مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: برودت هوا و افزایش مصرف گاز در استان باعث اُفت فشار شبکه‌های گاز شده و اولویت اصلی ما در حال حاضر تامین گاز بخش خانگی است‌.

رحمان محمودی  ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته مصرف گاز استان از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب رسید که این میزان نسبت به شبانه‌روز قبل‌ از آن ۱۴ درصد کاهش دارد.

وی گفت: علت این کاهش مصرف، قطع گاز مشترکان پرمصرف، واحدهای تولیدی و صنفی غیرضروری و بخشی هم صرفه‌جویی مردم بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی بیان کرد: درخواست ما از مردم این است که هشدارهای لازم درخصوص مدیریت مصرف انرژی و افت فشار شبکه گاز را جدی بگیرند تا با ادامه برودت هوا تا پایان هفته جاری مجبور به قطع گاز برخی مناطق استان نشویم.

وی با اشاره به لزوم رعایت دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه و در صورت امکان رعایت کمتر از آن گفت: هر درجه کاهش دمای هوای منازل ۶ درصد کاهش مصرف گاز را در پی دارد که این موضوع بیشترین همراهی با شرکت گاز است.

محمودی از مردم خواست وسایل گرمایشی غیرضروری را خاموش کنند و افزود: کارکنان شرکت گاز استان شبانه‌روزی و در برودت شدید هوا در حال رسیدگی به مسائل مدیریتی هستند تا مردم ما دچار مشکل نشوند و همراهی مردم در مصرف بهینه انرژی، مدیریت بحران هوا را بدون قطعی گاز رقم خواهد زد.

وی با اشاره تماس‌های متعدد از روستای چهکند شهرستان بیرجند درخصوص افت فشار گاز در برخی منازل گفت: علت این مشکل یخ‌زدگی علمک‌های گاز به علت برودت هوا بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی بیان کرد: شهروندانی که دچار این مشکل شده‌اند، برای رفع مشکل با شماره ۱۹۴ تماس بگیرند و تیم‌های امدادی شرکت گاز بلافاصله برای رفع مشکل به این روستا اعزام شده‌اند.

وی افزود: مردم در صورت قطع گاز برای حفاظت از جان خود و همسایگان، از هرگونه دستکاری تجهیزات اندازه‌گیری به‌ویژه کنتور و رگلاتور گاز خودداری کنند.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی کمینه دمای هوا صبح امروز (شنبه) در تمامی ایستگاه‌های هواشناسی استان زیر صفر درجه به ثبت رسید و شهرستان قاینات با منفی ۱۷ درجه سردترین ایستگاه استان بود.

با ورود موج سرما به کشور و استان طی روزهای اخیر دمای هوا تا ۲۰ درجه زیر صفر هم در خراسان جنوبی کاهش یافت.

استاندار خراسان جنوبی هم دیشب در بازدید از قرارگاه مدیریت بحران شرکت گاز استان تصریح کرد: قطع گاز در بخش خانگی استان نخواهیم داشت اما جلوگیری از بحران قطع گاز در مناطق شهری و روستایی نیازمند همکاری بیشتر مردم در مدیریت مصرف است.

بنابر تصمیم ستاد مدیریت مصرف انرژی استان و با توجه به افت شدید دما تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مدارس خراسان جنوبی در روزهای ۲۱ و ۲۲ دی ماه تعطیل شد و با توجه به ادامه برودت هوا، با پیشنهاد شرکت گاز استان، تصویب کارگروه استانی مدیریت مصرف انرژی و موافقت استاندار خراسان جنوبی این تعطیلی برای روزهای ۲۴ و ۲۵ دی تمدید شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور