رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: کاهش جمعیت کیفری زندان مورد توجه قضات قرار گیرد و تا ضرورت ایجاب نکند از بازداشت افراد خودداری شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز چهارشنبه در نشست شورای روسا، معاونان و دادستان‌های حوزه‌های قضایی خراسان جنوبی با موضوع بررسی اوضاع و شرایط زندان‌های استان که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد افزود: اختیاراتی که قانون به قضات برای زندانی کردن افراد اتخاذ کرده است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های دینی نگاه بر حکم زندان به امر تربیتی است تا فردی که در جامعه مرتکب جرم شده و از مبانی و کرامت انسانی فاصله گرفته به فطرت خودش باز گردد.

حمیدی یادآور شد: رسالت اصلی در زندان بازپروراندن شخصیت مجرم است اما باید در نظر داشته باشیم که کاهش جمعیت کیفری به عنوان یک شعار نباشد بلکه قضات در احکام به آن عمل کنند.

وی بیان کرد: در صدور قرار تامین نظر بر بازداشت افراد نیست بلکه باید از راهی استفاده کرد که فرد به زندان نرود اما در دسترس دادگاه باشد.

حمیدی اظهار داشت: از ظرفیت‌های قانونی قرار التزام و قرار کفالت برای بازداشت نشدن افراد استفاده شود و در مرحله آخر قرار وثیقه باشد.

وی با بیان اینکه قضات باید موقعیتی را فراهم کنند که قرار وثیقه خارج از وقت اداری هم انجام شود افزود: در ارتباط با کسانی که جرم سازمان یافته مرتکب می‌شوند آزادی آنها جرم است که باید هرچه زودتر نسبت به بازداشت آنها اقدام شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها نیازمند نظارت بیشتر حوزه‌های قضایی است که این امر با جدیت توسط دادستان‌ها باید مورد توجه باشد.

وی بیان کرد: در مرحله صدور حکم قضات سعی کنند تا جایی که راه دارد از مجازات‌های جایگزین استفاده کنند.

حمیدی تاکید کرد: هنر قاضی این است که هر حکمی را در جای خودش بدهد تا عدالت رعایت شود زیرا فردی که مجرم و مستحق زندان است باید حکمش هم به خوبی اجرا شود که پنج درصد از اجراییات است.

وی ادامه داد: ۹۵ درصد احکام دیگری که صادر می‌شود قابل مدیریت است که می‌توان از مجازات‌های جایگزین استفاده کرد تا به هدف قانونگذاری برسیم.

وی به ساماندهی شدن وسایل نقلیه توقیفی در پارکینگ‌ها اشاره کرد و افزود: برخی پرونده‌ها در حال رسیدگی است، برای برخی وسایل نقلیه حکم استرداد یا ضبط صادر شده و برخی هم بلاصاحب هستند که باید تا ۲ ماه آینده تعیین تکلیف شوند.

وی یادآور شد: در ارتباط با زندانیانی که رد مال دارند یکی از بهترین راهکارها راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف در زندان‌ها است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی تاکید کرد: در زندان‌هایی که شورای حل اختلاف مستقر نیست هرچه زودتر نسبت به استقرار آن اقدام شود.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات مربوط به حمل و نقل زندانیان از ظرفیت ویدئو کنفرانس برای برگزاری دادگاه‌های آنلاین استفاده شود و دادیاران ناظر در زندان‌ها مستقر باشند.

حمیدی ادامه داد: قضات باید در ارتباط با محکومان مالی نگاه دیگری نسبت به مجرمان داشته باشند و پرونده‌های اعصار محکومان مالی در اسرع وقت رسیدگی شود.

وی تاکید کرد: پرونده محکومان مالی روی میز قاضی باشد و هر روز مورد بررسی قرار گیرد تا با تکمیل پرونده حتی یک ساعت هم زندانی بیشتر در زندان نماند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم با بیان اینکه قضات از نگاه بازداشت محکومان فاصله بگیرند گفت: از ظرفیت‌های قانونی مجازات‌های جایگزین استفاده شود.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا افزود: برای کاهش جمعیت کیفری کارگاه‌های ویژه‌ای در بحث امنیت اخلاقی و فرهنگ سازی در درون زندان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: زندانیان در بدو ورود در کارگاه‌های طرح هجرت ۴۰ ساعته زندان شرکت می‌کنند که این امر با هدف بازاجتماعی کردن زندانیان انجام می‌شود.

وحدانی نیا تاکید کرد: برگشت به آغوش جامعه نیازمند حمایت است که تسهیلات اشتنغالزایی یکی از مهمترین آنها است.

وی اظهار اشت: زندانی وقتی با برگشتن به جامعه مورد حمایت قرار گیرد درصد برگشت به زندان به شدت کاهش می‌یابد.

وی از نهضت قرآن آموزی در بین زندانیان و خانواده‌های آنها خبر داد و گفت: زندانیان و خانواده‌های آنها با حفظ هر بخش از قرآن از مرخصی‌های تشویقی استفاده می‌کنند.

هفت زندان در شهرستان‌های بیرجند، قاین، طبس، فردوس و نهبندان وجود دارد.