عملیات اجرایی بوستان و یادمان شهدای گمنام پردیس دانشگاه بیرجند  با حضور رییس این دانشگاه و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی آغاز شد.

رییس دانشگاه بیرجند در این آیین با اشاره به پیشینه برگزاری جلسات با یادگاران دفاع مقدس و تصویب این طرح گفت: بوستان شهدای گمنام دانشگاه بیرجند در فضایی به وسعت بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ متر مربع در پردیس شوکت‌آباد دانشگاه ساخته خواهد شد.

احمد خامسان افزود: در دانشگاه بیرجند روزانه شاهد حضور ۸ هزار جوان دانشجو هستیم که لازم است برای این جوانان کارهای فرهنگی متنوع از سوی دانشگاه و استان انجام شود.

وی گفت: نگاه به وقایع از دور و ادعا در مورد آنها بسیار کار آسانی است ولی در مقابل، بودن در آن واقعه و عمل کردن سخت است لذا ما وامدار بهترین انسان‌های روی زمین هستیم.

رییس دانشگاه بیرجند اظهار داشت: هر کاری که در این راه انجام دهیم، نخواهیم توانست به آن درجات نائل آییم چرا که شهدا در بدترین و سخت‌ترین شرایط جان خود را در راه خدا و اعتلای استقلال کشور فدا کردند.

وی با تاکید بر اینکه باید وظیفه خودمان را به‌درستی در جهت اعتلای کشور انجام دهیم گفت: باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا به ارزش‌ها ضربه نزنیم و برای نسل جوان دانشجو الگوها را معرفی کرده تا شرمنده ارواح طیبه نباشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند هم گفت: فعالیت‌های ما در جهان در یک طیف از خودخواهی محض تا دیگرخواهی محض قرار می‌گیرد و تمامی افرادی که به بشریت خدمت می‌کنند در طیف دیگرخواهی قرار می‌گیرند.

علی زنگویی افزود: شهدای گمنام در بین شهدا جایگاه بالاتری دارند و با آنکه نام و شهرتی ندارند از محبوب‌ترین انسان‌ها نزد خدا و بندگان خداوند هستند.

وی حضور شهدا در دانشگاه را عامل فرهنگ‌سازی برای نسل جوان دانست و گفت: در این عصر خودخواهی با اشاعه فرهنگ شهدا باید فرهنگ دیگرخواهی را معرفی و منتقل کنیم.

وی عنوان کرد: با پیشنهاد و حمایت رییس دانشگاه بیرجند علاوه بر تالیف کتاب دانشگاه و دفاع مقدس، تاکنون تفاهم‌نامه ایجاد رشته مرتبط با دفاع مقدس و ایجاد پژوهشکده و کتابخانه با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منعقد شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقس خراسان جنوبی هم با گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ پس از ۵۷۶ روز اشغال دشمنان گفت: رزمندگان اسلام با اقتدا به مقتدا و فرمانده خود حضرت امام خمینی (ره) بر دشمنان فائق آمدند.

سرهنگ غلامرضا فلاحی با قدردانی از اقدامات فرهنگی رییس دانشگاه بیرجند برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: اگر اقدامات فرهنگی مربوط به شهدا را انجام ندهیم، تحریف‌کنندگان به مقابله با فرهنگ ما خواهند آمد اگرچه تاکنون هر ضربه‌ای که دشمنان و استکبار خورده است از فرهنگ غنی شهدا است.

وی به ایجاد شورای علمی و برنامه‌ریزی دانشنامه دفاع مقدس استان و لزوم ماندگاری نقش مردم در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: از تلاش، همکاری و همیاری رییس دانشگاه و حضور بهترین اساتید در این شورا بسیار سپاسگزارم.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه و تالیف کتاب نقش دانشگاه در دفاع مقدس، ایجاد پژوهشکده و کتابخانه دفاع مقدس افزود: این اقدامات برای معرفی شهدا و دوران دفاع مقدس به جوانان دارای اهمیت است.