#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

– تعداد موارد جدید شناسایی شده ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی نخستین بار پس از شیوع این ویروس روز یکشنبه به صفر رسید اما به گفته مسوولان بهداشتی و درمانی این کاهش به معنای پایان کرونا نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته مورد جدید ابتلا به کرونا در نمونه‌های سرپایی و بستری در استان خراسان جنوبی شناسایی نشد اما به معنای این نیست که هیچ مورد مثبت جدیدی در استان وجود ندارد و کرونا تمام شده است.

محمد دهقانی فیروزآبادی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موارد حاد و شیوع کرونا فعلا در استان کنترل شده است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: کنترل شیوع بیماری کاملا با رفتار تک تک افراد جامعه مرتبط است که بایستی همچنان مراقبت‌های بهداشتی را انجام دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند باید کماکان رعایت شود در غیر این صورت موارد مثبت دوباره افزایش خواهد یافت کما اینکه در کشور تعدادی از استان‌ها مجدد با روند افزایشی مواجه شده‌اند.

وی بیان کرد: از حدود هفتم تا دهم فروردین ماه روند کاهشی موارد مثبت کرونا در استان خراسان جنوبی آغاز و از ۱۱ فروردین نمونه‌گیری افراد به صورت سرپایی در استان انجام شد.

دهقانی افزود: افراد سرپایی یا اطرافیان و نزدیکان بیماران مثبت که علایمی نداشتند یا افرادی با علائم خفیف که به مراکز سرپایی مراجعه کرده بودند، از آنها نمونه‌گیری ‌شده است.

وی گفت: در یک ماه گذشته اکثر بیماران مثبت‌ کرونا که در استان شناسایی ‌شدند، مربوط به نمونه‌های سرپایی بوده و موارد بستری در بیمارستان‌ها کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان نیز در یک ماه اخیر روند کاهشی داشته است و امروز مانند روزهای گذشته مورد جدید فوتی در استان نداشتیم.

وی گفت: مردم خراسان جنوبی در مراسم معنوی لیالی قدر فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند که در این خصوص از آنان قدردانی می‌کنیم و امیدواریم در ادامه مدیریت و کنترل بیماری همچنان شاهد این همراهی باشیم.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» ماه دسامبر (آذر ۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.

بروز بیماری کرونا در ایران اوایل اسفند پارسال اعلام شد و تاکنون ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید.

اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در خراسان جنوبی دهم اسفند سال گذشته اعلام شد و روند بیماری طی هفته‌های اخیر در این استان کاهشی بوده است.

اغلب موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی در روزهای گذشته مربوط به موارد سرپایی و شهرستان‌های درمیان، بیرجند، زیرکوه و طبس بوده است.

این استان به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.