رییس فرودگاه طبس گفت: شبیه‌ساز حریق هواپیما نخستین بار در کشور، در فرودگاه طبس ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

علی‌اکبر سیدی روز جمعه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شبیه‌ساز یا سیمیلاتور حریق هواپیما پس از پنج سال تلاش یک تیم ۶ نفره در این شهرستان ساخته شد.

وی با بیان اینکه برای ساخت این شبیه‌ساز ۵۰ میلیون تومان هزینه شده است گفت: شبیه‌ساز حریق موتور هواپیما نیز پنج سال پیش و برای نخستین بار در کشور در فرودگاه طبس ساخته شد که پس از آن برای برخی فرودگاه‌های کشور الگوبرداری شد.

رییس فرودگاه شهدای طبس ادامه داد: از پنج سال پیش و با تلاش یک تیم ۶ نفره از پرسنل آتش‌نشانی فرودگاه، کار ساخت شبیه‌ساز یا سیمیلاتور حریق کل هواپیما پیگیری و سرانجام امروز تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به مشکلات متعدد برای ساخت این شبیه‌ساز از جمله افزایش قیمت ملزومات و آهن‌آلات گفت: مشکلات پیش آمده مانع از ادامه کار این تیم نشد و پس از پنج سال تلاش و پیگیری به سرانجام رسید.

سیدی بیان کرد: در این سیمیلاتور که حریق به‌صورت سه‌بعدی شبیه‌سازی می‌شود، تمامی حالت‌های متصور برای آتش‌سوزی هواپیما از جمله ریزش سوخت از بال هواپیما قابل شبیه‌سازی است.

وی هدف از ساخت این شبیه‌ساز را افزایش آمادگی پرسنل آتش‌نشانی فرودگاه در مواجهه با حوادث احتمالی عنوان کرد و افزود: این شبیه‌ساز نیاز به سرویس مداوم ندارد و هزینه نگهداری آن بسیار کم است.

استان خراسان جنوبی ۲ فرودگاه فعال در بیرجند و طبس دارد.

مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.