#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: ۳۰۰ مقاله با فعالیت ۳۴۵ پژوهشگر به دبیرخانه انجمن ارسال و از این تعداد ۲۶۰ مقاله پذیرفته شده است.

علی‌اکبر سام‌خانیانی روز شنبه در آیین گشایش شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که با حضور ویدئو کنفرانسی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و پژوهشگران ۱۰ کشور جهان در دانشگاه بیرجند برگزار شد، افزود: مقالات برگزیده در ۱۳ موضوع و ۱۵ نشست دسته‌بندی شده است و در این گردهمایی ارایه می‌شود.

وی گفت: از نظر کمیته علمی تمامی مقالات در خور ارایه و سخنرانی بوده لذا برای همه آنها گواهی چاپ و ارایه صادر شده است.

دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ادامه داد: کمیته علمی این همایش از سال ۹۹ تشکیل شد اما مهمترین ویژگی این کمیته بهره‌وری بیشینه از سرمایه‌های علمی زبان و ادب فارسی در گستره ایران و جهان است.

وی اظهار داشت: این کمیته با رایزنی و حضور ۸۰ نفر از استادان دانشگاه‌های مختلف ایران و جهان بهره می‌برد تا معنای ترویج از همان ابتدا لحاظ شده باشد.

سام‌خانیانی گفت: افزون بر نشست‌ها و موضوعات پیش‌بینی شده در فراخوان، نشست‌های مخصوص دیگری نیز در گردهمایی شانزدهم پیش‌بینی شده است که با حضور سخنرانان ویژه برگزار می‌شود و به تقویت سطح علمی گردهمایی کمک شایانی خواهد کرد.

وی افزود: ۲ نشست تخصصی ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای با مدیریت دکتر انوشیروانی، ۲ نشست ویژه ایران‌شناسی در ساحت ۶ زبان انگلیسی، آلمانی، روسی، فرانسوی، اسپانیایی و عربی و سه نشست ویژه علوم انسانی دیجیتال و ادبیات فارسی با رویکرد نوین و آینده‌نگرانه از مهمترین این نشست‌ها خواهد بود.

دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: در این گردهمایی در مجموع ۲۰ نشست علمی متنوع و سه میزگرد علمی، اجرایی مخصوص طراحی شده که ادبیات تطبیقی، بررسی نشریات و راهکارهای گسترش و بهبود آموزش زبان فارسی در کرسی‌های خارج کشور از مهمترین آنها است.

وی بیان کرد: در این نشست‌ها در مجموع از حضور ۵۸ سخنران ویژه داخل و خارج و ۳۵ سخنران صاحب مقاله بهره خواهیم برد و کمیته علمی گردهمایی شانزدهم در آستانه برگزاری همایش به منظور تکمیل اهداف، چهار کارگاه علمی تخصصی را به عنوان ویراستاری، آشنایی با مهارت‌های درست‌خوانی، متن گویش‌شناسی اساطیر ایرانی و ادب فارسی با حضور همکاران دانشگاه و استادان صاحب‌نظر کشور برگزار می‌کند.

سرپرست دانشگاه بیرجند هم در این آیین گفت: دانشگاه بیرجند تاکنون ۴۰ تفاهم‌نامه بین‌المللی را با دانشگاه‌های مختلف جهان منعقد کرده و ۳۹ رساله مشترک با همکاری دانشگاه‌های خارج کشور انجام شده که در حال حاضر ۲۰ رساله مشترک را در دست اقدام دارد و بیانگر ورود این دانشگاه به عرصه دیپلماسی علمی و فرهنگی است.

احمد لامعی‌گیو از همکاری‌های پژوهشی دانشگاه بیرجند در عرصه‌های بین‌المللی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۴۰۷ دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که نشان از اهمیت توجه به دیپلماسی فرهنگی در این دانشگاه است.

وی تاکید کرد: گسترش دیپلماسی فرهنگی و علمی در دستور کار قرار گرفته زیرا معتقدیم این نوع از دیلماسی یکی از ارکان تعامل و رابطه با جهان است.

سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: میراث فرهنگی خراسان جنوبی مدیون مدارس علوم دینی و آموزش سبک نوین است و دانشگاه بیرجند نیز سال ۱۳۵۴ به عنوان مرکز آموزش عالی این خطه آغاز به کار کرد که از آن زمان به بعد یکی از صادرات‌ این خطه، عرضه فرهنگ و اندیشه بوده است.

وی اظهار داشت: ۳۵ هزار و ۶۰۴ دانشجو در دانشگاه‌های مختلف استان خراسان جنوبی اعم از دانشگاه بیرجند، دانشگاه صنعتی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه جامع علمی کاربردی و سایر مراکز آموزشی عالی مشغول به تحصیل هستند که بدون شک این مسیر میراث‌دار دانشگاه بیرجند است.

لامعی‌گیو ادامه داد: دانشگاه بیرجند به همت دکتر گنجی تاسیس شد و به عنوان قطب دانشگاهی شرق کشور اکنون ۱۱ هزار و ۷۰۷ دانشجو در ۱۰ دانشکده و چهار آموزشکده اقماری دارد.

وی گفت: از این آمار سه هزار و ۶۰۰ نفر در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند و در کنار دانشجویان شاهد فعالیت ۳۴۰ عضو هیات علمی هستیم.

سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: این دانشگاه در عرصه‌های پژوهشی از قابلیت‌های خاصی برخوردار است و با ایجاد مراکز پژوهشی، تفاهم‌نامه ۴۵۰ طرح پژوهشی منعقد شده است و چاپ کتاب‌های مختلف، ۱۹ نشریه و ۲ کتابخانه با ۱۵۰ هزار جلد کتاب از مهمترین قابلیت‌ها و عرصه‌های پژوهشی این دانشگاه است.

وی افزود: خراسان جنوبی مهد اندیشمندان بزرگی از گذشته و حال حاضر است که می‌توان به منجم و ریاضیدان عبدالعلی بیرجندی و شعرایی همچون ابن حسام خوسفی، حکیم نزاری و بزرگمهر قاینی اشاره کرد و به دیار پدران علم مشهور است.

شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی امروز (چهاردهم اسفند) در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.

ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای، انواع ادبی (غنایی، حماسی، نمایشی و…)، ادبیات آیینی و پایداری، ادبیات معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، نقد، نظریه و مکتب‌های ادبی، آسیب‌شناسی پژوهش‌های ادبی، زبان‌پژوهی ادبی و گویش‌پژوهی خراسانی، آموزش زبان فارسی و پژوهش زبان و ادبیات فارسی در گستره جهان از محورهای اصلی این همایش است.

نشست های این همایش به دلیل شیوع کرونا به‌صورت محدود و در بستر اسکای روم از ۵ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۲  برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان برای شرکت در گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی می‌توانند به نشانی  https://conf.birjand.ac.ir/tarvij۱۶/ مراجعه کنند.

از سال ۱۳۸۳ تاکنون گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هر سال در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی برگزار می‌شود و شانزدهمین مرحله این همایش ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

همچنین یک روز از شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، به معرفی حکیم نظامی اختصاص یافته است.