کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان ‌جنوبی گفت: مردم سرایان در روز ۱۴ شعبان، شمع روشن می‌کنند و از گذشته‌های دور بر این عقیده بودند که این شمع روشن کردن در شب نیمه شعبان، باعث برآوردن حاجات آنان می‌شود و نام این مراسم نیز  “میلک دگیرکرده” است.

شمع روشن کردن از جمله آیین‌ها و مراسم بانوان شهرستان سرایان در بعدازظهر روز ۱۴ شعبان(روز برات) است که برای برآوردن حاجات انجام می‌دهند.

وی افزود: در زمان‌های بسیار دور که شمع‌های امروزی نبوده بانوان خود شمع درست می‌کردند که به آن “میلک” می‌گفتند و به این مراسم نیز “میلک دگیرکرده” می‌گفتند.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان ‌جنوبی بیان کرد: بیشتر بانوان و زنان سالخورده شهرستان سرایان در این مراسم شرکت می‌کنند و مربوط به قوم و طایفه خاصی نیست.

کاهنی با بیان اینکه این مراسم در بعدازظهر شروع می‌شود و تا نزدیکی غروب آفتاب ادامه دارد، تصریح کرد:  براساس مصاحبه‌ها و پژوهش میدانی مردم معتقدند که در این روز به چهار محل که مورد احترام آن‌ها است رفته و درآنجا برای برآوردن حاجات خود شمع روشن می‌کنند و تعدادی از آنها که حاجاتشان برآورده شده شیرینی، نقل و شکلات تقسیم می‌کنند.

وی ادامه داد: این چهار محل عبارت از تکیه حضرت رقیه، تکیه علی اصغر، آرامگاه توران شاه و مسجد میرهاشم بوده و با روشن کردن شمع در این چهار محل از خداوند متعال خواهان برآوردن حاجات خود هستند و در موقع روشن کردن شمع‌ها، دست خود را روی شمع و دودی که از سوختن آن حاصل می شد کشیده و به صورتشان می‌زدند و هم زمان این ذکر را می‌گفتند: « آتنا براتنا رحمتنا؛ یا رب تو بنویس به نیکی نامه اعمال مرا » چون معتقد بودند که در این روز نامه اعمال افراد تا سال آینده نوشته می‌شود.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان ‌جنوبی یادآور شد: این آیین و مراسم به شماره ۱۴۵۶ در ۲۱ آبان ۹۶، در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله