مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: مطالعات استفاده از آب‌های ژرف در استان تکمیل و گزارش‌ها به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال شده است.

 سعید سروری  در نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان فردوس افزود: در سفر رییس جمهوری نیز بر اجرای این طرح تاکید شد که پیگیر تامین اعتبار برای حفر چاه هستیم.

وی با بیان اینکه آب یک عنصر غیر جایگزین در طبیعت است اظهار داشت: هر منطقه وابسته به منابع آب با ظرفیت مشخص و محدود همان منطقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: هر روز استفاده از منابع آب بیشتر از منابع آب ثابت است و افزایش برداشت به گونه‌ای است که با کسری مخزن مواجه هستیم و این مقدار در سال آبی جاری ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه سند سازگاری با کم‌آبی راهکاری برای حفظ منابع آبی موجود است افزود: براساس این سند باید در یک برنامه هفت ساله ۱۶۴ میلیون مترمکعب کاهش داشته باشیم.

سروری گفت: از آنجایی که بیشترین برداشت از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی است، طبیعتا کاهش و مدیریت مصرف در این بخش بیشترین تاثیر را در حفاظت از منابع آبی دارد.

وی افزود: برنامه‌های ابلاغی در بخش آب به گونه‌ای است که با افزایش راندمان آبیاری به معیشت کشاورزان ضربه‌ای وارد نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی توجه به بازچرخانی آب را مهم برشمرد و گفت: مطالعات طرح تامین آب شرب شهر فردوس توسط شرکت مشاور در حال بررسی و رفع ایرادات نهایی است.

وی بیان کرد: بازار محلی آب فردوس توسط مشاور به‌صورت پایلوت در حال انجام است که با توجه به بررسی قوانین و مقررات فرایند آن طولانی شده است.

فرماندار فردوس هم با اشاره به اینکه بحران آب یک چالش جدی در کل دنیا به‌ویژه ایران محسوب می‌شود گفت: تغییر اقلیم و خشکسالی‌های چند ساله شرایط بحران آب را بسیار حاد کرده است.

حمید حلاج‌مقدم افزود: همه باید کمک کنند شرایط به گونه‌ای مدیریت شود تا از منابع موجود استفاده بهینه کنیم.

وی تصریح کرد: خالی شدن روستاها از سکنه به دلیل کمبود آب کشاورزی از پیامدهای خشکسالی است که در حد توان باید با ایجاد صنایع کوچک و متناسب با اقتصاد روستا تغییر شغل از کشاورزی به صنعتی تلاش کرد تا مانع از مهاجرت روستاییان و حاشیه‌نشینی شود.

فرماندار فردوس گفت: اگرچه اقدامات خوبی درخصوص مدیریت منابع آب انجام شده است باز هم کمبود آب و اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی همچنان وجود دارد.

وی افزود: خرده‌مالکی و راندمان پایین کشاورزی، بهره‌وری از منابع آب را کاهش داده است که به لحاظ اقتصادی نیز برای کشاورزان تولید محصول مقرون به‌صرفه نیست.

حلاج مقدم تغییر سیستم آبیاری و تغییر الگوی کشت را برای حفظ منابع آبی ضروری دانست و خواستار مطالعات تامین آب شرب شهرستان فردوس، تسریع انتقال آب به استان و تامین آب مجتمع‌های دامداری شد.

وی ضمن تشکر از شرکت آب منطقه‌ای برای حل مشکل تامین آب شرب شهرک صنعتی فردوس گفت: دستگاه‌های متولی باید نسبت به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درخصوص شیوه‌های صحیح مدیریت مصرف آب اقدام کنند.

مدیر امور منابع آب شهرستان فردوس نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت منابع آب این شهرستان و اقدامات صورت گرفته در راستای مدیریت آب‌های زیرزمینی گفت: کسری مخزن و کاهش کیفیت و کمیت منابع آب زیرزمینی در شهرستان فردوس بسیار محسوس است.

سید هاشم حجتی افزود: باید با مدیریت مصرف صحیح آب از این روند جلوگیری کرد.