#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی درخصوص تشدید بارش و سرعت وزش باد در ۲۴ ساعت آینده تمامی تیم‌های امدادی و عملیاتی در سطح شهرستان‌ها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

سید ابوالحسن میرجلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبر و هنر  اظهار داشت: بارندگی‌ها همراه با وزش باد از اواخر شب گذشته در استان آغاز شد و امروز شدت بیشتری داشته اما خوشبختانه تاکنون خسارتی اعلام نشده است.

وی با پیش‌بینی بارش رگباری در هفت شهرستان خراسان جنوبی افزود: هشدارهای لازم به مسوولان اجرایی در شهرستان‌های سرایان، فردوس، بشرویه، قاینات، طبس، بیرجند و سربیشه ارائه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی بارندگی‌های رگباری طی ۲۴ ساعت آینده از ظهر امروز تا ظهر سه‌شنبه در شهرستان‌های مذکور بیشتر از سایر نقاط استان است و در مناطق مستعد با وقوع روان‌آب و در نقاط کوهستانی با بارش برف همراه خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی به‌موقع از سوی مسوولان شهرستان‌ها و دهیاران در روستاها گفت: جامعه تحت تاثیر وضعیت جوی شامل مسافران، کشاورزان، دامداران، عشایر و سایر بهره‌برداران هستند که باید تمهیدات لازم در سطح شهرستان‌ها اندیشیده شود.

براساس گزارش کارشناس هواشناسی بیشترین بارندگی ۲۴ ساعت اخیر مربوط به شهرستان خوسف بوده است.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد که با تقویت توده هوای ناپایدار جوی از امروز (دوشنبه) تا فردا در برخی نقاط نیمه شمالی استان بارش‌ها تشدید و در نواحی جنوبی سرعت وزش باد بیشتر می‌شود.

ناپایداری جوی در نواحی جنوب خراسان جنوبی به‌صورت وزش باد شدید تا خیلی شدید با احتمال طوفان گرد و خاک خواهد بود و با توجه به ماهیت رگباری بارش‌ها در برخی نقاط نیمه شمالی استان نیز احتمال وقوع روان‌آب وجود دارد.

مناطق تحت تاثیر این سامانه شهرستان‌های سرایان، فردوس، طبس و بشرویه با احتمال وقوع روان‌آب و خوسف، نهبندان و طبس با تشدید سرعت وزش باد اعلام شده و براساس هشدار نارنجی (اقدام ضروری)، احتمال خسارت گسترده زیاد است.

خسارت به سازه و پوشش گلخانه‌ها و جدا شدن سقف‌های موقت، شکسته شدن درختان آسیب‌پذیر، وقوع روان‌آب در برخی نقاط نیمه شمالی استان، اختلال در عبور و مرور، لغزندگی و یخ‌زدگی سطح جاده‌ها، خسارت به تابلوهای تبلیغاتی و سقوط دکل‌ها و داربست‌های فلزی، خطر سقوط اجسام از ارتفاع و ساختمان‌ها به‌ویژه کارگاه‌های ساختمانی و محدودیت در انجام فعالیت‌های عمرانی و ساختمان‌سازی از مخاطرات احتمالی این وضعیت جوی است.

بازدید و اطمینان از سازه و پوشش گلخانه‌ها و محکم کردن سقف‌های موقت، خودداری از سفرهای غیرضروری، به همراه داشتن تجهیزات سفرهای زمستانی، پاکسازی کانال‌ها و محل‌های عبور آب، پرهیز از صعود به ارتفاعات و فعالیت‌های ساختمانی در ارتفاع، خودداری از چرای دام و جابه‌جایی در حاشیه رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است