مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: متوسط سرانه مصرف آب در بسیاری از شهرستان‌های استان حدود ۱۰ برابر متوسط کشوری است.

احمد قندهاری روز دوشنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان بیرجند افزود: هزینه تامین آب شرب بسیار بالاست و مصرف این آب برای مصارف دیگر همچون کشاورزی موجب ایجاد چالش برای تامین آب در استان شده است.

وی با اشاره به وضعیت منابع آب در شهرستان بیرجند اظهار داشت: این شهرستان شامل سه محدوده مطالعاتی است که از این تعداد ۲ محدوده بیرجند و چاهک موسویه ممنوعه و محدوده سده ممنوعه بحرانی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب اشاره کرد و گفت: با نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی علاوه بر جبران بخشی از کسری مخزن منابع آب، کیفیت این منابع به لحاظ شوری بهبود یافته و روند رو به احیا داشته است.

وی با اشاره به ساماندهی و بازگشایی رودخانه‌ها ادامه داد: اقدامات موثری در این خصوص انجام شده که امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله فرمانداری بتوانیم از تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها جلوگیری کنیم تا در زمان سیلاب شاهد وقوع خسارات جانی و مالی نباشیم.

فرماندار بیرجند نیز با تاکید بر پایش مستمر برداشت از چاه‌ها گفت: عمده مشکل ما در شهرستان اضافه برداشت از چاه‌های کشاورزی است که موجب افت سطح آب در سفره‌های آب زیرزمینی شده است.

علی ناصری با انتقاد از استفاده آب شرب در مصارفی همچون کشاورزی و دامداری گفت: در برخی نقاط استان برای آبیاری مزارع و باغ‌ها از آب شرب استفاده می‌شود که لازم است برخورد قانونی و قاطع با این مشترکان پرمصرف صورت گیرد.

وی با تاکید بر پیش بینی آب برای طرح‌های توسعه‌ای اظهار داشت: برای ایجاد هر طرح در ابتدا باید پیش بینی منابع آب لازم انجام شود.

فرماندار بیرجند رفع تصرف و برخورد با تخلفات صورت گرفته در حوزه رودخانه‌ها را خواستار شد و گفت: برای جلوگیری از بروز حوادثی همچون سیلاب اواخر تابستان امسال، شناسایی نقاط پرخطر و اقدامات لازم برای بازگشایی رودخانه‌ها ضروری است و باید با جدیت پیگیری شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان بیرجند، برخورد قاطع با مشترکان پرمصرف آب مورد تاکید قرار گرفت.