– شهردار بیرجند گفت: بوستان جنگلی بیرجند به عنوان مجموعه کامل تفریحی در بهار ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد و اعتبار خوبی از محل منابع داخلی شهرداری به این طرح اختصاص یافته است.

محمدعلی جاوید روز دوشنبه در نشست خبری گفت: عملیات بهسازی و زیباسازی بوستان جنگلی که از ظرفیت‌های مهم مرکز استان است، اکنون ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

وی اضافه کرد: تامین زیرساخت‌ها و بهسازی مجموعه تفریحی و گردشگری بند دره بیرجند نیز بخش زیادی از آن با مشارکت دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است و پارک حاشیه‌ای بلوار بند دره توسط شهرداری در دست احداث است.

شهردار بیرجند گفت: واگذاری زمین به مساحت ۴.۵ هکتار در بالادست بند دره را از منابع طبیعی درخواست کردیم که در کارگروه منابع طبیعی تصویب شد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال نیروهای خدمات‌ شهری شهرداری در منطقه بند دره مستقر و خدمات‌رسانی به شهروندان انجام می‌شود افزود: سطل زباله هم در منطقه نصب و سرویس‌های بهداشتی آماده بهره‌برداری خواهد شد.

جاوید عنوان کرد: شهر بیرجند از لحاظ فضای تفریحی و گردشگری محدودیت‌های زیادی دارد و تنها منطقه حاشیه شهر هم بند دره است که زیرساخت‌هایی در آن در حال انجام است، مسائل ترافیکی را در منطقه خواهیم داشت که ارتقای زیرساخت‌های ترافیکی باید متناسب با منطقه پیش برود.

وی همچنین گفت: فرهنگسرای بزرگ بیرجند با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی اسفند امسال افتتاح می‌شود.

شهردار بیرجند افزود: اجرای این پروژه از سال ۹۶ به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و شاخص‌ترین اقدام و زیرساخت فرهنگی در خراسان جنوبی است.

وی بیان کرد: تاکنون ۴۲ میلیارد تومان از منابع داخلی برای این پروژه با مساحت ۲۰ هزار مترمربع و زیربنای ۶ هزار مترمربع اختصاص یافته است.

جاوید سالن همایش ۲ هزار نفری به عنوان بزرگترین سالن همایش استان، آموزش کارهای هنری، تئاتر، طراحی و نقاشی و احداث آمفی تئاتر روباز را از کابری‌های تعریف شده در این طرح مهم فرهنگی شهر عنوان کرد.

وی ادامه داد: این طرح شاخص فرهنگی برای هفتم اسفندماه امسال به صورت کامل تکمیل و با حضور یکی از وزرا افتتاح خواهد شد.

شهردار بیرجند اظهار داشت: در ساخت این فرهنگ‌سرا از بهترین و با کیفیت‌ترین مصالح استفاده شده و جزو ۱۰ سالن همایش برتر کشور است.

جاوید با اشاره به احداث پارک طبقاتی حکیم نزاری که عملیات اجرایی آن از دهه فجر سال گذشته آغاز شده است، گفت: این طرح با هفت میلیارد تومان هزینه احداث و چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه تملک اراضی ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‎رسد.

وی بیان کرد: برای مرمت دیوار یخی بیرجند هم که سابقه تاریخی آن به دوران زندیه برمی‌گردد یک میلیارد تومان اعتبار هزینه کردیم که با این اقدام این اثر تاریخی به پاتوق گردشگری تبدیل خواهد شد و از طرفی از فرسودگی و تخریب آن جلوگیری شد.

جاوید افزود: مرمت این اثر تاریخی به عنوان المان تاریخی و فرهنگی بیرجند تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به بازسازی و رفع مشکلات ترافیکی میدان شهدا بیرجند هم گفت: این میدان مشکلات ترافیکی داشت که مطالبه مردمی بود، این طرح با اعتبار یک میلیارد تومان بازسازی شد و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار بیرجند با بیان اینکه اقدام زیبایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و در زمینه جمع آوری متکدیان در دستور کار قرار دادیم، عنوان کرد: ساختمانی متعلق به شهرداری را با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان بازسازی و برای ساماندهی، غربالگری و اسکان متکدیان در نظر گرفته‌ایم.

جاوید افزود: این مجموعه علاوه بر ساختمان اداری، دارای ۲ طبقه با ۱۲ اتاق است که با مشارکت دستگاه‌های حمایتی در خصوص ساماندهی متکدیان سطح شهر اقدام خوبی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: همچنین در این مرکز نیروهایی از بهزیستی و کمیته امداد و مشاور برای حل مشکلات متکدیان مستقر خواهند شد.

جاوید گفت: هزینه جاری این مرکز نیز از محل اعتبارات سالانه شهرداری تامین خواهد شد، وظیفه شهرداری جمع آوری متکدیان است و باید دستگاه‌های حمایتی نسبت به ساماندهی آنان اقدام کنند.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره تکمیل طرح‌های شهرداری تا پایان مرداد سال آینده گفت: سایت مدیریت پسماند شهرداری با اعتبار هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در دست اجراست که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار بیرجند افزود: راه‌اندازی خط تفکیک صنعتی پسماند در سایت مدیریت پسماند شهرداری بیرجند در دستور کار قرار دارد که پیمانکار قول داده است این خط را طی چهار ماه آینده تکمیل و تحویل دهد.

جاوید درخصوص ساماندهی ورودی شهر از سمت شهرستان خوسف گفت: ساماندهی میدان شهدای عبادی بیرجند را با اعتبار ۴.۵ میلیارد تومان را آغاز کردیم و در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: ساماندهی میدان شهید سلیمانی ورودی شهر از فرودگاه را هم با اعتبار بیش از یک میلیارد تومان به مناقصه گذاشته‌ایم.

جاوید اظهار داشت: اجرای کامل کمربند سبز در بیرجند نیازمند اعتبار زیاد است اما کمربندی بلوار پیامبر اعظم بیرجند را به صورت بخشی تامین اعتبار و احداث می‌کنیم.

وی بیان کرد: زیباسازی کانال مهرشهر، پارک انقلاب و پارک الهیه از دیگر پروژه‌هایی است که اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی پارک شهید احمدی روشن مهرشهر هم به زودی آغاز می‌شود.

جاوید با اشاره به اینکه باغ مفاخر بیرجند در مرحله کاشت نهال و فضای سبز و عملیات جدول گذاری قرار دارد، گفت: معابر مربوط به این باغ خاک برداری شده و چنانچه مشکلی پیش نیاید در همین دوره شهرداری فضای سبز این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه این نشست خبری درباره پلمب مجتمع در دست ساخت هلال از سوی شهرداری و دلیل آن گفت: صدور پروانه ساختمانی و  اجرای سفت کاری در این دوره انجام نشده و عمده‌ترین دلیل متوقف کردن این پروژه بزرگ، عدم پیش‌بینی پارکینگ برای آن است.

شهردار بیرجند افزود: طبقات منفی یک و ۲ می‌توانستند پارکینگ‌های خوب این پروژه در خیابان طالقانی باشند که متاسفانه سودجویی و تبدیل با کاربری‌های انتفاعی شده که یک ظلمی بود که انجام شد و افرادی که در این پروژه دخیل بودند باید بازخواست شوند که چرا این اقدام را نکردند.

جاوید گفت: معماری ساختمان به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توان پارکینگ را در این ساختمان گنجاند چرا که طراحی پارکینگ در این پروژه مستلزم تخریب آن است.

وی اظهار داشت: در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری درخواست کردیم که پارکینگ برای این مجتمع پیش‌بینی شود و هلال احمر چون نتوانست زمینی را در آن محدوده تامین کند، شهرداری یک زمین در آن محدوده دارد که مقرر شد با قیمت کارشناسی به هلال برای ساخت پارکینگ بفروشیم.

وی با اشاره به اینکه مجتمع هلال تاکنون با وجود اینکه ۱۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع ساخت و ساز انجام داده اما یک ریال عوارض به شهرداری پرداخت نکرده است گفت: مجموع عوارض مجتمع ۳۰ میلیارد تومان است که مقرر شده بخشی را باید نقدی و بخشی به صورت اقساط پرداخت نمایند.

شهردار بیرجند ادامه داد: هنوز با شرکت سرمایه‌گذاری هلال در خصوص ۲ مقوله احداث پارکینگ و پرداخت عوارض شهرداری به جمع‌بندی نرسیدم و مهلت لازم را هم دادیم، اما براساس قانون ماده ۱۰۰ شهرداری ملزم است از ساخت و سازهای بدون پروانه جلوگیری کند و براساس قانون این پروژه را پلمب کردیم.

وی درباره نصب المان نوروزی، دیوارنگاری و نمایش خیابانی برای نوروز ۱۴۰۰ هم گفت: مناقصه ملی طرح‌ها برگزار شده و شهرداری برای این موضوع ۲ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده است.

شهردار بیرجند به آسفالت معابر شهر به ویژه مهرشهر اشاره کرد و افزود: هر معبر خاکی که اداره آب و فاضلاب تحویل ما بدهند، آمادگی برای آسفالت وجود دارد.

وی اظهار داشت: در مورد خیابان‌های قدیمی شهر که آسفالت نامناسبی دارد طی مکاتبه‌ای که با دستگاه‌های اجرایی شده به دلیل اجرای برخی پروژه‌ها نوسازی آسفالت آنها به طور موقت عقب افتاده است.