رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: نژاد دام بومی استان در معرض انقراض است لذا با شرایط فعلی و تاثیرگذاری تغییر اقلیم، در کنار اصلاح نژاد باید به مساله انقراض نژاد بومی هم توجه داشته باشیم.

 مهدی جعفری در سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی با محوریت تنش‌های محیطی که روز چهارشنبه در دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: تلاطم‌های اقتصادی موجب از بین رفتن نژاد مولد در استان شده لذا شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت بوده‌ایم و ممکن است شرایط سخت‌تر شود.

وی توجه به مولفه‌های مختلف در حوزه تولیدات دامی را ضروری دانست و تاکید کرد: اندیشمندان دانشگاهی، سیاستمداران و تصمیم‌گیران باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند تا استعداد خود را در حوزه دام داشتی حفظ کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به سیمای دامپروری این استان گفت: خراسان جنوبی با تولید سالانه ۱۵ هزار و ۹۰۲ تن گوشت قرمز جزو استان‌های خوب در حوزه دامپروری است.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۱۱ هزار تن شیر خام در خراسان جنوبی عنوان کرد: از این میزان بیش از ۱۰۰ هزار تن شیر خام از خراسان جنوبی خارج و مجدد پس از فرآوری باز می‌گردد که ضعفی برای استان محسوب می‌شود.

جعفری گفت: طرح تکمیل چرخه شیر مورد پذیرش وزارت جهاد کشاورزی هم قرار گرفته است و تلاش می‌کنیم با توجه به ظرفیت‌های موجود استان این طرح عملیاتی شود تا به توسعه پایدار از این نظر برسیم.

وی از وجود ۶۱۷ واحد مرغداری در استان خبر داد و گفت: این عدد قابل توجهی بوده و ۱۴۰ تن میانگین تولید گوشت گرم مرغ در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بیش از ۹۰ تن تخم مرغ در این استان تولید می‌شود که بخش اعظم آن صادراتی است و خراسان جنوبی از استان‌های تولید کننده فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: از آنجایی که خراسان جنوبی بیش از نیاز داخل استان تولید دارد در زمینه گوشت قرمز هم ملاحظه می‌شود که گاهی اختلاف قیمت با استان‌های دیگر ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم است.

جعفری گفت: خراسان جنوبی با داشتن ۳۲ هزار نفر شتر، دومین استان پرورش شتر در کشور است.

وی افزود: به دنبال این هستیم که مدت زمان پرورش دام در استان را از چهار ماه به ۹۰ روز کاهش دهیم که این موضوع با اصلاح نژاد و به‌گزینی دنبال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به لزوم توسعه پایدار از منظر صنعت دام و طیور اظهار داشت: تعیین قیمت دستوری برای نهاده‌های دامی و تولیدات این حوزه منجر به ضربه اقتصادی در کشور می‌شود.

وی گفت: همچنین در بخش تولید استان از داده‌های رایگان کمتر استفاده می‌شود لذا هزینه‌های تولید بالااست پس باید به درک مشترک در حوزه تولید و دانش برسیم.

رئیس دانشگاه بیرجند هم در این همایش گفت: بستر تعامل دانشگاه و جامعه در استان فراهم است اما باید تعامل بین پژوهشگران و مدیران اجرایی افزایش یابد.

احمد لامعی‌گیو افزود: هر تولیدی که بنیان آن براساس دانش نباشد راه به جایی نخواهد برد و باید زمینه تعامل و تبادل فکر و اندیشه بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تولیدی عملیاتی شود.

دبیر علمی سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی هم گفت: این همایش مبتنی بر تجربیات به دست آمده از برگزاری موفق ۲ دوره قبلی همایش در دانشگاه بیرجند طی سال‌های ۹۴ و ۹۷ است.

محمدحسن فتحی‌نسری افزود: آخرین نتایج تحقیقات کاربردی محققان برای استفاده در اختیار تولید پایدار و امنیت غذایی قرار خواهد گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این همایش گامی هرچند کوچک در جهت حل مشکلات و ارتقای صنعت دام و طیور کشور و استان خراسان جنوبی برداشته شود.

دبیر سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی با محوریت تنش‌های محیطی گفت: ۱۴۶ مقاله علمی و تحقیقاتی به دبیرخانه همایش رسید که پس از داوری‌های دقیق ۱۳۳ مقاله پذیرفته شد.

وی از ارائه ۱۴ مقاله در این همایش به‌صورت سخنرانی خبر داد و افزود: بقیه مقالات به‌صورت پوستر در سایت همایش در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

فتحی گفت: سخنرانان کلیدی این همایش از دانشگاه‌های زنجان، تهران، ساری، اهواز و زابل هستند و امیدواریم آخرین یافته‌های علمی و تحقیقاتی محققان سراسر کشور راهگشای چالش‌های پیش روی صنعت دام و طیور باشد.

سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی در حوزه‌های تخصصی تغذیه، ژنتیک و اصلاح نژاد، بهداشت و فیزیولوژی، پرورش، مدیریت و اقتصاد دام، طیور و آبزیان امروز در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

بحران‌ها و تنش‌های محیطی و امنیت زیستی در علوم دامی، کاربرد دانش و فناوری‌های نوین در ارتقای امنیت غذایی، دامپروری سالم و ارگانیک و منابع خوراکی نوین از محورهای این همایش است.

اولین و دومین همایش پژوهش‌های نوین در علوم دامی نیز در دانشگاه بیرجند برگزار شده بود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور