند شد.

انتهای پیام