معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: بافت‌های ناکارآمد شهری به ویژه در مرکز استان در کنار همه مخاطراتی که دارند، مولد و خاستگاه جرم و آسیب هستند.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز سه‌شنبه در سومین نشست کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری خراسان جنوبی که در دادگستری استان برگزار شد افزود: یکی از معضلات و چالش‌ها در حوزه مدیریت شهری، وجود بافت‌های ناکارآمد در شهرها است که شامل بافت‌های فرسوده و یکسری بافت‌های نیمه‌کاره و رها شده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر اینکه وجود این بافت‌ها مدیریت شهری را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، نارضایتی را برای همسایگان به دنبال دارد و افرادی که به مرکز استان مهاجرت می‌کنند به دلیل کم‌درآمد بودن، به سمت این بافت‌ها می‌آیند، ما با این نگاه به موضوع می‌پردازیم که این اماکن مولد و خاستگاه تولید جرم و آسیب هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: در بازدیدی که به همراه تیم کنترل و کاهش آسیب‌ها در شهر بیرجند داشتیم، برخی از این اماکن به پاتوق مصرف مواد مخدر تبدیل شده و به گفته اهالی ساکن در این مناطق گاهی نیمه شب نزاع و درگیری این افراد، خواب و آرامش را از ساکنان و رهگذران می‌گیرد.

وی با اشاره به تکالیف قانونی دستگاه‌ها در ارتباط با بافت‌های ناکارآمد شهری افزود: شهرداری در این زمینه تکالیفی دارد و باید در چارچوب ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ابتدا اخطار لازم را به مالکان اشخاص حقیقی یا دستگاه‌های متولی این گونه بافت‌های ناکارآمد صادر کند.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا گفت: مالکان شخصی یا دستگاه‌های متولی این املاک باید بر این اساس نسبت به مرمت و حصارکشی ساختمان خود اقدام کنند و در صورتی که اقدامی انجام نشد در حوزه شهرداری باید نسبت به تخریب و تسطیح این اماکن اقدام شود.

وی تصریح کرد: شهرداری در راستای ماده ۱۱۰ قانون شهرداری می‌تواند نسبت به زمین یا بناهای مخروبه و غیرمناسب با تصویب انجمن شهر به مالک اخطار دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: اگر مالک پس از مهلت ۲ ماه مسامحه یا امتناع کرد، شهرداری می‌تواند به منظور تأمین نظر و اجرای طرح مصوب انجمن در زمینه زیبایی و پاکیزگی و شهرسازی هرگونه اقدامی را که لازم بداند معمول و هزینه آن را به اضافه مبلغی از مالک، متولی یا متصدی موقوفه دریافت کند.

وی افزود: در دومین نشست کارگروه بخشی از مصوبات به شهرداری مربوط شد که در اجرای ماده ۱۱۰ قانون چه اقداماتی انجام دادند و بیان آنها در دستور کار جلسه امروز است.

اجرای موفق طرح دهستان توانمند در نهبندان

وحدانی‌نیا درباره دستور کار دیگر این نشست درخصوص اجرای طرح توانمندسازی جامعه روستایی در شهرستان نهبندان گفت: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان در مبدأ (روستاهای هدف) و مقصد (حاشیه شهرها) در دستور کار است.

وی گفت: اجرای طرح پایلوت دهستان توانمند در سه دهستان نه، میغان و بندان شهرستان مرزی نهبندان از سال گذشته آغاز شد و دستگاه‌های اجرایی مختلف در این دهستان‌ها برنامه‌های مختلفی را در حوزه اشتغال، فرهنگی، آموزش فنی و حرفه‌ای، صنایع دستی، احداث گلخانه و سایر موارد اجرا کردند که تاکنون رضایت بخش بوده است.

وی اظهار داشت: در صورت موفقیت در طرح اول، سال آینده توانمندسازی در یک دهستان دیگر استان هم اجرا خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی تاکید کرد: باید در کنار اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی که در مناطق مرزی، حاشیه‌نشین، بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری انجام می‌شود، پیوست فرهنگی و اجتماعی نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد و تبعات اجتماعی تصمیمات حتی در مورد صدور آرای قضایی مد نظر باشد.

وی گفت: یکی از آسیب‌ها برگزاری جلسات متعدد است که در آن خروجی نباشد و آسیب دیگر مدیرانی هستند که در صحنه حضور ندارند و برای مثال مدیر استانی از حوزه زیرمجموعه خود در شهرستان اطلاع نداشته باشد.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا افزود: از دغدغه‌های مقام معظم رهبری این است که مدیران حضور جهادی، انقلابی و فعال در صحنه داشته باشند و ببینند از نزدیک چه می‌گذرد.

وی گفت: از مصوبات جلسه قبل این بود که دستگاه‌های اجرایی نمایندگانی را برای مستندسازی اقدامات در شهرستان نهبندان برای افکار عمومی معرفی کنند که چند دستگاه پاسخ ندادند و در این زمینه اهتمام داشته باشند.

۴۲ بنای مخروبه و نامناسب در بیرجند تعیین تکلیف شد

رییس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری بیرجند هم در این نشست گفت: امسال ۴۲ ملک و ساختمان‌ که در بیرجند به پاتوق مواد مخدر تبدیل شده بود به شکل تخریب، تسطیح، دیوارکشی و حصارکشی تعیین تکلیف شد.

مهدی حدیدی نژاد افزود: در منطقه یک شهرداری بیرجند ۲۸ ملک مخروبه در محلات منتظری، حکیم نزاری، جمهوری اسلامی، انقلاب و سایر محلات که به پاتوق معتادان تبدیل شده بود، تعیین تکلیف شد.

وی گفت: همچنین در منطقه دو شهرداری بیرجند ۱۴ پاتوق مواد مخدر جزو املاک شخصی، شهرداری، بنیاد مستضعفان، اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی شناسایی شد که در اسرع وقت نسبت به تخریب یا حصارکشی املاک اقدام شد.

رییس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری بیرجند بیان کرد: در حال حاضر یک ساختمان به عنوان مرکز متکدیان و گرمخانه بیرجند با سه هزار متر اعیانی و ۵۰۰ متر عرصه در حال احیا و بازسازی است و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد که کار مثبتی برای جمع‌آوری متکدیان خواهد بود.

در این نشست مقرر شد مستندات تخریب‌ اماکن مخروبه به دبیرخانه کارگروه ارسال شود و نسبت به بافت‌های ناکارآمد مالکان اشخاص حقیقی برخورد پررنگ‌تر و بازدارنده صورت گیرد.

۸ کارخانه در نهبندان در دست اجرا است

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار نهبندان هم در این نشست گفت: در حال حاضر هشت طرح صنعتی و احداث کارخانه در این شهرستان در دست اجرا است که با بهره‌برداری از آنها زمینه اشتغال تعدادی از جوانان فراهم می‌شود.

علیرضا صادقی بر لزوم برق‌رسانی به منطقه معدنی شاهکوه تاکید کرد و افزود: یکی از مشکلات شهرستان برق‌رسانی به این منطقه بود که تفاهم نامه چهار جانبه ایمیدرو، سازمان صمت، استانداری و وزارت نیرو منعقد و مناقصه برای خط انتقال انجام شده است.