استاندار خراسان جنوبی گفت: انتظار این است که مسوولان بانک‌ها، منابع داخلی خود را به سمت توسعه سرمایه گذاری و تولید در استان هدایت کنند.

جواد قناعت  در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در محل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، اظهار کرد: انتظار این است که مصوبات بر روی کاغذ نماند و اجرایی شود چرا که مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قانونی و لازم الاجراست.

وی افزود: باید دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در خصوص اجرایی شدن این مصوبات اهتمام ویژه داشته باشند هرچند روند کارها رو به جلو است.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متولی و خدمات‌رسان خراسان جنوبی نگاه مثبت بر حل مشکلات واحدهای تولیدی دارند که این نوع نگاه جای تقدیر دارد.

قناعت بیان کرد: هرچند تعاملات خوبی بین بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد اما باز هم نیاز است برای رسیدن به نقطه مطلوب این تعاملات در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه تغییر نگاه را در دستگاه‌های اجرایی استان شاهد هستیم و دستگاه‌های اجرایی نسبت به گذشته بیشتر و بهتر پای کار هستند، خاطرنشان کرد: همچنین بخش خصوصی و متولیان واحدهای تولیدی هم دستگاه‌های اجرایی را مزاحم نمی‌دانند بلکه آنان حمایت کننده، پشتیبان و تسهیل کننده مشکلات خود می‌دانند.

قناعت عنوان کرد: قبل از برگزاری این نشست با حضور استاندار، نیاز است مشکلات واحدها در جلسات تخصصی بررسی و مشکلات غیرقابل حل به این نشست ارائه شود تا مورد بررسی قرار گیرد که این اقدام به خوبی در معاونت امور اقتصادی استانداری دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است که مصوبات و عملکرد کارگروه رفع موانع تولید استان توسط اداره‌کل صمت استان در ۶ ماه نخست سال جاری و در مدت یک ماه آسیب‌شناسی شود تا شاهد بهبود و ارتقای عملکرد آن باشیم، بیان کرد: همچنین راهکارهایی برای بهبود و ارتقای آن ارائه و اجرایی شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به استفاده حداکثری از ظرفیت ستاد تسهیل کشور، بیان کرد: در این خصوص مکاتبات لازم با مرکز انجام خواهد شد.

قناعت خاطرنشان کرد: همچنین از این پس کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان جنوبی در شهرستان‌ها برگزار خواهد شد و فرمانداران مشکلات واحدهای تولیدی را احصاء و با حضور اعضای کارگروه استان مشکلات واحدها به صورت موردی و تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تاکنون کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در چهار شهرستان استان برگزار شده، البته شورای مسکن استان هم به همین روال در شهرستان‌ها در حال برگزاری است.

قناعت با بیان اینکه انتظار این است که دستگاه‌های اجرایی نسبت به شناسایی ظرفیت‌های جدید واحدهای صنعتی و معدنی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای و تکمیل زنجیره ارزش اقدام کنند، خاطرنشان کرد: نهضت فعال کردن واحدهای تولیدی سال گذشته در استان فعال شده که در این خصوص ۳۹۴ واحد تعطیل و نیمه تعطیل در استان شناسایی شده‌اند که ۱۹۹ واحد تا پایان سال گذشته فعال سازی شدند.

وی افزود: انتظار این است که امسال هم نهضت فعال سازی واحدهای راکد و افزایش ظرفیت‌های واحد نیمه فعال در دستورکار جدی مسئولان متولی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قرار گیرد.

وی با تاکید بر بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت مرز با کشور افغانستان و پایانه‌های صادراتی استان، اظهار کرد: امیدواریم در سال جاری شاهد افزایش حجم صادرات تولید و خدمات استان به کشور همسایه باشیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: البته در خصوص توسعه صادرات از بازارچه‌های مرزی استان از طرف استان ما مشکلی وجود ندارد و برخی مشکلات به کشور همسایه برمی‌گردد اما انتظار است که از طرف ما قصوری و کوتاهی صورت نگیرد تا بتوانیم از ظرفیت پایانه‌های مرزی در افزایش صادرات به کشور افغانستان بیشترین استفاده را ببریم.

قناعت عنوان کرد: استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های توسعه‌ای در سطح ملی از جمله ایمیدرو و ستاد اجرایی حضرت امام باید بیش از گذشته باشد و باید در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی ما پیگیری‌ها جدی و مستمر باشد.

وی بیان کرد: همچنین نیاز است در راستای اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید دستگاه‌های نظارتی هم همراهی لازم را با دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل داشته باشند هرچند تاکنون همراهی خوبی در این خصوص داشته‌اند.

قناعت با ذکر این نکته که حفظ منافع استان و پیشرفت استان باید خط قرمز همه ما به عنوان بخش دولتی و خصوصی باشد، بیان کرد: باید جلسات مشترک بین بخش دولتی و خصوصی در راستای توسعه استان افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه باید حضور میدانی مسئولان دستگاه‌های اجرایی در کارخانجات و واحدهای تولیدی در راستای شناسایی مشکلات بیش از گذشته باشد، خاطرنشان کرد: بررسی مشکلات واحدهای تولیدی به صورت میدانی باید در اولویت دستگاه‌های اجرایی متولی استان قرار گیرد و در این خصوص باید گزارش عملکرد به کارگروه ارائه شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر جذب حداکثری اعتبارات ملی استان در راستای توسعه و تقویت زیرساخت‌های استان، خاطرنشان کرد: در این خصوص باید مدیران دستگاه‌های اجرایی پیگیری‌های مستمر و جدی از وزارت‌خانه‌های مربوطه داشته باشند.

قناعت افزود: مسئولان دستگاه‌های اجرایی در خصوص جذب اعتبارات ملی و حل مشکلات استان از مرکز سمج و پیگیر باشند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی هم باید به توافقات خود پایبند باشند تا شاهد حل مشکلات واحدهای تولید باشیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم تعاملات و نشست‌های بخش دولتی و خصوصی استان بیش از گذشته باشد.