#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: موارد بستری به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان‌های این استان نسبت به هفته گذشته ۵۷ درصد و نسبت به روز اول مهر ماه ۱۲۴ درصد افزایش داشته است.

 غلامرضا شریف‌زاده درباره آخرین تحلیل آماری بیماری کرونا تا هجدهم مهر ماه اظهار داشت: موارد بستری با علائم حاد تنفسی نسبت به هفته گذشته ۲۷ درصد و نسبت به روز اول مهر ۷۷ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: همچنین بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به هفته گذشته ۲۰ درصد و نسبت به روز اول مهر ۸۰ درصد افزایش داشته و موارد بستری بدحال نسبت به هفته گذشته ۱۰۰ درصد و نسبت به روز اول مهر ۲۰۰ درصد بیشتر شده است.

وی گفت: میزان بروز تجمعی در استان ۴۶۳ در صد هزار نفر جمعیت است که نسبت به هفته گذشته ۱۳ درصد و شاخص کشوری ۵۹۷ در صد هزار نفر جمعیت بوده و نسبت به هفته گذشته ۶ درصد افزایش داشته است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا اظهار داشت: نسبت مرگ و میر در استان ۴،۷ درصد و در کشور ۵،۷ درصد، میزان مرگ و میر اختصاصی علیتی در استان ۲۱،۸ در صد هزار نفر جمعیت و شاخص کشوری ۳۳ در صد هزار نفر جمعیت است همچنین شاخص نمونه‌گیری به ازای هر هزار نفر جمعیت در استان ۱۹،۸ و در کشور ۵۰،۱ در هزار نفر جمعیت است.

وی بیان کرد: درصد نمونه‌های مثبت در استان نیز ۲۳،۴ درصد و شاخص کشوری ۱۱،۶ درصد است.

شریف‌زاده درخصوص رتبه‌بندی شهرستان‌های استان از لحاظ میزان بروز تجمعی گفت: به لحاظ میزان بروز تجمعی از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تا امروز همچنان شهرستان بیرجند (مرکز استان) با میزان بروز تجمعی ۶۱۶ در صد هزار نفر جمعیت در رتبه اول که نسبت به شاخص کشوری وضعیت بدتری را دارد.

وی افزود: شهرستان سربیشه با میزان بروز تجمعی ۴۸۹ رتبه دوم، شهرستان بشرویه با میزان بروز تجمعی ۴۶۷ رتبه سوم، شهرستان طبس با میزان بروز تجمعی ۴۵۰ رتبه چهارم، شهرستان درمیان با میزان بروز تجمعی ۴۴۶ رتبه پنجم، شهرستان قاینات با میزان بروز تجمعی ۴۳۲ رتبه ششم، شهرستان سرایان با میزان بروز تجمعی ۴۲۹ رتبه هفتم، شهرستان زیرکوه با میزان بروز تجمعی ۳۰۲ رتبه هشتم، شهرستان نهبندان با میزان بروز تجمعی ۲۳۳ رتبه نهم، شهرستان فردوس با میزان بروز تجمعی ۲۱۷ رتبه دهم و شهرستان خوسف با میزان بروز تجمعی ۱۳۵ در رتبه یازدهم قرار دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی درباره آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های استان گفت: شهرستان‌های بیرجند، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پر خطر)، شهرستان‌های درمیان، زیرکوه، سرایان و سربیشه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بشرویه و خوسف در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

وی اظهار داشت: همچنین متوسط تعداد ابتلای روزانه از ابتدای شیوع کرونا در استان خراسان جنوبی به طور متوسط روزانه ۱۷ نفر بوده و هر ۳۰ ساعت یک مورد مرگ در اثر بیماری کرونا در استان اتفاق می‌افتد.

شریف‌زاده گفت: تعداد کل آزمایشات انجام شده ۱۶ هزار و ۳۵۵ مورد است که از این تعداد تاکنون سه هزار و ۸۲۶  مورد نمونه مثبت بوده است.

وی تصریح کرد: از هم‌استانی‌های عزیز تقاضا می‌شود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبیل «استفاده از ماسک»، «رعایت فاصله حداقل یک تا ۲ متر» و «حضور نیافتن در دورهمی‌های خانودگی»، به بهتر شدن شرایط اپیدمی کمک کنند.

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی پس از خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و خرداد امسال، بار دیگر در شهریور ماه صعودی شد و این روند همچنان ادامه دارد.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، حدود یک ماه است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.