معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: با مصوبه شورای تامین استان خودروهای شوتی از سه تا ۶ ماه توقیف می‌شوند و در صورت تکرار وسیله نقلیه به طور کامل ضبط خواهد شد که این مجازات‌ها تاکنون بازدارندگی خوبی تاکنون داشته است.

 حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز چهارشنبه در چهارمین جلسه کارگروه استانی “انجام اقدامات و تدابیر پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز” در سال جاری افزود: کارت‌های سوخت هم باید به خوبی مدیریت شود و نیاز است سازمان‌های متولی در این زمینه اقدامات کاربردی داشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات قاچاق سوخت در استان گفت: تصادف خودروهای شوتی (سوخت‌بر) از مهمترین این مشکلات و معضلات است که باید تدبیر شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی تاکید کرد: نصب و جانمایی دوربین‌های کیفی در جایگاه‌های عرضه سوخت راهکاری برای مدیریت قاچاق است که باید مد نظر سازمان‌های مربوطه باشد.

وی افزود: ارتباط سامانه هوشمند شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با سامانه بارنامه‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در کاهش و مدیریت قاچاق سوخت می‌تواند اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا اظهار داشت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید نسبت به شناسایی خودروهای شوتی که تردد زیادی دارند اقدام و شماره پلاک این خودروها را اعلام کند.

وی با بر تاکید بر لزوم افزایش تعامل بین بخشی برای مدیریت قاچاق سوخت یادآور شد: بازدیدها و گشت‌های میدانی در کنار پایش تصویری اهمیت دارد که باید افزایش یابد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: امید است با اهتمام مسوولان روزنه‌های بهتری در فضای زندگی شهروندان شاهد باشیم.

وی با تاکید بر لزوم پیاده‌سازی مکارم اخلاق در جامعه و بین مسوولان اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) بهترین نمونه مکارم اخلاق است و باید مسوولان از این الگو تبعیت کنند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب بیرجند هم در این نشست گفت: با تلاش‌های صورت گرفته از سوی نهادهای متولی برای ۸۷ درصد خودروهای حامل مواد مخدر بعد از توقیف دستور ضبط آنها هم صادر می‌شود اما درخصوص خودروهای سوخت‌کش علیرغم وجود ظرفیت قانونی، توقیف انجام نمی‌شود لذا خلاء در این زمینه وجود دارد.

علی همدم افزود: در این زمینه از ظرفیت قانون پولشویی هم برای اعمال مجازات‌های بازدارندگی می‌توان استفاده کرد.

وی با اشاره به افزایش آمار تصادفات ناشی از تردد خودروهای شوتی در جاده‌های استان گفت: مقابله با این معضل نیازمند راهکارهایی است که بستن برخی راه‌های فرعی می‌تواند یکی از آنها باشد.