#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

فرماندار زیرکوه گفت: با اقدامات انجام شده از جمله نشت‌یابی خطوط انتقال و تقسیم عادلانه آب، مشکل تامین آب چهار روستای بخش زهان این شهرستان در حال حاضر رفع شده است.

محمدرضا غیرتی افزود: مشکل تامین آب روستاهای شاج، زردان، عباس‌آباد و حسین‌آباد با مدیریت تقسیم آب موجود و به‌کارگیری یک نفر آبدار به‌طور موقت رفع شد.

وی گفت: همچنین کل خطوط انتقال به این روستاها با دستگاه نشت‌یابی مورد ارزیابی قرار گرفت و سه مورد اتفاق دچار نشت، شناسایی و برطرف شده است.

فرماندار زیرکوه اظهار داشت: مشکل تامین آب این روستاها به‌طور کامل حل نشده اما با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر مشکلی در تامین آب این روستاها وجود ندارد.

وی افزود: آب این روستاها از محل مجتمع وحدت استان تامین می‌شود که بین شهرستان‌های بیرجند، قاینات و زیرکوه مشترک است و مجوز حفر چاه جدید برای این مجتمع گرفته شده که با این اقدام مشکل کم‌آبی این روستاها به‌طور کامل برطرف خواهد شد.

غیرتی گفت: پیش‌بینی می‌شود در اوج فصل گرما و تابستان امسال تعداد روستاهای آبرسانی سیار شهرستان زیرکوه به ۱۷ روستا افزایش یابد و همه اقدامات لازم انجام می‌شود تا روستاییان در فصل گرما دچار مشکل کم‌آبی نشوند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای جلوگیری از تنش آبی در روستاها همزمان با فصل گرما تصریح کرد: میزان تولید و مصرف آب به‌صورت ماهانه در مجتمع‌های آبرسانی شهرستان بررسی می‌شود و مصارف کنترل و محاسبه خواهد شد.

فرماندار زیرکوه افزود: همچنین دبی چاه‌ها در مجتمع‌ها و خطوط به‌طور مستمر کنترل می‌شود و در صورت کمبود احتمالی، مشکل در جلسه تنش آبی استان مطرح و برنامه‌ریزی‌ها لازم برای رفع مشکل انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: برخی موارد از قبیل هدررفت آب، سرریز شدن، فروش انشعاب غیرمسکونی، اتفاقات، جلوگیری از مصارف دام و اخطار به مشترکین پرمصرف مدیریت می‌شود تا در پیک مصرف آب در فصل تابستان دچار مشکل نشویم.

غیرتی همچنین گفت: ۳۳ درصد شبکه‌های آبرسانی شهرستان زیرکوه معادل ۲۴۰ کیلومتر فرسوده بوده که نیازمند تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای اصلاح و بازسازی و جلوگیری از هدررفت آب است.

وی افزود: میزان هدررفت آب در خطوط انتفال آب و شبکه‌های آب و فاضلاب این شهرستان ۴۱ درصد است که این رقم از میانگین کشوری و استانی هم بالاتر است.

فرماندار زیرکوه بیان کرد: هر سال مقداری از شبکه‌ها که حالت بحرانی و دارای هدررفت بالا و اتفاقات مکرر هستند، شناسایی و تعویض می‌شوند که سال گذشته هفت کیلومتر شبکه و خطوط انتقال فرسوده اصلاح شد.

وی گفت: امسال نیز بازسازی ۲۳ کیلومتر از شبکه‌ها و خطوط انتقال فرسوده در دستور کار است و اقدامات لازم برای بازسازی این شبکه‌ها پس از تامین اعتبار در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، انجام خواهد شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و زیرکوه در فاصله ۱۶۰ کیلومتری بیرجند است.