امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که با گردشگری ، اهمیت و تاثیر آن در اقتصاد یک منطقه نا آشنا باشد. با توسعه فعالیتهای گردشگری علاوه بر درآمدزایی، زمینه برای ایجاد اشتغال نیز فرآهم می‌شود و این امر برای کشورهای در حال توسعه با جمعیت جوان متقاضی کار، بسیار مفید است به گونه ای که از هر شش نفر گردشگر که وارد کشور میزبان می‌شود یک فرصت شغلی پایدار ایجاد می‌گردد. بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران ، رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه‌ پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است و یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است. استان خراسان جنوبی نیز با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی متعدد، ۴ اثر ثبت شده جهانی در فهرست میراث یونسکو و بیش از ۸۰۰  اثر ثبت شده ملی میتواند جایگاه مهمی در این صنعت داشته باشد.

شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری “آسیا پرواز” مدت هاست که با تمرکز بر روی توسعه اقتصاد گردشگری استان توانسته نقش بسازایی را در معرفی خراسان جنوبی در سطح ملی و بین المللی ایفا کند. به گونه ای که همراه با نام خراسان جنوبی در کتاب های معتبر راهنمای گردشگری بین المللی می توان نام این آژانس را نیز مشاهده کرد. فعالیت های شرکت “آسیا پرواز” در یک سال اخیر تاثیر بسیاری بر روی جذب گردشگر به خراسان جنوبی داشته است که بخشی از آن ها را در این گزارش می خوانید.

 

 

استقبال مهمانان آسیاپرواز از تورهای گردشگری خراسان جنوبی

شرکت “آسیا پرواز” سال هاست تورهای متعددی را با هدف معرفی جاذبه های استان به خصوص کویر بکر و کم نظیر لوت به گردشگران برپا کرده است. یکی از با کیفیت ترین تورهای برگزار شده ، تور کویر لوت برای گروهی از گردشگران ایتالیایی بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این گروه اکثر کویرها و بیابان های مطرح دنیا را دیده بودند ولی اولین بار بود که مهمان کویر لوت خراسان جنوبی شدند و از جاذبه های شگفت انگیز  آن، لذت بردند.

همچنین شرکت آسیا پرواز در سال گذشته میزبان گروهی گردشگر از کشور فرانسه بود که علاوه بر بازدید از بافت تاریخی بیرجند، از روستای جهانی خراشاد ، دهسلم و ریگ یلان در کویر لوت نیز دیدن کردند.

اسفند سال گذشته، ۱۹۰ نفر از اعضای وزارت نیرو در سراسر کشور با هماهنگی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، به این استان آمدند و در توری ۲ روزه، جاذبه های بیرجند و کویر سه قلعه را دیدند. همراهی تیم پرقدرت آسیا پرواز در کنار این گردشگران موجب شد تا علی رغم تعداد بالای آن ها، اجرای برنامه ها کاملا مطابق با زمان بندی از پیش تعیین شده انجام گرفته و مسافران رضایت کاملی از این گردش داشته باشند. از جمله برنامه های این تور می توان به پذیرایی با غذاهای محلی، اجرای موسیقی های محلی ، حضور در اقامتگاه نمک زار کویر سه قلعه و کویر نوردی با گروه حرفه ای آفرود آسیاپرواز ، شامل ۷ ماشین مجهز دودیفرانسیلی و ۳ موتور چهارچرخ بود. همچنین گردشگران از آسمان تاریک کویر و اجرای برنامه حرفه ای رصد ستارگان لذت بردند . بازخورد این سفر هم در وزارت نیرو و هم در شرکت آب منطقه ای استان بسیار خوب بود.

تورهای نوروزی امسال آسیا پرواز نیز حال و هوای دیگری داشت. فرآهم بودن زیرساخت های لازم در بافت تاریخی و باغ اکبریه موجب شد تا تورهای بیرجند گردی آسیاپرواز به بهترین نحو و با بیشترین میزان استقبال برگزار شوند. بسیاری از مسافران تصور نمی کردند بیرجند دارای این چنین جاذبه های گردشگری زیبایی باشد، در حدی که این سفر را با سفرهای خود به استان هایی همچون یزد و اصفهان مقایسه می کردند.

دیگر مزیت این تورها وجود تورلیدرهایی آموزش دیده و حرفه ای در تیم آسیاپرواز بود که درباره هر کدام از بناهای تاریخی شهر و وقایع رخداده در آن اطلاعات دقیقی ارائه می داد. کتاب های متعددی نیز درباره استان در جریان این تور به مسافران معرفی و اهدا شد. اقامه نماز ظهر یا مغرب در یکی از مساجد تاریخی  نیز از دیگر جذابیت های تورهای بیرجند گردی برای مسافران بود.

نوروز امسال، شرکت آسیا پرواز میزبان تعداد زیادی از هم استانی ها برای تورهای کویرنوردی بود. همچنین مهمانانی از کردستان، کرمانشاه ، مشهد و  تهران با هدف لذت بردن از جاذبه های خراسان جنوبی در ایام نوروز از تورهای ۴ شب و ۵ روزه کویرنوردی آسیا پرواز استفاده کردند.

گروهی از ایرانیان مقیم کانادا که پس از ۲۵ سال به ایران آمده بودند، از دیگر مهمانان شرکت اسیا پرواز بودند که علاوه بر بازدید از جاذبه های گردشگری بیرجند و خرید سوغاتی هایی همچون زرشک، رعفران و قالیچه ، از کویر سه قلعه نیز دیدن کردند.

یکی از تورهای بسیار باکیفیت و فوق العاده این شرکت، برای ۳۱ خانواده پزشک از ۳۱ استان کشور بود. این عزیزان که به دعوت یکی از پزشکان استان ، مهمان خراسان جنوبی شده بودند در کنار تیم آسیا پرواز، از جاذبه های گردشگری بیرجند، درمیان، فورگ، فردوس، سرایان و کویر سه قلعه بازدید کردند.

 

تورهایی ویژه نخبگان علمی، اجتماعی و سیاسی کشور

آسیا پرواز مدتی است که تورگردانی های خود را در سطوحی مشخص برای جامعه هدفی خاص از جمله گروه هایی با جایگاه های علمی، اجتماعی و سیاسی ویژه با کیفیتی چشم گیر، برگزار می کند. زیرا که معتقد است این افراد با ضریب نفوذ بالایی که در جامعه دارند می توانند بیشترین تاثیر را در جذب گردشگر و معرفی جاذبه های استان به عموم مردم داشته باشند.

در همین راستا این شرکت با دانشگاه های بیرجند، آزاد اسلامی و علوم پزشکی همکاری های موثری داشته تا تیم آسیا پرواز در کنار مهمانان ویژه این دانشگاه ها بوده و تورهای گردشگری ویژه این افراد برگزار کند.

این پیشنهاد به همه دستگاه های دولتی و استانداری نیز داده شده است تا آسیا پرواز با برنامه های گردشگری فوق العاده خود، از وقت مفید مهمانان با معرفی صحیح و موثر تاریخ و فرهنگ این استان استفاده کند. این شرکت با اعتمادسازی و نشان دادن تجربه های موفق خود در این زمینه، توانسته پیشتازانه جلو برود.

یکی از نمونه های این همکاری موفق، میزبانی از معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و تیم همراهشان بود. آسیا پرواز برای این افراد تور بیرجند گردی نیم روزه ای را تدارک دیده بود که بسیار مورد توجه این مقامات قرار گرفت.

همچنین هنگام سفر نماینده های عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی به استان ، آسیا پرواز طبق درخواست سازمان جهاد کشاورزی استان، تور بیرجند گردی بسیار با کیفیتی را برای خانواده های این نمایندگان برگزار کرد. استقبال از این تور به قدری بود که دبیر کمیسیون در پیامی از شرکت اسیا پرواز تقدیر کرد.

میزبانی مدیرعامل شرکت هواپیمایی آتا به همراه برخی از اعضای هیئت مدیره این شرکت در تور یک روزه بیرجند گردی از دیگر افتخارات شرکت آسیاپرواز است. همچنین آسیاپرواز با برگزاری توری برای مدیران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) ، معرف توانمندی های اقتصادی گردشگری خراسان جنوبی بود.

 

درخشش نام آسیاپرواز در کتاب های بین المللی معتبر راهنمای گردشگری

آسیا پرواز در کنار فعالیت های تورگردانی خود، تمرکز ویژه ای بر روی معرفی خراسان جنوبی در سطوح بین المللی داشته است. از شاخص ترین این فعالیت ها می توان به دعوت از «پیترکربر» نویسنده کتاب معتبر گردشگری ایران به زبان آلمانی اشاره کرد. همچنین سفر سوم تاجر ژاپنی فرش، آقای تاکشی، به خراسان جنوبی انجام شد که طی این سفر، وی تعداد بالایی فرش از بافنده های درخش، آسیابان، نهبندان، دهسلم و حیدرآباد خریداری کرد.

درج نام شرکت آسیا پرواز در lonely planet معتبرترین کتاب راهنمای گردشگری در دنیا به زبان انگلیسی ، از دیگر موفقیت های چشم گیر این شرکت در توسعه گردشگری استان بود.

در جلسه آقای نوبخت، معاون رئیس جمهور ، با فعالان اقتصادی خراسان جنوبی مسئولیت معرفی جاذبه های گردشگری استان به کاشانی مدیرعامل شرکت آسیا پرواز داده شد که نشان از اشراف و اطلاع کافی او از ظرفیت های گردشگری منطقه دارد.

 

دریافت نمایندگی شرکت هواپیمایی ترکیش در جنوب شرق کشور

یکی از مهم ترین دستآوردهای شرکت آسیاپرواز در سال ۹۷، دریافت نمایندگی شرکت هواپیمایی ترکیش (مهم ترین و معتبرترین شرکت هواپیمایی کشور ترکیه) در جنوب شرق ایران بود. این شرکت به بیش از ۱۶۰ نقطه از دنیا پرواز دارد و راه اندازی نمایندگی ترکیش در خراسان جنوبی ، قطعا خدمتی برجسته به مردم این استان محسوب می شود.

دریافت ساین فروش بین المللی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (فروش بدون واسطه) نیز هدف مهمی برای این شرکت بود که محقق شد. آسیا پرواز همچنین با گذراندن دوره های آموزشی متعدد، اجازه فروش روی سیستم رزرواسیون پروازهای بین المللی (Amadeus) را کسب کرد و این بدان معنی است که این آژانس دارای مجوز صدور بلیط کلیه شرکت های بین المللی هواپیمایی را داراست . (فروش بدون واسطه)

تیم آسیا پرواز اهمیت بسیار بالایی برای آموزش و به روز رسانی دانش خود در حوزه گردشگری و هوانوردی  قائل هستند ، در همین راستا ، کارکنان این شرکت دوره های آموزشی متعددی در حوزه Ticketing و همچنین دوره های تخصصی شرکت هایی همچون «ترکیش ایرلاین»  را گذرانده اند و دارای به روزترین و معتبرترین مدارک بین المللی هستند.

 

حضور آسیاپرواز در نمایشگاه ایرشو استانبول (Istanbul Airshow)

شرکت در رویدادهای بین المللی از مهم ترین موضوعاتی است که بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری باید به آن توجه کرده و حضور پررنگی داشته باشد. البته متاسفانه بسیاری از شرکت های خصوصی در خراسان جنوبی به دلیل هزینه بر بودن حضور در این رویدادها، کمرنگ ظاهر می شوند اما مدیرعامل شرکت آسیا پرواز معتقد است حضور در رویدادهای بین المللی و آشنایی با اتفاقات روز در جهان ، سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است  و تا کنون حضور فعالی در نمایشگاه های بین المللی داشته است.

آسیا پرواز اولین و تنها آژانس گردشگری خراسان جنوبی بود که در ایرشو ۲۰۱۸ استانبول شرکت کرد. این رویداد که با حضور بزرگ ترین شرکت های هواپیمایی، معتبرترین شرکت های سازنده هواپیما ، شرکت های بین المللی کترینگ و آژانس های گردشگری معروف و معتبر هرساله در یک شهر از دنیا برگزار می شود، فرصت مناسبی را برای گرفتن ارتباطات بین المللی بیشتر به شرکت آسیا پرواز داد.

شرکت در نمایشگاه گردشگری دبی ( ATM ) با هدف رصد بازار گردشگری سلامت در کشورهای حوزه خلیج فارس برای استان از دیگر تلاش های آسیا پرواز در مسیر توسعه صنعت گردشگری خراسان جنوبی بود. کاشانی مدیرعامل این شرکت معتقد است: “اگر مشکلات زیرساختی خراسان جنوبی در حوزه گردشگری سلامت مرتفع شود ، قطعا ، میتوان روی گردشگری سلامت به عنوان صنعتی با درآمدزایی موثر در استان حساب کرد”

 

“بیرلند” سامانه آنلاین فروش خدمات گردشگری خراسان جنوبی

همچنین آسیاپرواز تنها آژانس گردشگری حاضر در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته  در بهمن ۹۷ بود که در این نمایشگاه از سامانه آنلاین فروش خدمات گردشگری خراسان جنوبی به نام “بیرلند” (www.BirLand.ir) با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور رونمایی شد. این وب سایت علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری استان با توضیحاتی کامل و تصاویری با کیفیت، مسیرهای گردشگری خراسان جنوبی را نیز معرفی میکند. همچنین رزرو آنلاین هتل ها و اقامتگاه های بومگردی در سراسر استان از دیگر امکانات بیرلند ، سامانه آنلاین فروش خدمات گردشگری خراسان جنوبی می باشد. آسیا پرواز امکان فروش آنلاین بلیط های هواپیما را نیز در این وب سایت فرآهم کرده است. مهم ترین بخش صدور بلیط این سامانه، همکاران پشتیبان سایت هستند که اجازه ضایع شدن حق مسافر را نمی دهند.

پخش کاتالوگ هایی دو زبانه برای معرفی جاذبه های استان و معرفی تورهای خراسان جنوبی از دیگر فعالیت های این آژانس گردشگری در نمایشگاه بین المللی تهران بود.

همچنین تهیه و پخش کلیپ های جذاب و بسیار تاثیر گذار از جاذبه های استان در نمایشگاه بین المللی گردشگری نشان از حرفه ای بودن تیم آسیاپرواز و توجه آن ها به ذائقه مخاطب دارد.

برگزاری نشست هایی با رئیس میزگردشگری سازمان توسعه و تجارت کشور و شرکت های تورگردان حرفه ای ، از دیگر فعالیت آسیا پرواز در این نمایشگاه با هدف معرفی استان در سطح ملی و بین المللی بود.

فصل های پرگردشگر استان خراسان جنوبی پاییز و بهار است و عملا در دو فصل دیگر آمار حضور گردشگران بسیار اندک است اما آسیاپرواز به دنبال رونق بخشیدن به «گردشگری زمستانه و تابستانه» در  استان نیز می باشد. کاشانی، معتقد است با وجود اقلیم های متفاوت و بکر در خراسان جنوبی ، قابلیت برگزاری تورها در تمام فصول سال در این استان وجود دارد.

معرفی صحیح و موثر خراسان جنوبی رکن اساسی در توسعه صنعت گردشگری استان است. کاری که آسیا پرواز مدت هاست آغاز کرده و با تمام توان آن را دنبال می کند . اما مسلما تنها تلاش های یک آژانس گردشگری نمی تواند منجر به توسعه مورد انتظار شود. حال که زمینه مطرح شدن خراسان جنوبی در سطوح ملی و بین المللی فرآهم شده است، با فعال شدن سایر بخش های خصوصی و دولتی مرتبط با حوزه گردشگری استان ، می توان شاهد جهشی در این زمینه برای منطقه بود. رشدی که توسعه اقتصادی، اشتغال زایی ، درآمدزایی و بهبود معیشت بسیاری از مردم روستاهای استان را فرآهم می کند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله