معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۱۰۰ کلاس درس در شهرستان بیرجند در دست ساخت است که ۷۰ درصد آنها آماده شده و تا سال آینده همه کلاس‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

سید کمال الدین میرجعفریان روز دوشنبه در تور رسانه‌ای و نشست خبری نوسازی مدارس افزود: احداث این کلاس‌ها در قالب طرح جامع تامین فضاهای آموزشی حاصل شد تا انجام اقدامات در این حوزه براساس نیازمندی‌های مشخص شده در سند بالادستی باشد.

وی ادامه داد: در خود شهر بیرجند برشی تدوین شد که کدام مناطق حداقل‌های فضای آموزشی را دارند، نیازمندی‌های شمال شهر بیرجند در سال قبل مشخص شد و امروز در بازدیدها تغییرات انجام شده نمود پیدا کرده و کمبودهای فضاهای آموزشی این منطقه در حال رفع شدن است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با منابع دولتی صرف، نمی‌توان آینده روشن در ارتقای فضاهای آموزشی ترسیم کرد مگر از ظرفیت‌های مردمی و خیری بیشترین استفاده را داشته باشیم که نمود آن را در بحث ساخت مدارس در سراسر کشور  به‌ویژه خراسان جنوبی می‌بینیم.

وی افزود: سرعت کار با همکاری خیران و مردم  زیاد است چون نیت‌ها مهم بوده و این نیت‌ها سرعت و کیفیت کار را بالا می‌برد از خیران خراسان جنوبی قدردانی می‌کنیم چون در راه توسعه فضاهای آموزشی پیش‌قدم هستند و دعای خیر مردم و دانش‌آموزان این سرزمین پشت سر خیران است.

میرجعفریان بیان کرد: در بحث فضاهای آموزشی در سال قبل تصمیم به تدوین برنامه راهبردی مناسب با یک طرح جامع برای احصای نیازمندی های ورزشی، آموزشی و بهداشتی گرفتیم که خراسان جنوبی در شاخص‌های برخورداری از فضاهای آموزشی نسبت به متوسط کشوری بالاتر بود اما به لحاظ پراکندگی استان این موضع خیلی نمود نداشت.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه در شهرستان بیرجند از شاخص های استاندارد آموزشی عقب بودیم و با این برنامه جامع، کاستی‌ها مشخص شد بر اساس این برنامه ارتقا و رفع مشکلات در دستور کار قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در جنوب شهر بیرجند هم به اندازه کافی زمین مورد نیاز با تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی منعقد کردیم تامین شد و کارکنان اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس باید برای این زمین‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی بیان کرد: می‌توان افق روشنی برای فضاهای آموزشی در سطح استان در نظر گرفت و در کنار آن بعضی نیازهای اساسی که بعضی از دانش‌آموزان استان در روستاها در مدارس کانکسی، سال قبل داشتند احصا شد.

وی ادامه داد: در این راستا با انعقاد یک تفاهم‌نامه با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس و بنیاد برکت ۵۸ مدرسه کانکسی سطح استان مشخص شد که تا چند ماه آینده همه مدارس کانکسی که پنج نفر دانش آموز دارد حدف می‌شود.

میرجعفریان گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار کلاس درس در سطح خراسان جنوبی داریم که باید طبق طرح جامع آموزشی ۶۰۰ مدرسه دیگر اضافه شود.

وی افزود: از نهادهای انقلابی حمایتی مثل بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به دلیل حمایت‌های خود در ساخت فضاهای آموزشی در خراسان جنوبی قدردانی می‌کنیم و چهار تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی در سطح استان برای چهار شهرستان مرزی استان با این نهادها منعقد کردیم که یکی از مقوله‌ها تامین فضای آموزشی در آن شهرستان‌ها است.

وی اظهار داشت: بنیاد برکت در شهرستان  نهبندان، بنیاد علوی در شهرستان درمیان، کمیته امداد امام خمینی(ره) در شهرستان درمیان   و بسیج سازندگی در شهرستان زیرکوه دستگاه های معین برای تامین زیرساخت های مورد نیاز  این مناطق خدمت‌رسانی و مشارکت می‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی به همراه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، مدیرکل آموزش و پرورش استان و فرماندار بیرجند امروز (دوشنبه) از مدرسه ۱۲ کلاسه شهید بصیری پور،مجتمع آموزشی حیات طیبه، مدرسه ۱۲ کلاسه اجتهاد، مدرسه ۶ کلاسه دکتر گنجی، مجتمع آستان قدس رضوی، مدرسه ۶ کلاسه کودکان استثنایی طیف اوتیسم، مدرسه ۱۲ کلاسه فرهنگ و مدرسه امام هادی (ع) بازدید کرد.

این پروژه‌ها به طور متوسط تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبار کل آنها ۱۰۰ میلیارد تومان است که از محل اعتبارات خیرین، ملی و استانی تامین شده است.