#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: بعد از پایان ماه صفر تالارهای پذیرایی استان مشروط به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت دقیق بر اجرای ضوابط با یک چهارم ظرفیت اجازه فعالیت دارند.

حمید ملانوری روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: در این خصوص تیم سه نفره از نمایندگان نیروی انتظامی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی تشکیل می‌شود و به‌صورت مستمر بازدیدهایی از این اماکن خواهند داشت.

وی گفت: تا زمانی که افراد رعایت کنند، اجازه برگزاری مراسم را خواهیم داد در غیر این صورت ممنوعیت فعالیت تالارها ادامه می‌یابد و با افرادی که رعایت نکنند، برخورد جدی خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تیم نظارت و بازرسی باید به‌صورت دائم نسبت به بازدید از تالارها اقدام و تخلفات را گزارش کند تا با متخلفان برخورد شود.

وی افزود: در حال حاضر هیچ کدام از شهرهای استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد و با رعایت همه مردم، تلاش دستگاه‌های اجرایی و اجرای طرح شهید سلیمانی آمار کرونا در خراسان جنوبی کاهشی شده است.

ملانوری گفت: تا هفته آینده نیز اگر رعایت‌ دستورالعمل‌های بهداشتی تبدیل به عادی‌انگاری نشود و اکنون همراهی مردم بسیار خوب است، وضعیت بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور و استان اظهار داشت: امروز ۴۰ هزار دُز واکسن کرونا وارد استان می‌شود همچنین نگرانی درخصوص واکسن برکت نداریم و عده‌ای که دُز اول را دریافت کردند، می‌توانند دُز دوم را دریافت کنند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در استان بالای ۹۰ درصد گزارش شده که از میانگین کشوری ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر است و این موضوع خیلی به ما کمک کرد.

وی تاکید کرد: مردم و شهروندان توجه داشته باشند اگر می‌خواهیم به شرایط عادی برگردیم چاره‌ای جز رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی نیست و هرچه مردم رعایت کنند محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها کاهش یافته و فعالیت‌ها رونق بیشتری می‌گیرد.

ملانوری درباره برگزاری نماز جمعه گفت: در همه مناطقی که هفته‌های گذشته نماز جمعه برگزار می‌شد اکنون نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قابلیت برگزاری دارد.

وی افزود: در حال حاضر برگزاری نماز جمعه در تمامی شهرهای استان با یک چهارم ظرفیت و تا سقف زمانی یک ساعت آزاد است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بازگشایی مدارس و تاکید بر اینکه در این زمینه تابع دستورالعمل‌های قبل هستیم اظهار داشت: مدارس روستایی و عشایری با جمعیت دانش‌آموزی کمتر از ۱۵ نفر و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، واکسیناسیون، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک باز هستند.

وی گفت: سایر مدارس و مراکز آموزشی باید به صورت مجازی فعالیت کنند تا ستاد ملی کرونا در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

ملانوری در ارتباط با فعالیت رستوران‌ها عنوان کرد: رستوران‌ها با یک سوم ظرفیت و رعایت دستورالعمل‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و از این قبیل می‌توانند فعالیت داشته باشند.

وی افزود: مکان‌های باز ورزشی و باشگاه‌های ورزشی نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت کنند اما استخرها چون احتمال آلودگی دارد، بازگشایی نمی‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تیم‌های نظارتی و بازرسی همچنان باید فعالیت خود را ادامه دهند گفت: مسوول انجام دستورالعمل‌ها متولیان واحدهایی هستند که فعالیت می‌کنند همچنین دستگاه‌های متولی صدور مجوز و تیم‌های بازرسی مسوول نظارت هستند.

وی افزود: خواهش داریم در نظارت‌ها دقت بیشتری لحاظ شود و اطلاع‌رسانی افزایش یابد تا در رعایت دستورالعمل‌ها وضعیت بهتر و مناسب‌تری داشته باشیم همچنین تاکید بر ادامه اجرای طرح شهید سلیمانی است.

ملانوری بیان کرد: آمار قابل توجهی از مرزهای ایران در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کردند که در حال برگشت هستند و نکته مهم این است که مراقبت‌های بهداشتی در این زمینه باید بسیار دقیق باشد.

وی گفت: به افرادی که در مراسم اربعین شرکت کردند تاکید می‌کنیم خودمراقبتی را جدی بگیرند و در مکان‌های عمومی ظاهر نشوند، اگر علایم داشتند حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.